Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gått på AAP i ca 1 1/2 år, og har vært under "arbeidspraksis" siden oktober 2011. Det har vært en tung vei, hvor jeg sleit veldig i begynnelsen. Har trappet veldig forsiktig opp med arbeidsmengden siden startfasen, så jeg ikke skulle få et tilbakefall med det jeg sliter med.

Det har gått veldig fint de siste månedene, og jeg jobber nå 3 faste dager (7timer dagen) i uken. Ble også tilbudt litt ekstravakter fra selve arbeidsplassen nå nylig, og følte dette kunne være en fin liten overgang til å prøve å jobbe "ordentlig".

Snakket med NAV om det og de mente at jeg kunne jobbe opptil 60 % uten at dette skulle være noe problem. Det kom jo til å bli trekt en liten andel fra AAP'en min, men det skulle jo absolutt lønne seg for meg å jobbe. Alt virket veldig positivt og min saksbehandler syntes det var så bra at jeg skulle jobbe litt ekstra.

Slo da til og fikk 2 1/2 ekstravakter i tillegg til det jeg jobber for nav.

Da når utbetalingen kom trakk de meg plutselig 1500 kr. Tenkte dette var litt vel mye, spesielt siden lønnen fra arbeidsplassen ikke kom til å bli utbetalt før om 1 måned.

Fikk da ved de neste to ukene 5 ekstravakter i tillegg.

Da den utbetalingen kom fra nav fikk jeg plutselig ikke en eneste krone fra dem.

Er dette virkelig rettferdig?

Jeg har siden da mistet alt mot for å kjempe mot å bli helt frisk, og føler bare at jeg blir straffet for å prøve å jobbe meg ut av systemet. Jeg skjønner selvfølgelig at de må trekke en viss prosent fra AAP'en, men at jeg ikke skal få et rødt øre fra dem?!

Jeg går da altså nå og jobber meg til tårene og står på, og vet at alle de timene jeg er i arbeid med arbeidspraksisen rett og slett er arbeid jeg gjør helt gratis.

Så lurer jeg da altså nå, er det sånn her det skal være??

Anonym poster: b2e48b80106c595407472fa7fdd2a983

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er dessverre slik det er. Jobber man 60% eller mer, får man ikke utbetalt noe fra Nav for den perioden. I prinsippet så gjør de slik at mennesker som kunne jobbet over 59%, ofte ikke kan pga. økonomien som jo også skal gå rundt midt oppe i alt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men jeg har jo faktisk ikke jobbet 60 %, så hvorfor skal de da trekke hele utbetalingen min?

Jeg klarer faktisk ikke å se hvordan dette er rettferdig, da jeg faktisk ikke tjener noe ekstra penger som helst på dette som min saksbehandler mente, men at jeg faktisk taper på det. De pengene jeg får utbetalt fra arbeidsplassen er jo så lite at det er mindre enn selve AAP'en. Hvordan kan det da være rettferdig at jeg skal fortsette med alle de timene i arbeidspraksisen hver uke når jeg ikke får en dritt igjen for det?

Det er da ingen i Norge som velger å jobbe gratis?

Skrevet

Men jeg har jo faktisk ikke jobbet 60 %, så hvorfor skal de da trekke hele utbetalingen min?

Jeg klarer faktisk ikke å se hvordan dette er rettferdig, da jeg faktisk ikke tjener noe ekstra penger som helst på dette som min saksbehandler mente, men at jeg faktisk taper på det. De pengene jeg får utbetalt fra arbeidsplassen er jo så lite at det er mindre enn selve AAP'en. Hvordan kan det da være rettferdig at jeg skal fortsette med alle de timene i arbeidspraksisen hver uke når jeg ikke får en dritt igjen for det?

Det er da ingen i Norge som velger å jobbe gratis?

Sånn rent teknisk er det mange i Norge som jobber gratis, frivillig arbeid heter det. Men når det gjelder deg og denne saken tenker jeg at du bør snakke med saksbehandleren og ta opp det som nå har skjedd. Se om dere kan finne noen løsninger som gjør at du ikke blir så hardt økonomisk rammet. For det skal ikke være slik at du taper penger på å jobbe, men du må bare sørge for å få gjort ting i riktig rekkefølge. Fryktelig tungvint og kjedelig, men sånn er det en gang :/

Skrevet

Systemet er helt vannvittig i norge. Det er mange mange mennesker som har forundret seg over at man blir trekt mer fra nav, enn man tjener på ærlig arbeid, - og derfor motiveres til og jobbe så lite som mulig.

Noe spør meg om dette er en del av hensikten? At skal man ha masse folk på arbeidsavklaring som kan jobbe gratis for bedrifter, for og holde ett kunstig lav arbeidsledighet, eller skal vi la mennesker jobbe så mye de har lyst med den risikoen at nav blir mindre og derav får mindre og budsjettere med?

For eksempel, i en vanlig jobb tjener du 150 kroner timen, og så jobber man vanlig fire timer og har arbeidspraksis, tre timer, - da vil de sekshundre kronene du tjente bli trukket fra de pengene du får fra nav! Helt sinnsykt.

Skrevet

Systemet er helt vannvittig i norge. Det er mange mange mennesker som har forundret seg over at man blir trekt mer fra nav, enn man tjener på ærlig arbeid, - og derfor motiveres til og jobbe så lite som mulig.

Noe spør meg om dette er en del av hensikten? At skal man ha masse folk på arbeidsavklaring som kan jobbe gratis for bedrifter, for og holde ett kunstig lav arbeidsledighet, eller skal vi la mennesker jobbe så mye de har lyst med den risikoen at nav blir mindre og derav får mindre og budsjettere med?

For eksempel, i en vanlig jobb tjener du 150 kroner timen, og så jobber man vanlig fire timer og har arbeidspraksis, tre timer, - da vil de sekshundre kronene du tjente bli trukket fra de pengene du får fra nav! Helt sinnsykt.

Ja det er helt sinnsykt. Jeg liker å tro at de fleste mennesker vil jobbe det de klarer, selv om unntak selvfølgelig finnes. Da er det jo ganske hull i hodet at man må si nei til å jobbe en feks dag ekstra, fordi det da ikke går rundt økonomisk. Jeg kan ikke skjønne annet enn at staten hadde spart penger på å la folk jobbe så mye de klarte uten å "straffes" for det. Grensen på 60% er for lav til at det lønner seg for noen, og hvor lett er det å finne en silling på 59%? Ikke så enkelt, så da blir det 50% da, selv om mange nok kunne klart og også vil jobbe mer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...