Gå til innhold

Borte fra jobben - eller ikke?

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Bruker du opp alle egenmeldingsdagene selv om du ikke er syk?

Det har ikke jeg samvittighet til. Jeg har ikke samvittighet til å være borte fra jobben i det hele tatt. Er jeg litt uggen en morgen kaster jeg innpå noen tabletter, sover kansje et kvarter ekstra, men bryter meg i veg på jobben. Og jeg skal være skikkelig dårlig for å avbryte en arbeidsdag og reise hjem. Jeg fikk ny jobb for akkurat ett år siden, og i løpet av dette året har jeg faktisk ALDRI vært borte en eneste dag pga sykdom. Det har vært dager hvor jeg helt sikkert burde ha vært hjemme, er en ikke i form er det vanskelig å konsentrere seg og en gjør en dårlig jobb samtidig som en kansje skaper litt dårlig stemning rundt seg. Noen ganger kan en også ha behov for å være hjemme selv om en ikke er så veldig syk, bare bruke litt tid på å slappe av for så å komme sterkere tilbake neste dag. Men som sagt har jeg ikke samvittighet tl å være hjemme. Men er det noen som takker meg for at jeg er så pliktoppfyllende - NEI!!!! Det er bare meg selv det går ut over. Nå bgynner jeg å bli sliten, føler meg overarbeidet og er redd jeg skal gå på en smell snart.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du forventer at jobben skal takke deg fordi at du bruker egenmelding slik den skal - dvs. at du er hjemme når du er syk og kun det!!?? Det er jo faktisk en selvfølge at du gjør.

Har du ellers lyst til å være hjemme så bruker du en ferie/avspaseringsdag.

Begynner du å bli sliten/utbrent bør du finne ut hvorfor - er det psykisk , noe med arbeisoppgaver , trivsel på jobben o.l. - ta deg evnt. en prat med legen.

Skrevet

Ja, og de fleste av de jeg kjenner gjør det. Kan hende vi ikke har samvittighet, men et par ekstra fridager får vi iallfall. 8)

Skrevet

Du skal vektlegge en mental balanse mellom når du ER syk og når du ikke er det.

Når du er/føler deg syk SKAL du ikke gå jobben. Din velvære er ikke uutømmelig ressurs som du kan forbruke i all tid. Alt går til en konto, så en dag kommer du ikke på jobben og da kan gå LANG tid før du i det hele tatt kommer på jobb igjen. Og da er det som regel en ny jobb med NOE lavere trivsel.

Ta ditt velvære like alvorlig som livet selv, da ser du hva jeg mener. Det er ingen arbeidsgiver som står ved Perleporten og tar deg i hånden for godt utført arbeid.

Nei, ta vare på deg selv og utfør 100% ytelse når du kan det.

Skrevet

Jeg bruker kun egenmeldinger når jeg er syk. Er jeg frisk etter to dager går jeg på jobb den tredje.

Skrevet

Jeg bruker egenmeldinger når jeg er syk, tar noen ganger en ekstra dag. Og nei.. har ingen dårlig samvittighet for det.

Gjest Embla s
Skrevet

Er jeg syk er jeg selvfølgelig hjemme. Tror ikke jobben er tjent med at jeg kommer allikevel. Det er vel bedre å ta det med ro og bli skikkelig frisk istedenfor å gå på en smell og bli langtidssykemeldt?!

At noen ser på egenmeldingene som noe de må bruke opp, syns jeg er helt forkastelig!! Det er utrolig slett arbeidsmoral, ikke minst med tanke på at noen andre må gjøre jobben din.. Det at så mange gjør det, er vel også en av grunnene til at de gode sykeordningene vi har revurderes. Så - dere ødelegger for dere selv og andre, og det er faktisk det samme som å stjele. Gå heller på Rimi og stjel dere en sjokolade, det er ikke noe bedre! Er det slik at man vil ha en fridag skal vel ikke andre betale dere for det?! :-?

Gjest Moonshadow
Skrevet

Om jeg har egenmeldinger tilgode så bruker jeg de selv om jeg er frisk.

Skrevet

Kun når jeg er syk. Men det er jeg aldri, så hittil har jeg aldri brukt en eneste egenmelding...

Skrevet

Hvorfor mener du at du har rett til dette?

Gjest Embla s
Skrevet

Hvorfor det? Føler du at det er en slags ferie du har rett til? Det er pga sånne som deg at de gode sykeordningene står i fare. Får du ikke dårlig smak i munnen av å lyve til arbeidsgiver om at du er syk når du ikke er det?

Gjest Moonshadow
Skrevet

Hvorfor mener du at du har rett til dette?

Alle har jo ett bestemt antall egenmeldinger og jeg bruker alle sammen uansett. Om jeg har rett til det kan kanskje diskutrers. Men jeg bruker de jeg har krav på.

Skrevet

Alle har jo ett bestemt antall egenmeldinger og jeg bruker alle sammen uansett. Om jeg har rett til det kan kanskje diskutrers. Men jeg bruker de jeg har krav på.

Du svarte ikke på hvorfor. Det kan ikke diskuteres om du har rett på de, for det har du IKKE når du ikke er syk. Du har heller ikke krav på noe som helst når du ikke er syk.

Gjest Moonshadow
Skrevet

Mulig det. Men det er mitt eget valg og jeg har ikke dårlig samvittighet for det. Desuten står ingenting i fare pgr av meg i og med at jeg nå er ufør!

Skrevet

Jeg bruker selvsagt bare egenmeldinger om jeg er syk. Og i likhet med Poirot har jeg enda ikke brukt en eneste. Jeg er sjelden syk, og er jeg bare litt snufsete eller har vondt i halsen ser jeg ingen grunn til å bli hjemme bare for det. Det kunne ikke falle meg inn å misbruke egenmeldingene kun for å få en ekstra fridag. Og jeg ville hatt fryktelig dårlig samvittighet om jeg visste at i tillegg til å være overarbeidet allerede, måtte andre gjøre mitt arbeid i tillegg fordi det ikke kan "spares" til jeg kommer tilbake.

Når man søker ny jobb er ofte det første arbeidsgiver spør referansen om hvor mye man har vært syk. Mange arbeidsgivere ønsker ikke å ansette folk som de vet de må betale sykepenger for uten å få en arbeidsinnsats igjen, og for små bedrifter kan det være nærmest økonomisk katastrofe å måtte betale for å leie inn vikarer og lære dem opp mens den ansatte er "hjemme på ferie". Jeg kjenner en som jobber med dette og han sier at på slutten av året ringer flere ansatte (stort sett bare kvinner faktisk, har de dårligere arbeidsmoral?) og spør rett ut hvor mange egenmeldinger de har igjen så de kan bruke dem opp før året er omme. Helt utrolig! Jeg synes rett og slett det er forkastelig.

Skrevet

Har vært borte når jeg har vært syk (= delvis/helt sengeliggende og helt ute av form). Men har aldri brukt egenmeldig. Har ikke fått lønn når jeg er borte. Men så er jeg vikar også, da, og de har vel ikke krav på betaling når de ikke jobber? Noen som vet?

Skrevet
Men så er jeg vikar også' date=' da, og de har vel ikke krav på betaling når de ikke jobber? Noen som vet?[/quote']

Vikarer har også krav på lønn når de er syke (jeg er selv vikar). Jobber du gjennom et vikarbyrå krever de gjerne at du må ha jobbet et visst antall timer før du kan bruke egenmelding, men så lenge du har sykemelding så får du lønn.

Skrevet

Takk for svar både her og der... hihi. Jeg sjekket hjemmesiden til vikarbyrået mitt, og der står det at jeg har kan benytte meg av egenmelding, ja. Tror kanskje jeg gjør det...Selv om det føles litt "galt" å få penger når man er borte fra jobben.

Skrevet
Selv om det føles litt "galt" å få penger når man er borte fra jobben.

Er du syk, så er du syk. Det kan jo ikke du noe for, og du må da leve også. :wink:

Gjest Embla s
Skrevet
Mulig det. Men det er mitt eget valg og jeg har ikke dårlig samvittighet for det. !

Ok, så du syns det er greit å stjele fra andre? Det er faktisk det du gjør.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...