Gå til innhold

Kattepensjonat over lang tid...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor lenge er det forsvarlig å ha katt på kattepensjonat?

Jeg har en utekatt på 7 år,

og har ikke vært på en eneste ferie etter jeg fikk henne,

for jeg har ikke hatt noen til å passe henne.

Jeg studerer og har blitt rådet av min studieveileder om å ta et semester i utlandet etter nyttår, noe jeg har hatt veldig lyst til, men slått fra meg grunnet pus og pass. Men så har jeg gått og tenkt på det lenge nå hvor fantastisk det hadde vært, med 2.5-3 mnd i New York ^..^

Etter en ny ringerunde for å høre om noen kan passe pus,

er det fortsatt ingen som kan...

Er det forsvarlig å la en utekatt være på pensjonat, sitte i et 1m2 bur med 15 min lufting hver dag, over 2-3 mnd, eller er det dyreplageri?

Katten min er vant til å få gå inn og ut nesten som hun vil, og jeg er usikker på om å utsette henne for dette... Burde jeg la være å dra?

Hva mener dere?

Anonym poster: 11ce8a77b16ad25da63e7849bc00f0d9

Skrevet

Har du råd til å ha katten på pensjonat så lenge?

Jeg synes ikke det er en god løsning for så lang tid. Når katten i tillegg er vant til å komme og gå som den vil, så setter jeg spørsmålstegn ved hvordan det kommer til å gå med trivselen.

3 måneder er lenge, det er mange minutter og timer i et lite bur, med minimalt med lufting.

Å ha dyr kan sette visse begrensninger, og har du ikke noe bedre alternativ å gi din følgesvenn gjennom 7 år, så hadde ikke jeg hatt samvittighet til å dra.

• Liker 1
Skrevet

Hvor bor du? Finnes det ingen gode pensjonater i nærheten?Jeg skal ha katten min her i sommer http://www.pusehuset.no/, der får den gå sammen med andre katter og den får bevege seg.

AnonymBruker
Skrevet

Har du råd til å ha katten på pensjonat så lenge?

Jeg synes ikke det er en god løsning for så lang tid. Når katten i tillegg er vant til å komme og gå som den vil, så setter jeg spørsmålstegn ved hvordan det kommer til å gå med trivselen.

3 måneder er lenge, det er mange minutter og timer i et lite bur, med minimalt med lufting.

Å ha dyr kan sette visse begrensninger, og har du ikke noe bedre alternativ å gi din følgesvenn gjennom 7 år, så hadde ikke jeg hatt samvittighet til å dra.

Nei, jeg bør lavære å dra. Jeg ser det. Det var grunnen til at jeg ikke ønsket å ha dyr i utgangspunktet fordi jeg ikke har familie (som er i live) eller andre til å passe. Men katten dukket opp hardt skadd (mishandlet) på trappen min for 7 år siden og jeg tok den til dyrlegen og reddet den. Derfor ble den boende hos meg og min beste venn. Har ikke vært ifra den en eneste dag siden, ikke en helgetur en gang. Så verden utenfor får være verden utenfor så lenge hun har det bra...

AnonymBruker
Skrevet

Hvor bor du? Finnes det ingen gode pensjonater i nærheten?Jeg skal ha katten min her i sommer http://www.pusehuset.no/, der får den gå sammen med andre katter og den får bevege seg.

Jeg bor i Bergen, men har ikke funnet noen bra steder her som er innenfor taxiavstand. Merkelig at det skal være så dårlig tilbud i en storby med så mange katter... at det ikke finnes et sted som det du sendte på link. Virker som et nydelig sted for en katt å feriere :)

Skrevet (endret)

Jeg ville ikke puttet pus i pensjonat så lenge. Hva med å sette en annonse i avisen eller på finn.no? Eller høre på et katteforum? Er sikkert noen som vil passe pusen din for noen måneder mot en liten betaling?

Endret av SoftKitty
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ikke puttet pus i pensjonat så lenge. Hva med å sette en annonse i avisen eller på finn.no? Eller høre på et katteforum? Er sikkert noen som vil passe pusen din for noen måneder mot en liten betaling?

Takk for svar. Ja jeg har vurdert det,

men jeg tør ikke overlate henne til fremmede.

Det er mange syke mennesker der ute... spesielt hvis en tilbyr penger for pass...

Tør ikke ta den sjangsen har jeg bestemt meg for.

Pensjonat blir annerledes. Det er folk som har erfaring med katter og som er godkjent for å ta seg av dem.. Bare synd det ikke finnes pensjonater hvor kattene får bedre tilgang til uteareal.

• Nyttig 1
Skrevet

Finnes ikke kattepassere i Bergen da? Folk som jobber som det altså

Skrevet

Nei. Nei.

Jeg har dårlig erfaring da, så kanskje det er grunnen. Og det var etter "bare" 1 mnd... Kattepusen var tynn som en flis, hadde mistet pels, livsglede, og egentlig seg selv av hele oppholdet. Jeg kommer ALDRI merk ALDRI til å sette min nåværende pus på et kattepensjonat.

Pensjonatet er i Bergens-området, Tertnes forresten....

Skrevet

Det er en dame oppe på dyngeland ( oppforbi nesttun) som driver kattepensjonat. Hun har et stort rom og utegård til kattene. Hun er akiv i organisasjonen hus til pus, hun heter Rita du finner gruppa deres på Facebook.

• Liker 1
  • 3 uker senere...
Skrevet

Finnes ikke kattepassere i Bergen da? Folk som jobber som det altså

Har jeg aldri hørt eller sett noe om selv om jeg har etterspurt informasjon..

Skrevet

Det er en dame oppe på dyngeland ( oppforbi nesttun) som driver kattepensjonat. Hun har et stort rom og utegård til kattene. Hun er akiv i organisasjonen hus til pus, hun heter Rita du finner gruppa deres på Facebook.

Tusen takk for svar. Hva heter pensjonatet og gruppen dens på facebook? Jeg søkte på Dyngeland Kattepensjonat men fant ingen ting...

Skrevet

Nei. Nei.

Jeg har dårlig erfaring da, så kanskje det er grunnen. Og det var etter "bare" 1 mnd... Kattepusen var tynn som en flis, hadde mistet pels, livsglede, og egentlig seg selv av hele oppholdet. Jeg kommer ALDRI merk ALDRI til å sette min nåværende pus på et kattepensjonat.

Pensjonatet er i Bergens-området, Tertnes forresten....

Huff, stakkars katt :/ Jeg fant ikke opplysninger da jeg søkte forleden om at det skal være noe pensjonat på Tertnes. Ikke godkjent av mattilsynet ihvertfall ^..^

Skrevet

Tror ikke det skal være noe problem å ha katten på pensjonat så lenge om du har økonomi til det. De fleste pensjonater slår av litt på prisen når det gjelder så lange perioder også

Jeg har selv jobbet på et kattepensjonat før, og det var mange katter som var der over lengre perioder.

Disse fikk da dobbelt så stort bur i periodene det ikke var fullt belegg på stedet.

Hadde du bodd nærmere så skulle jeg gjerne ha passet katten din for deg!

Gjest Violetta
Skrevet

Hva med å spørre dyrebeskyttelsen om de kjenner noen som kan ta seg av en katt for en periode?

Annonse
Skrevet

http://katteprat.net/forum/index.php?topic=21641.0

Jeg bor også i Bergen, og kjenner til problemet ditt. Jeg har hatt katten min på Eikås kattepensjonat i åsane, med god erfaring. Der hadde de ofte katter som var der i flere måneder, og tror de koste seg. Der får de gå fritt rundt og har flere luftegårder.

Anonym poster: b2fddb376c4dae30e3caf43de1431d40

• Nyttig 1
Skrevet

Hva med å spørre familie og bekjente, som evt kan bo hos deg litt innimellom. jeg pleier å gjøre dette med katter i familien, de får bo hjemme, og jeg drar innom hver dag og også sover der så katten får nok selskap. Det er en del jobb, men man må legge til rette for at katten skal ha det optimalt. Også fordi den er 7 år gammel og aldri har vært alene før, så syns jeg ikke kattepensjonat er det mest optimale. Her er det ofte mange katter av gangen, og det sier seg selv at ett par mennesker ikke har tid til å gi hver enkelt katt like mye oppmerksomhet som det en person om en katt kan gi

Skrevet

Jeg for det første hadde ikke hatt råd til det! Normal pris på pensjonat rundt her er vel 200 kr dagen, kan tenke meg at ved en slik periode tar de det vel til kanskje 100 kr dagen, det blir fort 8-9000 kr for en slik periode!

Ville heller hørt emd dyrebeskyttelsen, kattedamer, og på katteforum o.l. om noen heller kunne tenke seg pass! På hundeforumet jeg er på blir det stadig støtt spurt om noen kan passe hund da og da og mange stiller villige opp :)

Skrevet

Det er ikke en av dine medstudenter som kan tenke seg å bo i leiligheten din litt rimelig mot å passe katten?

Jeg har katt, og de gangene jeg har vært ute og reist i lengre perioder, har en ung bekjent (hjemmeboende student) vært veldig glad for å få låne hus mot kattepass!

:heks:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...