Gå til innhold

Må barna spise mat de ikke liker?

52 stemmer

1. 1. Må barnet spise matvarer det ikke liker?

• Ja, alt som blir servert skal spises.
      3
    • Nei, om barnet har smakt og fortsatt ikke liker slipper h*n
      46
    • Nei aldri, barnet bestemmer selv hva det spiser
      3

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Familien består av mine og dine og stort sett går alt bra.

Mine er tenåringer og hans går i småskolen.

Praksisen jeg alltid har hatt med mine er: Mat de ikke liker slipper de å få på fatet. Etter de har forsøkt å smake endel ganger vel og merke. Derfor får ikke min yngste kokt gulerot på fatet feks. men må ta litt ekstra kål. Jeg ser ikke hensikten i å presse i ungen mat som ikke h*n liker.

Ett av samboers barn har alltid spist potet, men har det siste halvåret trøblet litt. Det sies at h*n ikke liker potet, og måltidene ender alltid opp med kjefting fordi poteten skal spises opp før barnet går fra bordet.

Jeg forsøkte igår å spørre om ikke barnet kunne slippe å spise den poteten slik at h*n opplever en glede ved bordet, men samboer sa nei.(dette skjedde om kvelden uten at ungene hørte)

Fordi ALLE må lære seg å spise ting de ikke liker, og at mine er bortskjemte som slipper unna.

Jeg klarer ikke se logikken hans, og lurer selvsagt på hva synet til andre KGbrukere er på denne saken.

Anonym poster: 3957174f53bcfa0d5ce1fd1de548019a

Videoannonse
Annonse
Gjest Magdalene
Skrevet (endret)

Her må datteren vår på tre år smake på alt, men ikke spise opp.

Hva hun liker og ikke varierer fra dag til dag, så her blir alt lagt på asjetten.

Hadde aldri tvunget henne til å spise ting hun ikke liker, uansett alder.

Hvor gammel er barnet til samboeren din?

Endret av Magdalene
AnonymBruker
Skrevet

Greit at ungene bytter bort gulrot mot å få ekstra kål i stedet, men jeg lurer på hva poteten skulle byttes mot?

Anonym poster: 2f9c744d0c515cbd6f59e6cfd4b8e8d6

Gjest "gjest"
Skrevet

Hvorfor trumpe i folk maten hvis de har smakt og ikke liker?

• Liker 1
Skrevet

Jeg er kresen og har full forståelse for at alt ikke smaker like godt. Synes det er stygt gjort å tvinge i barn ting de ikke liker. Men smake må en jo før man vet om man liker det eller ei.

• Liker 1
Gjest Magdalene
Skrevet

Greit at ungene bytter bort gulrot mot å få ekstra kål i stedet, men jeg lurer på hva poteten skulle byttes mot?

Hvorfor må man spise potet?

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor må man spise potet?

Jeg har ikke sagt at man må spise potet.

Jeg spør for å få vite om TS mente at ungen skulle hoppe over poteten eller bytte den mot noe annet, det kom nemlig ikke frem i innlegget.

Om jeg skulle bestemt i en slik situasjon ville det vært uaktuelt å f.eks kun spise kjøttkaker i brun saus mens alle andre spiser poteter til, da skulle i så fall ungen ha byttet poteten med noe annet, feks kokte grønnsaker. Og ungen skulle ha vært med på å skrelle og koke grønnsakene.

• Liker 1
Gjest "gjest"
Skrevet

Noe som helst maktutøvelse når ungen har smakt og ikke liker er rett og slett respektløst av voksne mennesker.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

TS her,

Klart at poteten må byttes ut med andre grønnsaker evt. brød, ikke bare saus og kjøtt.

Barnet går i 4 klasse.

Og vi snakker om mat som barnet har mislikt over tid, ikke bare ett innfall om at idag liker jeg ikke dette.

Min eldste (tenåring) liker ikke fiskekaker så de dagene det står på bordet får h*n tilbud om fiskepinner eller poteter og grønnsaker.(H*n spiser sjeldent sammen med oss pga trening og jobb og må uansett varme maten når h*n kommer hjem)

AnonymBruker
Skrevet

Må ikke tvinge i barna noe som de vet ikke liker og ikke har likt over lengere tid.. Når jeg var mindre fikk jeg alltid f.eks torsk når de andre skulle spise sild som jeg synes var helt forferdelig!

Anonym poster: f2e6af1b089d1374cbcf5bcb8ff189a5

Gjest Surrehodet
Skrevet

For en fascist, noen ting liker en mindre enn andre, men å tvinge i ungen noe den ikke liker er brutalt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De må smake med jevne mellomrom, det er ikke snakk om å smake en gang og si man ikke liker, og aldri prøve igjen. (F.eks eksempel så må små barn smake på ny mat gjennomsnittlig minst 10 ganger før de "vet" om de liker eller ikke, dette tror jeg gjelder for voksne også, om ikke like mange ganger). Dette har ført til at en av ungene plutselig fant ut at bl.a tomat og sjampinjong var godt, etter en stund med "liker ikke".

Liker man ikke vanlig tomat, så kan man prøve cherrytomater. Liker man ikke torsk, så kan man heller lage ørret, osv. Man prøver i flere varianter. Men jeg er streng på at man spiser NOE fisk, og NOE grønnsaker, man slipper ikke unna med bare "kjøttkaker og saus". Da får man lete til man finner noe man liker, så spiser man mer av det og mindre av det andre.

Anonym poster: 96abbbc1ba25ee635a1339ff340b931d

• Liker 2
Skrevet

Her er det smakeplikt, ikke spiseplikt!

Har grusomme minner fra jeg selv var barn, og faren min tvang meg til å spise. Klarer den dag idag å ikke spise fett eller flesk pga det.......måtte spise fettranden på en kotelett engang da jeg var ca 3-4 år, og endte opp med at jeg kastet opp utover bordet......

• Liker 2
Gjest Bobler
Skrevet

Jeg har vokst opp med å bli tvunget til å spise opp maten min, uansett om jeg likte det eller ikke. Det var rett og slett helt jævlig, og jeg kommer ikke til å gjøre det samme med mine barn. Alt skal smakes på, men liker ikke h*n det, så slipper h*n å spise det.

• Liker 1
Skrevet

Ungane mine et det dei har lyst på. Eg serverar ikkje noko ekstra viss dei ikkje likar - vil dei ikkje ha, må dei vente til kveldsmat (som regel berre eit par timar etter middag, så eg trur ikkje dei lider av den grunn). Eg prøver å få dei til å smake på alt, men det er ikkje alltid det går. Ein kan jo ikkje akkurat tvinge i dei maten heller. Filosofien min er i alle fall å setje fram maten, så et alle det dei vil ha, ferdig med det. Synest det er tull å skape krangling og gjera kvar einaste middag til ein kamp. Ungane får berre dårleg forhold til mat av sånt. Ungane mine er sånn middels kresne, trur eg. Dei har sine ting dei ikkje likar, og det er greitt. Alle kan ikkje like alt.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ungane mine et det dei har lyst på. Eg serverar ikkje noko ekstra viss dei ikkje likar - vil dei ikkje ha, må dei vente til kveldsmat (som regel berre eit par timar etter middag, så eg trur ikkje dei lider av den grunn). Eg prøver å få dei til å smake på alt, men det er ikkje alltid det går. Ein kan jo ikkje akkurat tvinge i dei maten heller. Filosofien min er i alle fall å setje fram maten, så et alle det dei vil ha, ferdig med det. Synest det er tull å skape krangling og gjera kvar einaste middag til ein kamp. Ungane får berre dårleg forhold til mat av sånt. Ungane mine er sånn middels kresne, trur eg. Dei har sine ting dei ikkje likar, og det er greitt. Alle kan ikkje like alt.

Så hvis dere har kjøttkaker, potet, grønnsaker og saus så er det helt greit for deg at ungen bare spiser kjøttkaker og saus? Eller slurper i seg kun saus??

Anonym poster: 251510642b9452461253781399974069

• Liker 3
Skrevet

Så hvis dere har kjøttkaker, potet, grønnsaker og saus så er det helt greit for deg at ungen bare spiser kjøttkaker og saus? Eller slurper i seg kun saus??

Moro å vri på det eg skriv for å få det til å høyrast heilt teit ut, ikkje sant? :roll:

Ungane mine likar ikkje saus, så det er ikkje noko alternativ. At dei berre et kjøttkaker, er heilt greitt. Kjøttkakene er for så vidt det sunnaste med ein kjøttkakemiddag (av kjøttkaker, saus og poteter) uansett, så den er veldig grei. Ungane er ikkje så glad i tilbehøret, dei et gjerne dei aller fleste formar for fisk og kjøtt, men er lite glade i poteter, ris og pasta.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville aldri godtatt at ungen min kun eter kjøttkakene eller fisken og hopper over tilbehøret.

Ungen kan få velge tilbehør selv, men ikke droppe det.

Hva gjør du om dere er på besøk, Imli? Lar du ungene dine gafle i seg alt kjøttet så de andre sitter igjen med kun poteter og grønnsaker?

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville aldri godtatt at ungen min kun eter kjøttkakene eller fisken og hopper over tilbehøret.

Ungen kan få velge tilbehør selv, men ikke droppe det.

Hva gjør du om dere er på besøk, Imli? Lar du ungene dine gafle i seg alt kjøttet så de andre sitter igjen med kun poteter og grønnsaker?

:klaske:

Du stiller så dumme spørsmål at det nesten ikkje er verd å svare på. Du har sannsynlegvis eit eller anna i mot meg og ynskjer å få det eg skriv til å verke dumt. Det er ganske åpenbart. Eit råd - ikkje ta alt bokstaveleg.

Nei, ungane får ikkje lov til å eta opp alt kjøttet slik at ingen andre får. No må du gje deg. Er du verkeleg så teit, eller er det berre for å vera vrang.

Ungane mine får kvar sin tallerken med middag, med normal "barnemengde" middag. Dei skal helst smake på alt, men vil dei ikkje så vil dei ikkje. Dei et det dei vil ha på tallerkenen, og legg igjen det dei ikkje vil ha. Dei får ikkje noko nytt før dei har ete opp det dei har på tallerkenen. Har dei fått 2 kjøttkaker på tallerkenen, får dei ikkje fleire kjøttkaker. Må du ha det ytterlegare inn med teskje?

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Moro å vri på det eg skriv for å få det til å høyrast heilt teit ut, ikkje sant? :roll:

Ungane mine likar ikkje saus, så det er ikkje noko alternativ. At dei berre et kjøttkaker, er heilt greitt. Kjøttkakene er for så vidt det sunnaste med ein kjøttkakemiddag (av kjøttkaker, saus og poteter) uansett, så den er veldig grei. Ungane er ikkje så glad i tilbehøret, dei et gjerne dei aller fleste formar for fisk og kjøtt, men er lite glade i poteter, ris og pasta.

Jeg syns det hørtes teit ut før du forklarte, og enda teitere etterpå. Etter min mening så er det ikke ok å bare spise kjøtt, fugl, fisk uten å spise noe annet. Man trenger mer enn det til middag for å få i seg godt med næringsstoffene men trenger.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...