Gå til innhold

SEX etter en ABORT

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei hei alle sammen. Jeg har et spørsmål relatert til samleie etter en medisinsk abort. Jeg fikk "killerpillen" på tirsdag, og gikk to dager før jeg utførte aborten hjemme, altså torsdag morgen. Jeg blør enda, men ikke kraftig.

Når kan man ha samleie igjen etter en abort? Har det noe og si om man er nyvasket og bruker kondom, samt tar sikre forhåndsregler ang hygiene og renslighet med tanke på infeksjon?

Setter kjempepris på svar :)

Anonym poster: f4c2cb38e572d1fd4ca5418f92efb2f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Oblivion

Til TS -jeg ville ha venta litt til -kanskje til og med en uke eller to, men det kommer jo helt an på hvordan du føler deg. Du har jo ikke tatt noe kirurgisk inngrep, men infeksjonsfaren er der så lenge du blør, og infeksjoner i underlivet kan i krisemaksimeringsverden føre til sterilitet -kanskje greit å være på den sikre siden?

Endret av Alice i Eventyrland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampen

Og tilbake til det TS faktisk spør om, fikk du ikke info fra sykehuset? Det er vel to uker man skal vente, både med sex, karbad, tampong og diverse.

Kroppen din har vært gjennom en belastning, så jeg ville ha ventet de to ukene. Det er ikke verdt å ta sjansen på å få en infeksjon eller lignende.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter spontanabort eller fødsel, anbefales man å vente med ubeskyttet sex inntil blødningen stanser. Sex med kondom er helt greit så snart man selv har lyst. Jeg vil gå ut fra at det samme gjelder ved medisinsk abort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei TS! Du bør vente i minimum 2 uker med å ha samleie, ta karbad samt tampongbruk, etter en medisinsk abort. Dette er pga infeksjonsfare. P-piller bør du begynne med på første dag av neste menstruasjons start. Dersom blødningene fortsetter kan det tyde på rester i livmoren, så ikke gå med blødninger i ukevis uten å oppsøke fastlegen din.

Jeg jobber selv på en gyn avd på østlandet, og det er tragisk mange som kommer inn for ny abort 2 måneder etter at den forrige ble utført. BRUK PREVENSJON!

Anonym poster: b4050a72c196614cfbbb9c0fbe96fba1

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS: Jeg ville kanskje ventet til blødningen var over, for regner med du er mer utsatt for infeksjon i underlivet dersom du har samleie. Men varer ikke blødningen ca 1 uke etter aborten? Går nok bra :-)

Bare lurte på en ting.... jeg må selv gjennom abort, og håper på medisinsk abort...men så at du skreiv du fikk ta de stikkpillene hjemme, de pillene som utfører aborten. Hvordan fikk du til det? Jeg har helt angst for sykehuset og dropper nesten tanken på abort kun fordi jeg ikke tørr å nærme meg sykehuset....

Anonym poster: 8bb91b5024fbeb6b06211a57512d9c18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg tok medisinsk abort forrige onsdag, og fikk beskjed på Ullevål om ikkje å ha sex før eg var HEILT ferdig med blødninger. No er det berre utflod iblanda litt/små mengder blod, men eg vil likevel gi det ei veke til før eg tør tenke tanken på å ha sex igjen. :) Eg fekk p-ring som eg satte inn igår, og den treng også ei veke på seg for å få full effekt, så det er like greit.. :)

Medisinsk abort kan utførast heime, men må på sjukehuset for gynekologisk undersøkelse og "killerpille". Sjølve aborten kan du utføre heime. Det gjorde eg, og det var veldig greit! :)

Anonym poster: 2d2d4e8c28dbb875bb52ccc67ae1d424

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 uker, selv om dere bruker kondom.

Anonym poster: 3b521edba0e04db3649095fe40e99a00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For og svare deg som lurte på om man kan gjøre alt hjemme; JA. Man får den pillen som stopper svangerskapet to dager før man kan gjøre resten hjemme. Så du trenger kun og måte opp på sykehuset for den pillen som stopper det, og gyn undersøkelse samt veiledning. Du kan ringe de på sykehuset den dagen aborten skal utføres hjemme. Det gikk knirkefritt for meg :)

Lykke til, ikke grue deg. Det går så fint ! :)

Anonym poster: f4c2cb38e572d1fd4ca5418f92efb2f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 år senere...

Jeg lurer også på dette med sex etter abort. Viss jeg har lyst, vil det ikke da gå fint dersom det brukes kondom? Ser ikke helt hvordan det potensielt skulle utløse en fare for infeksjon. Det står at man bør unngå samleie og karbad, men det står ikke spesifikt noe om f eks sjøbad og samleie med kondombruk. 

Angående de som svarte at man skal vente med p-piller til neste/første mens etter, så stemmer ikke det. Man kan starte på p-pillene kvelden før eller samme morgen som man tar abort. 

Anonymkode: ddfe7...c80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26. april 2017 den 12.12, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer også på dette med sex etter abort. Viss jeg har lyst, vil det ikke da gå fint dersom det brukes kondom? Ser ikke helt hvordan det potensielt skulle utløse en fare for infeksjon. Det står at man bør unngå samleie og karbad, men det står ikke spesifikt noe om f eks sjøbad og samleie med kondombruk. 

Angående de som svarte at man skal vente med p-piller til neste/første mens etter, så stemmer ikke det. Man kan starte på p-pillene kvelden før eller samme morgen som man tar abort. 

Det er infeksjonsfare uansett så lenge du blør, selv med kondom/Pull out metoden, det er fordi det er miljøet i kjeden som ikke skal presses opp/inn mot livmorshalsen. Tok medisinsk abort for en mnd siden, sluttet i blø mye etter en uke, hadde sex med litt blødninger, og det gikk helt fint (men faren er jo der, så er på egen risiko). 

Anonymkode: 73edc...cfa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 29.4.2017 den 15.52, AnonymBruker skrev:

Det er infeksjonsfare uansett så lenge du blør, selv med kondom/Pull out metoden, det er fordi det er miljøet i kjeden som ikke skal presses opp/inn mot livmorshalsen. Tok medisinsk abort for en mnd siden, sluttet i blø mye etter en uke, hadde sex med litt blødninger, og det gikk helt fint (men faren er jo der, så er på egen risiko). 

Anonymkode: 73edc...cfa

Skjønner! Jeg sluttet å blø lørdag etter abort torsdag, hadde sex søndag og mandag (da med ny spiral). Har fortsatt litt utflod, men blødningene gikk for min del overraskende fort over. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...