AnonymBruker Skrevet 30. juli 2012 #1 Skrevet 30. juli 2012 Pusen min er en kastrert hannkatt på 3år. Han er sjeldent syk. Vi bor på landet og på sommeren er han nesten mer utekatt enn innekatt. Men han holder seg stort sett rundt huset eller ikke langt unna. Når han kom hjem på lørdagskvelden hadde vi ikke sett han på halvannet døgn. Det er uvanlig til å være han. Nå skal det sies at vi har flyttet for 4 måneder siden, og det er ikke lange veien vi har flyttet, så det er godt mulig at han har gått tilbake til det tidligere stedet vi bodde på (han har nemlig gjort det 1 gang før). Men, poenget er, når han så kom hjem sent lørdag kveld virket han veldig sliten og slapp. Han gikk rett inn i sengen og la seg. Vi tenkte det var fordi han var sliten av å ha vært borte så lenge. Han pleier alltid å ville ut igjen i løpet av natten, men denne natten lå han i sengen helt til morgenen, og gikk så videre til en annen seng i huset og la seg der. Der lå han hele søndagen, før han til slutt byttet tilbake til den første senga. Det var all aktivitet han gjorde, bytte mellom sengene. Han gikk ikke å spiste eller gikk på do (som vi så da). Jeg la også merke til at han har en slags hvit "gugge" i øynene. Jeg fjerner det på han og det er tilbake igjen like etterpå. Det er ganske slimete når jeg drar det ut av øyekroken. Natt til i dag har han også ligget i sengen hele natten. Han er slapp, har vært varm (er ikke like varm i dag som i går), spiser ikke, drikker ikke, og har denne guggen i øynene. Jeg skjønner jo at han er syk, men hva kan det være? Kan det "bare" være katteforkjølelse? Eller ringer det en bjelle hos dere andre om at dette kan være noe annet? Og i såfall; hva? Jeg er bekymret for han, og i går kveld ringte vi vakttelefonen til dyrlegen vi bruker. De sa vi kunne se an tilstanden hans i dag, og evt komme inn til de hvis han ikke var blitt bedre. Håper noen har erfaringer rundt dette og kan gi meg noen tips og råd. Er det noe jeg kan sjekke selv, for å prøve å finne ut av hvor alvorlig dette er for eksempel? Setter stor pris på svar! Anonym poster: eacb6b29b1df025257e392d7436aac09
Dolly-Duck Skrevet 30. juli 2012 #2 Skrevet 30. juli 2012 ville absolutt tatt han med til vetrinæren. Dere kan også kjøpe disse små "sprøytene" slik at dere får litt vann i ham. Men, definitivt vertinær 1
ASU Skrevet 30. juli 2012 #3 Skrevet 30. juli 2012 ville absolutt tatt han med til vetrinæren. Dere kan også kjøpe disse små "sprøytene" slik at dere får litt vann i ham. Men, definitivt vertinær Vi hadde en sånn slags vannsprøyte liggende, så vi har greid å fått lurt i han litt vann. Nå nettopp prøvde han å spise litt tørrfor, så gikk han å la seg igjen. Spiste bittelitt.
Aurora M. Skrevet 30. juli 2012 #4 Skrevet 30. juli 2012 Sånn rent umiddelbart kan det høres ut som han har pådratt seg en virus eller bakterieinfeksjon i de øvre luftveiene. Det gir omlag de symptomene du beskriver. Han bør til veterinær snarest så det ikke får anledning til å forverre seg. Mest sannsynlig vil han få en antibiotikakur, men de må også få anledning til å lytte på lunger og hjerte (så det holder ikke med en telefonkonsultasjon). Ellers er det viktig å få i han nok væske. Du kan kjøpe elektrolytterstatning i pulverform på apoteket som du blander i vann og gir han med sprøyte. Men få han til veterinær snarest mulig! 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2012 #5 Skrevet 30. juli 2012 Sånn rent umiddelbart kan det høres ut som han har pådratt seg en virus eller bakterieinfeksjon i de øvre luftveiene. Det gir omlag de symptomene du beskriver. Han bør til veterinær snarest så det ikke får anledning til å forverre seg. Mest sannsynlig vil han få en antibiotikakur, men de må også få anledning til å lytte på lunger og hjerte (så det holder ikke med en telefonkonsultasjon). Ellers er det viktig å få i han nok væske. Du kan kjøpe elektrolytterstatning i pulverform på apoteket som du blander i vann og gir han med sprøyte. Men få han til veterinær snarest mulig! Så dette med å vente å se hvordan han er, det er ikke noe lurt altså? For det var det vi fikk beskjed om i går kveld. Se det an litt, sa hun. Anonym poster: eacb6b29b1df025257e392d7436aac09
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2012 #6 Skrevet 30. juli 2012 Det høres ut som en forkjølelse, og det går over av seg selv. Han spiser litt nå, ikke sant? Og drikker? Om tilstanden forverres, så er jo veterinær et valg, men og tilstanden er jevnt stabil og smått oppegående kan jeg ikke se nødvendigheten. Så jeg synes du skal se det an. Jeg pleier ikke å dra på legevakta når jeg er forkjølet... Anonym poster: ac7e72835f90db2b14308f228c5d513b
Aurora M. Skrevet 30. juli 2012 #7 Skrevet 30. juli 2012 Så dette med å vente å se hvordan han er, det er ikke noe lurt altså? For det var det vi fikk beskjed om i går kveld. Se det an litt, sa hun. Anonym poster: eacb6b29b1df025257e392d7436aac09 Mest sannsynlig har han vært syk lengre og at det er grunnen til at han var borte lengre enn vanlig. Det første de gjør når de blir syke mens de er ute er ofte å gjemme seg bort under en busk eller et annet sted de får fred mens de samler krefter til å kreke seg hjem. Nå kom han heldigvis hjem (), men la oss si at han ble syk lørdag ettermiddag da. Da har vi en pus som ikke har tatt til seg væske på egenhånd på 2 døgn, og det er lenge. Er han forresten vaksinert? Ser du en liten bedring nå, kan du nok vente til i morgen hvis du er flink til å få i han vann, men er det ingen endring i løpet av kvelden ville jeg ikke ventet med å få han til veterinær. Forkjølelse er ikke uvanlig hos katter nei, men med forhøyet kroppstemperatur og manglende væskeinntak som du beskriver så kan det fort bli alvor.
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2012 #8 Skrevet 30. juli 2012 Mest sannsynlig har han vært syk lengre og at det er grunnen til at han var borte lengre enn vanlig. Det første de gjør når de blir syke mens de er ute er ofte å gjemme seg bort under en busk eller et annet sted de får fred mens de samler krefter til å kreke seg hjem. Nå kom han heldigvis hjem ( ), men la oss si at han ble syk lørdag ettermiddag da. Da har vi en pus som ikke har tatt til seg væske på egenhånd på 2 døgn, og det er lenge. Er han forresten vaksinert? Ser du en liten bedring nå, kan du nok vente til i morgen hvis du er flink til å få i han vann, men er det ingen endring i løpet av kvelden ville jeg ikke ventet med å få han til veterinær. Forkjølelse er ikke uvanlig hos katter nei, men med forhøyet kroppstemperatur og manglende væskeinntak som du beskriver så kan det fort bli alvor. Ja det har du nok rett i. Han er vaksinert ja. Tar han til dyrlegen 1 gang i året og da får han vaksinene han trenger. Utenom det gir vi han regelmessig ormkur, og flåttmiddel. Jeg fikk i han litt vann nå. Får han ikke til å spise det vanlige tørrforet eller våtforet sitt, men noen godbiter glir visst ned! Prøvde å få time til han i dag, men de hadde ikke noe ledig. Har fått time til han i morgen. Lurer så på hva dette kan være. Nå har han lagt seg i senga igjen.... Jeg passer på han hele tiden. Anonym poster: eacb6b29b1df025257e392d7436aac09
Aurora M. Skrevet 30. juli 2012 #9 Skrevet 30. juli 2012 Fint at du passer godt på pus nå. Skjønner at du er bekymret. Det er så ekkelt når de blir syke spes. på en sånn 'diffus' måte som dette. Egentlig kan det jo være alt mellom himmel og jord, men klart er det at han langt fra er frisk. Bra at du fikk time i morgen iallefall. Krysser fingre og poter her i huset for han! 2
ASU Skrevet 30. juli 2012 #10 Skrevet 30. juli 2012 Fint at du passer godt på pus nå. Skjønner at du er bekymret. Det er så ekkelt når de blir syke spes. på en sånn 'diffus' måte som dette. Egentlig kan det jo være alt mellom himmel og jord, men klart er det at han langt fra er frisk. Bra at du fikk time i morgen iallefall. Krysser fingre og poter her i huset for han! Tusen takk for det Men... det virker som om det kan ha blitt værre;( Han prøvde å kaste opp nå, han brakk seg lenge, lenge.. og så kom det bare opp litt hvitt skum. Hva kan dette være?!! Nå blir jeg virkelig bekymret.
xalo Skrevet 30. juli 2012 #11 Skrevet 30. juli 2012 (endret) Jeg tror ikke selve infeksjonen er det du skal bekymre deg om, den kan nok fint vente til imorgen enten det er en luftveisinfeksjon eller en øyebetennelse. Det som er essensielt er hydreringstilstanden til katten din. Det er viktig at den ikke taper for mye væske, så se til at slimhinner i øyne og munn ser friske og rosa ut, slik som de gjør hos oss. Du kan også løfte lett i pelsen oppå ryggen, den skal så legge seg rett ned igjen, hvis ikke er det et tegn på lav elastisitet i bindevev som skyldes dehydrering som er såpass alvorlig at katten vil måtte trenge væskebehandling, den vil da ikke kunne drikke nok selv til å gjenopprette væskebalansen på egenhånd. Så lenge katten får i seg væske, ikke er for dehydrert og ikke er for slapp så tror jeg du kan vente til imorgen og ta den med til veterinær da om ikke tilstanden er forbedret. Om allmenntilstanden forverres, og den enten begynner å miste mye væske fra gjentagende oppkast/diare, eller du ikke klarer å få i den vann, etc ville jeg tatt kontakt med veterinær igjen for å høre om du evt skal inn på vaktbesøk. Lykke til, dette går nok fint! Endret 30. juli 2012 av xalo 1
Aurora M. Skrevet 31. juli 2012 #12 Skrevet 31. juli 2012 (endret) Tusen takk for det Men... det virker som om det kan ha blitt værre;( Han prøvde å kaste opp nå, han brakk seg lenge, lenge.. og så kom det bare opp litt hvitt skum. Hva kan dette være?!! Nå blir jeg virkelig bekymret. Det kan jo selvsagt være at han kan ha fått i seg noe han ikke har tålt/eller noe som sitter fast i 'systemet' et sted. Noe som kan tale for det er at det kom såpass brått på og at han ble syk mens han var ute. Men det som mest av alt fikk meg til å mistenke en øvre luftvegsinfeksjon var det med øynene. Det er jo også en mulighet at han kaster opp fordi han har spist så lite og så får 'godbit' (hardt for magen) eller at du har gitt for mye vann for fort, men egentlig tjener det ikke til noe å synse mer omkring det. Jeg håper han får en skikkelig sjekk i morgen og at det er en smådyrsveterinær du skal til (ikke en 'kudoktor' som jeg kaller det). Skriv gjerne en lapp på forhånd hvordan det startet og hvordan gangen i det har vært, så de ikke overser noe. Og blir det verre i natt så ikke nøl med å ringe veterinærvakta! Lykke til! Endret 31. juli 2012 av Aurora M.
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2012 #13 Skrevet 31. juli 2012 Nå har han vært hos veterinæren og tatt røntgen og blodprøver. Han var der i noen timer og så kunne jeg komme å hente han igjen. De finner ikke helt ut av hva det er og har derfor gitt han smertestillende, antibiotika og kortison. De sa det var ingen tvil om at han var syk - de fant bare ikke ut av hvordan enda. Må komme tilbake i morgen tidlig, for at de skal se på hvordan han har respondert på behandlingen, samt at de da har mer svar på blodprøvene. Krysser fingrene for verdens skjønneste pusen min som nå stabler seg rundt på gulvet her, "litt" neddopet og rar <3 Anonym poster: eacb6b29b1df025257e392d7436aac09
Aurora M. Skrevet 31. juli 2012 #14 Skrevet 31. juli 2012 Huff ja, han har det sikkert ikke så godt nå, surrete i hodet i tillegg til alt det andre. Men jeg tror nok disse pusene er såpass kloke at de skjønner at vi prøver å hjelpe dem jeg da! Det høres ut for meg som han er i gode hender iallefall, i.o.m at de også hadde han der noen timer for observasjon. Tror nok dere blir endel klokere når svaret på blodprøvene foreligger. Iallefall kan det jo utelukke endel alvorlige ting. Det er frustrerende når en ikke snart finner ut av hva det er som feiler dem, jeg har erfaring med det selv. Jeg var gjennom utallige runder med gamlepusen min (og flere uker med usikkerhet) før de fant ut at han led av en stoffskiftesykdom (men han var en gammel pus da, så jeg tror ikke på noen måte at det er noe sånt med din). Pusina mi- som jeg har nå- hadde også noe 'mystisk' her for et par år siden, med utslett i ansiktet, lett feber og noe som kunne minne om urinveisstein- uten at det var det. De fant aldri ut av det, men hun ble frisk igjen etter en tid. Så av og til må en bare leve med at en ikke får noe svar heller. Heldigvis er disse pusene temmelig viljesterke, og det sammen med god støtte fra matmor, gjør ofte at kroppen ordner opp selv. Lykke til i morgen da! 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå