Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en gutt på snart 5 som ikke eier matlyst for tiden. når jeg sjekker vekt/høydestatistikkene ligger han på undervektig. Han har alltid vært smal, men nå er han regelrett tynn. 113cm og 16kg.

Noen som har tips til mat som kan hjelpe? Vil jo ikkje servere os og søtsaker bare for at han skal spise, da blir det vanskelig når hverdagen må komme igjen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor spiser han ikke da? Er det fordi han ikke liker maten, fordi han ikke orker mye av gangen, fordi han ikke har tid til å sitte ved bordet...?

Gutten vår er også ganske tynn, og klarer seg fint uten så mye mat. Spiser noen biter, og sier så at han er ferdigspist. Da pleier vi å si "ok, men vi sitter ved bordet til alle har spist opp", og så lar vi fortsatt hans asjett stå foran ham. Vi bruker god til på å spise, og da blir det som oftest til at han også spiser endel mer fordi han uansett sitter der med maten foran seg.

AnonymBruker
Skrevet

Unnskyld altså, men 16 kilo var veldig lite. Bra du vil at noe skal hjelpe .. hm, hva med å snakke me han? Kanskje si at han trenger mat for å bli stor og sterk osv? Ellers vet jeg ikke ..

Anonym poster: fac628925dbd38ed478b3a1de187ad6f

Skrevet

Størstejenta mi har alltid vært småspist, og til tider dårlig matlyst. Tynn/sped har hun og alltid vært. Var f.eks ikke mer enn 15kg da hun var 6 år og begynte i første klasse.

Selv om hun var/er tynn og sped så har jeg aldri laget ønskekost og gitt henne kjeks og søtsaker for å fete henne opp, vi har vanlig lørdagsgodt. Vi har fire måltid daglig, og frukt som mellommål. Har alltid lagt vekt på trivsel ved matbordet, dekker frokostbord, middagsbord og kveldsmat. Bruker aldri lettprodukter, og vi bruker mye egg. F,eks til kvelds så kan jeg lage omelett med en fløteskvett i, jarlsberg og skinke. Eller steker et speilegg.

Minstejenta er og sped, hun er 9 og veier 25kg, lang og tynn, men hun spiser masse!

Det er nok litt genetisk og.

Har egentlig ikke så mange tips annet enn å lage sunn mat, pass på at han får i seg de næringsstoffene han skal ha, regelmessige måltider, ikke gi tullmat (type kanelboller, boller, kjeks, sjokolade osv) bare fordi han skal få i seg noe. Barn skjønner fort at hvis de matstreiker så får de noe godt istedet!

Da jeg var i kontakt med lege pga størstejenta var så tynn så sa han at friske barn sulter ikke ihjel. Ofte går det i perioder og, kan ha en lang periode med lite mat før de plutselig får matlysten tilbake igjen.

Skrevet

På WHO sitt skjema så er han innenfor kurven. Langt nede, men likevel innenfor, så rent vekt/høyde så er han jo innenfor normalen. Men så er det jo selvsagt individuelt hvordan de er. Jentungen ligger også lavt på vekt, 7 år og 20 kilo, 120 høy. Men hun er ikke tynn.

Ta han med og lage mat? Fiske fisk og tilberede, være med å skjære og ordne og smake underveis?

Skrevet

Min minste gutt var veldig småspist og tynn i den alderen. Nå er han 10 år, storspiser og fortsatt like tynn. Noen er bare sånn. Søsteren har alltid vært glad i mat og veide 26 kilo som 5,5 åring men allikevel var hun langt ifra overvektig. Kroppsbygning virker inn så det blir feil å kun se på vekt og høyde. Følg med på hvor mye barnet egentlig spiser over noen dager.

Skrevet

Det viktigaste er i alle fall å ikkje gje han anna drikke enn vatn før mat! Ikkje la han "drikke seg mett". Han skal sjølvsagt få mjølk/jus osv, men la han eta fyrst. Altså motsatt av kva ein les om som "slankeråd" ;) Elles bør du kaste ut dei fleste lettprodukt. Lettmjølk er jo greitt, men lettost o.l er berre tull. Og kanskje vurdere å bytte til finare brød, viss han et meir då?

Skrevet

Spørsmålet er hvorfor han spiser så lite. Har han blitt vant til å gå sulten og derfor ikke har matlyst? Min gutt var sånn og løsningen ble etter mye om og men å gi han det som ble spist uavengig av om det var sunt eller ikke. Sunn mat er selvfølgelig det beste men hjelper lite om det ikke blir spist.

AnonymBruker
Skrevet

Er det noe han liker spesielt godt? Da mener jeg ikke godis, men det går jo an å variere litt i matveien uten å gjøre det usunt. Jeg hadde veldig store problemer med tørre brødskiver da jeg var liten, og det var det man fikk servert over alt, også hjemme. Jeg ble derfor karakterisert som småspist. En gang passet bestefar meg (hadde aldri spist hos ham før), og han kunne stolt meddele at det småspiste barnebarnet hadde spist 8 pannekaker. :D

Nå skal du ikke akkurat gi pannekaker hver dag, men det kan hjelpe å gå ut av en rutine som ikke funker. Hvis han ikke spiser brød, gi grøt eller cornflakes. Hvis han ikke vil ha kjøtt og poteter, prøv spagetti. Helmelk er veldig greit for undervektige barn, hvis han liker det. Varme grove rundstykker frister ofte mer enn kaldt brød. Ostesmørbrød var i mine øyne noe 'magisk' da jeg var liten, som gjorde kjedelig brød og skinke til nesten-pizza.

Anonym poster: 074bf27945c38dd57f78cf155b8847df

• Liker 4
Skrevet

Me var i kontakt med helsestasjonen pga vektnedgang på ein ellers tynn 3-åring. Råda me fekk var å bruke meir feitt i maten, type smør på potetene, drikke heil-melk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...