Gå til innhold

Smerter i korsryggen

Anbefalte innlegg

Gjest cool_water
Skrevet

Fikk plutselig kjempe vondt da jeg tok markløft i dag. Det jeg lurer på er om noen har opplevd det samme og hvor lang tid det tok før smertene gikk bort? Oppsøkte dere fysioterapeut eller kiropraktor? Det kjennes som verk noen ganger i korsryggen også får jeg vondt av å gå også. :forvirret:

Videoannonse
Annonse
Gjest Daenerys
Skrevet

Er teknikken din helt korrekt? Jeg har fått litt "murringer" i korsryggen selv, og jeg vet jeg ikke har teknikken helt inne. Jeg tok pause fra markløft.

Jeg ville ventet litt og sett om det ga seg etter en dag eller to, sitter det ville jeg vurdert hjelp.

Gjest cool_water
Skrevet

Hmm, det er det jeg lurer på også, blir jo skremt av øvelsen nesten nå :P Tror nok det er lurt som du sier å ta pause fra markløft og heller se an litt. Tusen takk :)

Skrevet

Det er veldig vanskelig å si om det er markløften sin feil at du har vondt uten å ha sett det. Gjør du markløft riktig så skal du ikke få akutt vondt i korsryggen når du løfter. Løftet drives av setet og bakside lår.

Det er også forskjell på om smertene kom akutt, som et lyn, eller om de kom som treningsverk/stølhet en stund etter trening.

Ved intensiv markløfttrening (ofte med lav vekt og høyt volum) blir man ganske stiv i korsryggen og dersom man blir veldig støl føles det som om man ikke klarer å bøye seg skikkelig.

Som ved alle smerter bør man la være å trene og dersom smertene ikke går bort bør man oppsøke medisinsk hjelp.

Typiske skader i korsryggen kan være prolaps, men de skyldes veldig sjeldent markløft. Det er heller mangelen på trening og styrke i støttemuskulatur som kan være bidragsyter (nb ikke nødvendigvis årsak!).

Gjest cool_water
Skrevet (endret)

Takk for et godt svar Supraspinatus! Etter et rask søk på nettet så virker det som om det lumbago jeg sliter med. Ingen utstråling, og smertene er kun lokalisert rundt korsryggen. Skal selvfølgelig til legen om det ikke blir bedre. Kan fremdeles ikke gå helt strak ennå og må støtte meg og gå med en vinkel på kanskje 135 grader. Men det er absolutt mye bedre enn i går! Så krysser fingrene for at det blir bedre med tiden :)

Endret av cool_water
Skrevet

Takk for et godt svar Supraspinatus! Etter et rask søk på nettet så virker det som om det lumbago jeg sliter med. Ingen utstråling, og smertene er kun lokalisert rundt korsryggen. Skal selvfølgelig til legen om det ikke blir bedre. Kan fremdeles ikke gå helt strak ennå og må støtte meg og gå med en vinkel på kanskje 75 grader. Men det er absolutt mye bedre enn i går! Så krysser fingrene for at det blir bedre med tiden :)

Bare hyggelig.

Trening i kjernemuskulaturen pleier å ha god effekt på litt uspesifikke smerter i korsryggen, men det høres ikke lurt ut med mye trening dersom smertene er så akutte at du må gå fremoverbøyd hele tiden.

Ta et par dager fri og se om det hjelper.

Gjest cool_water
Skrevet

Bare hyggelig.

Trening i kjernemuskulaturen pleier å ha god effekt på litt uspesifikke smerter i korsryggen, men det høres ikke lurt ut med mye trening dersom smertene er så akutte at du må gå fremoverbøyd hele tiden.

Ta et par dager fri og se om det hjelper.

Mente selvfølgelig ca 135 grader :tongue: jepp, blir nok ikke noe markløft i første omgang. Tenker at jeg trener mer pilates for å bygge opp kjernemuskulaturen, og kondisjonstrening. Gåing og rolig jogging i første omgang, men det blir nok ikke før om en stund.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...