Gå til innhold

GIFTE SEG I ROMA 2013

millabs

Anbefalte innlegg

Hei.

Har skrevet og spurt noen ganger tidligere ang bryllupp -

men nå har jeg ett nytt spørsmål.

Hvordan er det å gifte seg i Roma?

( eller er det noen andre steder i utlandet som anbefales? )

Hva vil eventuelt kostnadene bli, hvilke steder anbefales?

Hva slags klær er det vanlig å ha på seg- kan tenke meg det vil bli varmt med klær som er traisjonelt her i Norge? (Har planer om å gifte meg sent i August måned i 2013)

Hvordan planlegger man da et slags bryllupp? Med sammenlikning med tradisjonelt norskt bryllupp. ( Pynting av lokal, brudekjole,smoking/dress til mann, sermoni og selskap) Hordan er f. eks sermoni(kirke?) brylluppsselskap lagt opp om man er bare ca 30-35 gjester(eller færre).

Er f.eks presten norsk eller fra Roma, går det ann å få en norsk prest(eller hva man vil kalle det der) til å vie meg og forloveden min? Hvis ikke, hva skal til?

Noen som har gjort dette før?

Del all informasjon du har. Vil gjerne høre om andre forslag til steder som det går ann å gifte seg, og / eller kombinere bryllupp og brylluppsreise.

Alt du har av informasjon, om du har noe som helst, kan hjelpe meg med planleging. :-)

Får ikke helt bestemt meg om jeg vil ha et tradisjonelt bryllup eller et utenom det vanlige.

HVIS:

Det blir et tradisjonelt, her i Norge og med lokal og eventuelt 35 gjester ca. Så har vi litt lyst å gjøre en vri på dette. Som f.eks å IKKE ha sånn bryllupsvals hvor vi danser HELT ALENE. Vi er et forholdsvis beskjedent par som ikke liker å være noe mindtpunkt generelt, og kunne godt ønsket oss at vi krevde at alle danset samtidig. Eller i alle fall steppet inn etter 15-30sek. (vet ikke hva som er vanligst) Også er det vel kanksje noen tanker om at det er normalt at brudgommen/mannen holder tale, men jeg har sagt at jeg kan godt å holde tale selv om det ikke er det som er mest populært. Jeg har allefall sagt hele tiden at han godt kan slippe å holde tale, det er ikke noe jeg forventer i det hele tatt av han.

Er det så mye forventninger til sånt egentlig?

Gi meg så mange meninger, og erfaringer som er mulig - det trengs.

Det er tross alt første gang vi gifter oss- og ingen av oss har vært noe særlig i bryllupp i voksen alder.

Takk på forhånd!

Hilsen CBs

Endret av millabs
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hørt at det er ganske dyrt å gifte seg i Roma, selve vielsen kosta bare 18000 eller noe ..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal gifte deg i utlandet, så sjekk ut UD sine sider over ambassader som tilbyr vielse. Du kan også sjekke hvilke sjømannskirker som gjør dette. I noen land gjør hverken ambassade eller den norsk sjømannskirken det, og da kan du jo starte med å undersøke hos den respektive ambassaden.

Om det er dyrt eller ikke, kommer på hva slags og hvor stort bryllup dere ønsker dere, men sett ut i fra at Norge er et av verdens absolutt dyreste land, så kommer man relativt billigere ut av det.

Vi gifter oss i utlandet senere i år. I en europeisk hovedstad, men hverken ambassade eller sjømansskirke tilbyr vielse så vi har ordnet alt med tinghuset i byen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi giftet oss på ambassaden i Roma i juni i år. Selve vielsen var gratis, veldig enkel, men samtidig høytidelig og fin.

Fotografen vår kostet 10 000 kr. Hun ble med oss rundt i Roma i et par timer, pluss to timer under middagen. Selve middagen ble holdt på taket til Hotel Raphael, med utsikt over hele byen. I tillegg hadde vi leid en vintage bil som kjørte oss rundt mellom vielsen og middagen.

Hadde 17 gjester, inkludert oss selv. 5-retters middag med tradisjonell italiensk bryllupskake. Regningen endte på ca 50 000 kr. Men nå sparte vi ikke på noe :)

Jeg hadde en lett blondekjole og mannen en lindress. Og godt var det! Temperaturen lå på rundt 36 grader... Men det gikk overraskende bra! Det var jo kjempedeilig at vi kunne sitte ute til midnatt og fremdeles ha ca. 30 grader :)

Jeg anbefaler bryllup i Italia på det varmeste! Det er et unikt minne for livet for både oss og familien som var der. Bonusen var at vi fikk tilbrakt sårt tiltrengt tid med familiemedlemmer som vi sjeldent får sett i hverdagen, og alle våre nærmeste fikk god tid til å bli kjent med hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sørg ihvertfall for at du tar med deg pudderskrinet og ei håndvifte - for det er ganske varmt i Italia i August! Og man vil jo ikke ende opp med brudebilder der man står og svetter og glinser i huden konstant. :) Spesiellt varmt er det rundt 12 når sola står høyest. Da er det grusomt å være nødt til å bevege seg for mye eller for langt. Eller sitte ute i solen å spise. (Spis heller middagen inne i et avkjølt lokale)

På sommeren er det som regel så varmt at det nytter ikke å ta på seg noe annet enn shorts/skjørt og enkel topp. Eller en lett sommerkjole.

Nå har jeg ikke vært i Roma da, men har vært på et par italienske bryllup - og det fineste stedet (synes jeg) var på sicilia. Mange nydelige byer, og mye mindre industri enn det du finner nord i Italia. Nært sjøen og med god utsikt mange steder. Brudeparet giftet seg på ettermiddagen, men grusomt steikvarmt var det allikevel.... :P De giftet seg i august.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Vi giftet oss i Roma v/den norske ambassaden i Juni, det var kostnadsfritt og veldig høytidlig, vakkert og fint. Skal man gifte seg v/ambassaden bør man sjekke i god tid for når de legger ut vigelses datoer, mener det var 22/9 kl 10 for vigelser i 2012. Telefonnummerene ble lagt ut kl 09 og telefonene åpnet kl 10. Litt som det å melde seg på birken :smilorange: .

Vi fikk Italienske bryllup (sjekk facebook) til og ordne alt for oss i Roma. (Bortsett fra hotell og ambassaden) Hun fikset spisested, fotograf, limousin, make up artist, brudebukett etc. For denne jobben betalte vi 3000 kr. Fotograf 6000 (tror jeg det var, han var med oss i ca 3 timer) Bukett ca 1000, spisestedet i underkant av 1000 pr kuvert, med vin :tommelsmil: , 4 retter med utsikt over Colusseum, fantastisk mat og fantastisk romantisk sted kan ikke beskrives så vakkert var det :rodmer: .

Vi var 16 stk som reiste. Vi kom ned dagen før vi giftet oss, hadde prøvetime med norsk frisør på kvelden. Alt ble mye bedre enn hva vi hadde forestilt oss, og slik noen av gjestene sa "dette har vært det flotteste bryllupe de hadde vært i".

Vi hadde litt lavere temperatur en hva Samulita hadde, vi var der uken før 28 grader. Jeg hadde kort hvit kjole, mannen lys dress.

Vi bodde forøvrig på hotell manfredi suite, rett v/spansketrappen. Veldig sentralt og flott hotell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, Samulita du mener ikke 50 000,- for bare middag??

Huff, nei! :fnise: Mente hele bryllupet!

Å, jeg skulle ønske vi kunne gjøre det igjen... :rodmer: Og ikke minst savner jeg Roma!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, nei! :fnise: Mente hele bryllupet!

Å, jeg skulle ønske vi kunne gjøre det igjen... :rodmer: Og ikke minst savner jeg Roma!

Ville du anbefalt Roma som bryllupsreise? Jeg tror nok vi har landet på å gifte oss hjemme i Norge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville du anbefalt Roma som bryllupsreise? Jeg tror nok vi har landet på å gifte oss hjemme i Norge :)

JA! Bo i Trastevere, så får dere den ordentlige følelsen av Roma :) Vi kommer til å reise tilbake igjen og igjen, det er helt sikkert!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

JA! Bo i Trastevere, så får dere den ordentlige følelsen av Roma :) Vi kommer til å reise tilbake igjen og igjen, det er helt sikkert!

Takk for tips- skal sjekke det ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når på året var dere der?

Midten av juni. Det var 35-40 grader hele uken, men det var visst ikke helt normalt til juni å være. Allikevel var det ikke uutholdelig.

Har også vært der i midten av april. Da var det rundt 25 grader på dagtid, og ganske kjølig på kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ambassadebryllup er gratis, men det er også mulig å gifte seg på andre steder. Har en venninne som giftet seg med italiensk prest på en takterrasse i Roma med utsikt ned mot spansketrappen - SUPERROMANTISK! Men da må man jo betale for å leie terrassen og for presten da, men venninnen min synes det absolutt var verdt pengene for å gjøre noe så spesielt.

De ordnet alt via Brudepikene.

Jeg har reist en del i Roma, og ville unngått august om du kan. Det er den varmeste måneden (ofte rundt 40 grader), og det er fellesferie, så mange restauranter stenger rett og slett. Jeg hadde heller reist i mai/juni når temperaturen er mer levelig (jeg har forresten gått med t-skjorte i Roma i November, så da skjønner du hvor varmt det er på sommeren!).

Fra Roma er det jo bare en kort togtur til Toscana eller til badebyene ved kysten, så det er veldig fint å kombinere med bryllupsreise også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...