AnonymBruker Skrevet 29. juli 2012 #1 Skrevet 29. juli 2012 Katten min tar både fugler og mus, og nå fant jeg nettopp en mus på gulvet som han har tatt med inn. Den så minst halvdau ut, men det er så vanskelig å vite når man skal ta livet av dem og når man bare skal slippe dem ut. Musa klarte ikke å gå, bare lå og rista. Men den kan jo ha vært i sjokk og ellers i fin form. Jeg valgte likevel å ta den med ut og gi den et kontant slag med kjelen (ikke veldig ideelt, men det eneste jeg hadde for hånden, kjelen blir jo fort bulkete) Dere som finner smådyr som katten har tatt og som er "i live", hvordan vurderer dere dette? Mus er forsåvidt skadedyr, men dyr er dyr også... Anonym poster: b9c634b783430807b677c223e5b041af
Portvinpiken Skrevet 30. juli 2012 #2 Skrevet 30. juli 2012 Jeg hater å se dyr lide, og mine katter er håpløse til å fange fugler, mus og jordrotter... Heldigvis er jordrottene døde når de kommer med de, men fugl og mus er ofte ikke. Jeg har ikke vurdert noen av de til å kunne overleve etter at katten(e) har lekt med de, og da er det beste å gjøre kort prosess dessverre. Hater det :-(
Sulosi Skrevet 30. juli 2012 #3 Skrevet 30. juli 2012 Uff, aldri noe gøy å gjøre slikt men når håpet er ute så må man jo bare. Du gjorde det rette, iallefall ettersom den ristet og ikke kunne bevege seg.
Aurora M. Skrevet 30. juli 2012 #4 Skrevet 30. juli 2012 Stort sett overlever de ikke lenge om du slipper dem fri selv om de ikke ser skadet ut. Enten dør de etter kort tid av selve sjokket og påkjenningen, eller så blir de såpass handlingslammet en stund at de blir et raskt og lett bytte for andre rovdyr/fugler. Men et lite håp er jo iallefall, om de ser fullstendig uskadd ut og jeg får tak i de raskt, så da pleier jeg å slippe de. Det er svært sjelden dog. Som oftest har de en liten skade et eller annet sted og da knerter jeg de. En skadet mus eller småfugl (selv hvor lite det er) går en pinefull død i møte ute i det fri om de ikke er 'heldig' å bli spist av et større dyr raskt. Det er en hard kamp for tilværelsen for slike små der ute, og kun den sterkeste overlever. 1
Arcamenel Skrevet 30. juli 2012 #5 Skrevet 30. juli 2012 Mus som har vært såpass levende at de har løpt rundt i huset og fugler som har vært såpass levende at de har bosatt seg i gardiner og blomsterpotter slipper vi ut. Alt annet: knert. 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2012 #6 Skrevet 30. juli 2012 Jeg er ikke TS, men jeg lurer på hvordan dere knerter fugler og mus? Anonym poster: 3404eee344b4e1192c3e085dfb518b4e
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2012 #7 Skrevet 30. juli 2012 Jeg fant også en mus her en dag (spissmus som kattene ikke spiser), den gikk rundt i ring. Siden den ikke kom noen vei annet enn rundt seg selv regnet jeg med at en av nabokattene har lekt med den så jeg lot hunden gjøre slutt på den (noe som går veldig fort). Arcamenel sier det ganske lurt Anonym poster: c0e3f9e3aab97dbb2cd5a2cf3717686e
Myosotis Skrevet 30. juli 2012 #8 Skrevet 30. juli 2012 Det beste er å gjøre så kort prosess som mulig. Nytter ikke å "kose" med dem, gi dem mat eller la den være inne i huset som med vanlige kjæledyr. Jo mer menneskekontakt og ukjente omgivelser jo mer stressa blir dyret. Det høres brutalt ut, men tror du løste det på en ganske ok måte TS. Legg gjerne en håndduk over først. Så det ikke ser noenting og blir mer rolig, også slår du fort og hardt til med en stump gjenstand. 1
Aurora M. Skrevet 30. juli 2012 #9 Skrevet 30. juli 2012 (endret) Jeg er ikke TS, men jeg lurer på hvordan dere knerter fugler og mus? Anonym poster: 3404eee344b4e1192c3e085dfb518b4e Jeg legger en avis på gulvet, tar de i hånda sånn at hodet stikker ut og kakker de hardt i bakhodet (et par-tre ganger etter hverandre for å være sikker). Med en hammer el.lign. Ikke sånn Lars Monsen-kakking altså! Endret 30. juli 2012 av Aurora M.
ashera Skrevet 30. juli 2012 #10 Skrevet 30. juli 2012 Jeg knerter etter at kattene er ferdige med å leke med musa eller fuglen. Tar offeret i en plastpose, legger på hoggestabben og slår hardt en gang med hammer. Ikke det kjekkeste jeg gjør, men det må til.
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2012 #11 Skrevet 30. juli 2012 Jeg knerter etter at kattene er ferdige med å leke med musa eller fuglen. Tar offeret i en plastpose, legger på hoggestabben og slår hardt en gang med hammer. Ikke det kjekkeste jeg gjør, men det må til. Så du sitter faktisk og venter på at katten din skal torturere dem ferdig før du avliver de stakkars dyra? Anonym poster: 844080c98b8dddaf0ff236b28a283790
ashera Skrevet 31. juli 2012 #12 Skrevet 31. juli 2012 (endret) Så du sitter faktisk og venter på at katten din skal torturere dem ferdig før du avliver de stakkars dyra? Anonym poster: 844080c98b8dddaf0ff236b28a283790 , AB! Katter er rovdyr, og verden er engang sånn at rovdyr leker med byttet sitt. Å rive musa ut av klørne på den og skjenne gir ikke mening. En katt som leker med musa er ikke "slem" moralsk sett. Om jeg venter? Ikke akkurat. Tar den så snart jeg ser mitt snitt, uten å hale det ut. Både mine og andres katter tar mus og fugler som de "piner" ihjel uten at jeg og andre eiere er vitne til det. Er du like bekymret for det? Bør vi forby rovdyr? Endret 31. juli 2012 av ashera 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå