amonyn Skrevet 29. juli 2012 #1 Del Skrevet 29. juli 2012 Tok eldre historie for mange år siden, som privatist. Da kunne jeg levere leseliste på ca. 2/3 av faget, og da komme opp i kun det jeg hadde lest. Nå skal jeg ta historie vg3, og pensum er jo mye større. Er det slik ennå? Kan jeg velge bort noe av pensum? I tillegg: hva er definisjonen på en internasjonal konflikt? Er for eksempel en konflikt (borgerkrig) hvor FN/andre land griper inn, internasjonal? Og er det noen som har eksempler på internasjonale konflikter etter 1945 (bortsett fra den kalde krigen og konflikter av helt ny dato), fortrinnsvis i Afrika? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest babyfirefly91 Skrevet 30. juli 2012 #2 Del Skrevet 30. juli 2012 HER er HELE boka fra historie vg3 påbygg iallefall, den brukte vi. vil tro den holder Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
amonyn Skrevet 30. juli 2012 Forfatter #3 Del Skrevet 30. juli 2012 HER er HELE boka fra historie vg3 påbygg iallefall, den brukte vi. vil tro den holder Må bruke vg2 og vg3 bøkene (de ligger ute som lydfiler). Finner ikke alle kapitlene fra de andre der, selv om det er mye likt, og jeg skal jo ikke ta påbygg, men det "vanlige" faget. Er det hele boken som ligger ute? For jeg ser bare kap 1-5. Lurer fortsatt på om jeg kan velge bort noe. Himla mye pensum. Den påbygg boken virket mer overkommelig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest babyfirefly91 Skrevet 30. juli 2012 #4 Del Skrevet 30. juli 2012 (endret) Må bruke vg2 og vg3 bøkene (de ligger ute som lydfiler). Finner ikke alle kapitlene fra de andre der, selv om det er mye likt, og jeg skal jo ikke ta påbygg, men det "vanlige" faget. Er det hele boken som ligger ute? For jeg ser bare kap 1-5. Lurer fortsatt på om jeg kan velge bort noe. Himla mye pensum. Den påbygg boken virket mer overkommelig. hvis du ser på venstreside på det grønne ser du 14 kapitler som tilhører vg 3 påbygg iallefall ! påbygg boken er jo for de som har tatt yrkesfag før å ALDRI hatt historie, så denne boken skal dekke ALT det yrkesfagelevene har gått glipp av iforhold til de som har gått på allemenn, alså de skal lære alt det allmenfagligeelevene har lært på 3år? eller 2år (avhengig av hvor mange år man har historie på allmen) på 1år. defor mener jeg denne boken dekker HELE pensumet! Endret 30. juli 2012 av babyfirefly91 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
amonyn Skrevet 30. juli 2012 Forfatter #5 Del Skrevet 30. juli 2012 (endret) hvis du ser på venstreside på det grønne ser du 14 kapitler som tilhører vg 3 påbygg iallefall ! påbygg boken er jo for de som har tatt yrkesfag før å ALDRI hatt historie, så denne boken skal dekke ALT det yrkesfagelevene har gått glipp av iforhold til de som har gått på allemenn, alså de skal lære alt det allmenfagligeelevene har lært på 3år? eller 2år (avhengig av hvor mange år man har historie på allmen) på 1år. defor mener jeg denne boken dekker HELE pensumet! Om du trykker på de linkene du nevner, får man kun opp sammendragene. Tviler på at jeg kan hanke inn toppkarakter ved å lese sammendrag. Om pensum er likt, hvorfor er det ikke samme boken da? Og hvorfor er det to forskjellige eksamener (forskjellig fagkode og læreplan)? Bøkene fra allmenn har 20 kapitler. Det manger altså 6. Endret 30. juli 2012 av amonyn Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest babyfirefly91 Skrevet 30. juli 2012 #6 Del Skrevet 30. juli 2012 Om du trykker på de linkene du nevner, får man kun opp sammendragene. Tviler på at jeg kan hanke inn toppkarakter ved å lese sammendrag. Om pensum er likt, hvorfor er det ikke samme boken da? Og hvorfor er det to forskjellige eksamener (forskjellig fagkode og læreplan)? Bøkene fra allmenn har 20 kapitler. Det manger altså 6. HISTORIE VG3 PÅBYGGING er skrevet etter læreplanen for Historie Vg3 påbygging til generell studiekompetanse. Kunnskapsmålene i læreplanen presenteres i én bok i tilnærmet kronologisk rekkefølge og omfanget er tilpasset fem uketimer (140 årstimer). Læreplanen inneholder mange av de samme kompetansemålene som Vg2 og Vg3. Elevene skal ha både eldre og nyere historie i det nye faget. Historie Vg3 Påbygging har en del av de samme innholdselementene som Historie Vg2 og Historie Vg3, men er strukturert og tilpasset den nye planen(kom ny læreplan i 2008/2009). Ferdighetsmålene ivaretas av oppgavestoffet i grunnboken og på eget nettstedet. http://www.lmp.no/node/422 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
amonyn Skrevet 30. juli 2012 Forfatter #7 Del Skrevet 30. juli 2012 (endret) HISTORIE VG3 PÅBYGGING – er skrevet etter læreplanen for Historie Vg3 påbygging til generell studiekompetanse. Kunnskapsmålene i læreplanen presenteres i én bok i tilnærmet kronologisk rekkefølge og omfanget er tilpasset fem uketimer (140 årstimer). Læreplanen inneholder mange av de samme kompetansemålene som Vg2 og Vg3. Elevene skal ha både eldre og nyere historie i det nye faget. Historie Vg3 Påbygging har en del av de samme innholdselementene som Historie Vg2 og Historie Vg3, men er strukturert og tilpasset den nye planen(kom ny læreplan i 2008/2009). Ferdighetsmålene ivaretas av oppgavestoffet i grunnboken og på eget nettstedet. http://www.lmp.no/node/422 Altså; EN DEL av de samme innholdselementene. Jeg skal ta et annet fag (HIS1002, 169årstimer), da hjelper det ikke om den boken er tilpasset den nye læreplanen i påbygg (HIS1003, 140årstimer). Det er TO læreplaner, og de er forskjellige. Edit: Begge disse læreplanene er fra 2008/2009, hvis du må ha det inn med teskje. Endret 30. juli 2012 av amonyn Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå