AnonymBruker Skrevet 29. juli 2012 #1 Skrevet 29. juli 2012 Reiser i neste uke, og har visst ikke gjort forarbeidet godt nok for nå får jeg høre at det er uutholdelig varmt der. Har nettop bestilt ferien, for ei uke siden, og da fikk jeg opp mellom 25 og 30 grader på yr.no. på langtidsvarselet. På wunderground.com får jeg maksimumstemperaturer på 34 grader et par timer på dagen, som jeg kan leve med. Men folk som er der nede påstår at det er over 40-45 i skyggen hele døgnet omtrent? Hvorfor er det så stor forskjell på værmeldingene, og hva stemmer egentlig? Skal reise ned ned dit med barn under 10 år og har fått helt noian. Vurderer å avbestille. Anonym poster: 4aeb1ac0fb0dde026453aff98cf75fa9
murray Skrevet 29. juli 2012 #2 Skrevet 29. juli 2012 Var 40 grader ++ for et par uker siden iallefall. Dette er grunnen til at jeg ikke drar til Tyrkia i juli 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2012 #3 Skrevet 29. juli 2012 Hva hadde du gjort om du var meg? Fy så kjipt. Ungene har jo gledet seg, men jeg lurer på om de i hele tatt holder ut... :( Anonym poster: 4aeb1ac0fb0dde026453aff98cf75fa9
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2012 #4 Skrevet 29. juli 2012 Det er varmt! Det går fint om man holder seg i skyggen, drikker hauger med vann, får i seg litt salt og tar livet stort sett med ro Jeg har vært på ferie hvor det var rundt 45 grader hele døgnet, og det gikk overraskende bra. Man må bare innstille seg litt på at alt går tregere, og å få i seg nok væske. Er også en ide å ikke overforbruke air condition for å bli raskere aklimatisert. Synes absolutt du skal da! Det er jo relativt tørr luft i Tyrkia, og da kjennes ikke varmen like kvelende Anonym poster: f3c62f27db9ffebb3d016c69160d1ff7 1
Belima Skrevet 29. juli 2012 #5 Skrevet 29. juli 2012 Sjekk yr: http://www.yr.no/sted/Tyrkia/Antalya/Antalya/ Det er fremdeles varmt der, men du kan jo ligge med hodet under en parasoll og bena i vann hvis du synes det blir for varmt. Selv reiser jeg i juni eller sent i august,men jeg er ikke veldig glad i varme. God tur og kos deg.
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2012 #6 Skrevet 29. juli 2012 Hva hadde du gjort om du var meg? Fy så kjipt. Ungene har jo gledet seg, men jeg lurer på om de i hele tatt holder ut... :( Anonym poster: 4aeb1ac0fb0dde026453aff98cf75fa9 Dra!!!! Man venner seg fort til varmen om man holder seg unna for mye air condition. Og Unger vil jo helst være i vann hele tiden Anonym poster: f3c62f27db9ffebb3d016c69160d1ff7
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2012 #7 Skrevet 29. juli 2012 Takker for psykisk støtte. Men skal jeg virkelig ta sjansen på å dra? Herreguuud, trenger en klem jeg nå. Vil jo ikke at ferien skal bli pyton heller. Yr.no syns jeg ikke tar i nok, se her; http://www.yr.no/sted/Tyrkia/Antalya/Alanya/langtidsvarsel.html Det er stor forskjell på 33 grader og 40-45 altså. Har litt lyst til å dø akkurat nå. Men blir vel så jeg har en peptalk med ungene og prøver å innstille meg (oss) på heten. Men ja, er usikker på om jeg kanskje burde innse fadesen og avbestille hvis det går an... Anonym poster: 4aeb1ac0fb0dde026453aff98cf75fa9
Gjest loler Skrevet 29. juli 2012 #8 Skrevet 29. juli 2012 Var der forrige uke.. 55 grader ene dagen. men det går helt greit. bare husk å drikke masse vann, og du må nok regne med å svette ihjel. og det er like varmt på natten som på dagen virker det som. men med aircondition er det ikke noe problem. Du burde glede deg!
Belima Skrevet 29. juli 2012 #9 Skrevet 29. juli 2012 (endret) Når reiser du til uka? Kan sende en mail til noen som bor i Side, men får ikke svar i kveld. Kanskje ikke før tirsdag hvis det holder. Du kan få mange klemmer også av meg. Her en en værmelding til: http://www.pent.no/Antalya/ Og den siste jeg fant: http://www.storm.no/vaer/118803763#dag=0 Nå da, nå kan du sammenlikne disse. Endret 29. juli 2012 av Belima 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2012 #10 Skrevet 29. juli 2012 Var der forrige uke.. 55 grader ene dagen. men det går helt greit. bare husk å drikke masse vann, og du må nok regne med å svette ihjel. og det er like varmt på natten som på dagen virker det som. men med aircondition er det ikke noe problem. Du burde glede deg! Sikker på at det ikke var 155? Du, unnskyld meg, men siden den høyeste temperaturen som er målt på jorda er 58 grader, så tror jeg nok ikke det var 55 grader i forrige uke. Anonym poster: a275e52e21347bb094dc9322ee6a0895 4
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2012 #11 Skrevet 29. juli 2012 Belima Reiser onsdag. Hadde vært fantastisk å få råd fra noen som bor der nede. Du er en knupp! Men det er kanskje i seneste laget? Bør jeg ringe Ving reiser og høre hva de sier tro? Vet ikke om de i det hele tatt booker om til en helt annen destinasjon jeg. Skulle ønske jeg kunne glede meg, men er så redd for at ungene rett og slett plages i varmen. Da er jo hele turen bortkastet. Anonym poster: 4aeb1ac0fb0dde026453aff98cf75fa9
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2012 #12 Skrevet 29. juli 2012 Pent.no og storm.no bekrefter det jeg var redd for ja. Og ikke bare det, det skal bli varmere. Tusen takk Belima, yr.no er herved forkasta det er sikkert! Men seriøst; kommer vi til å overleve??? Har aldri opplevd mer enn 37 tror jeg, og da var det kjøligere om natta. Anonym poster: 4aeb1ac0fb0dde026453aff98cf75fa9
Gjest loler Skrevet 29. juli 2012 #13 Skrevet 29. juli 2012 Sikker på at det ikke var 155? Du, unnskyld meg, men siden den høyeste temperaturen som er målt på jorda er 58 grader, så tror jeg nok ikke det var 55 grader i forrige uke. Anonym poster: a275e52e21347bb094dc9322ee6a0895 for alt du vet er det fult mulig. jeg velger å stole på det jeg ble fortalt da jeg var der nede selv. ha en fin tur
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2012 #14 Skrevet 29. juli 2012 Det var ikke jeg som var AB på den kommentaren altså (det ser du på koden min), syns ikke noe om å svare frekt. Har ikke peiling på hvor de målestasjonene er rundt omkring, men 55 grader skal du nok lete lenge etter. Derimot er det klart at rett ved en murvegg, mellom hus der, og enkelte steder der varmen samler seg kan det sikkert dukke opp tall som det der. Men da er det veldig lokalt. ts Anonym poster: 4aeb1ac0fb0dde026453aff98cf75fa9
skruf Skrevet 29. juli 2012 #15 Skrevet 29. juli 2012 Reis! Har reist selv med barn og det har vært over 40g. Det vi har gjort er; Ikke ha på aircondition på lav varme, vi bruker å ha den på 25g. Er innetemperaturen for lav i forhold til ute så risikerer dere hals/luftveisinfeksjoner. Ta en siesta inne i leiligheten mellom 12 og 15, da er sola på det høyeste. Drikk masse vann, og få i dere salt! Sitt i skyggen (blir brun da også), men bad jevnlig. Når det er på det varmeste så ikke legg ut på større turer til fots..... Dette tror jeg nok skal gå helt bra, etter noen dager er dere vant med temperaturen. 1
reiseglad Skrevet 29. juli 2012 #16 Skrevet 29. juli 2012 Kom tilbake fra Alanya i forrige uke, og der var mellom 40 og 45 hver dag. Det er varmt, men ikke helt uutholdelig. Vi kjøpte madrasser som vi lå på ute på sjøen, der blir det litt svalere. Vi lå mye under parasoller på stranda, hadde pause mellom 12 og 15 (lunch og en liten powernap). Fint med en båttur en av dagene, der blir det mye mer behagelig. Syntes ikke temperaturen ble ok før etter kl 21 om kvelden, men også da var det rundt 37. Yr gir ikke riktige svar, viste 10 grader mindre enn det faktisk var. Man aklimatiserer seg etter et par dager. Og ungene elsker basseng, så de vil sikkert synes det er fint i "syden"! God tur! 2
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2012 #17 Skrevet 29. juli 2012 Takk for tipsene Maya76! Syns ikke jeg er noen utprega pyse altså, men akkurat nå er jeg veldig skeptisk og hrm ja - småkvalm. Ikke minst fordi det sikkert er for sent å avbestille eller booke om uansett. (Er det det?) Hotellet ligger en taxitur/busstur unna stranda, så om vi skal holde oss inne med ac mellom 12 og 15 (noe jeg syns høres fornufitg ut) blir alle dagene ganske oppdelte kan du si. Det hadde ikke gjort noe om vi bodde på et hotell der vi hadde alt vi trengte. Men dette hotellet har ikke en gang eget minimarked. Setter pris på alle innspill dere! Håper jeg har blitt klokere etter ei natts søvn. ts Anonym poster: 4aeb1ac0fb0dde026453aff98cf75fa9
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2012 #18 Skrevet 29. juli 2012 Tusen takk for førstsehånds info Reiseglad! Kjenner at jeg tolker alt i verste mening nå, eller hva jeg skal si, men skal prøve å se positivt på dette her. Ingen har jo rådet meg til å avbestille så langt... Ikke meningen å være sytete, men åååh. Det er jo meldt enda varmere fra slutten neste uke. Nei, nå skal jeg legge meg, håper på en bedre dag i morgen. Så får vi se... ts Anonym poster: 4aeb1ac0fb0dde026453aff98cf75fa9
skruf Skrevet 29. juli 2012 #19 Skrevet 29. juli 2012 Takk for tipsene Maya76! Syns ikke jeg er noen utprega pyse altså, men akkurat nå er jeg veldig skeptisk og hrm ja - småkvalm. Ikke minst fordi det sikkert er for sent å avbestille eller booke om uansett. (Er det det?) Hotellet ligger en taxitur/busstur unna stranda, så om vi skal holde oss inne med ac mellom 12 og 15 (noe jeg syns høres fornufitg ut) blir alle dagene ganske oppdelte kan du si. Det hadde ikke gjort noe om vi bodde på et hotell der vi hadde alt vi trengte. Men dette hotellet har ikke en gang eget minimarked. Setter pris på alle innspill dere! Håper jeg har blitt klokere etter ei natts søvn. ts Anonym poster: 4aeb1ac0fb0dde026453aff98cf75fa9 Nå har vi aldri bodd så langt unna stranda (og jeg var en gang i Tyrkia da jeg var 18, men har vært i mange andre varme land), men sånn er våre rutiner med barna (vi har alltid leilighet med kjøkken) Står opp sånn ca kl 9, spiser frokost og smører oss med solkrem. Stikker ned til bassenget og slapper av og bader. Opp i leiligheta i 12.30-tida, skrur på AC og spiser lunsj. Slapper av og en ny runde med solkrem. Ca 14.30, ut igjen til basseng eller strand til ca kl 17. Inn i leiligheta, dusjer og ordner oss, kliner på myggspray og stikker ut i 19-tida for middag. Vi bruker å leie bil noen dager, så enkelte dager går bort i utflukter. Dette går helt bra, ikke vær redd! Ta med barna og dra på tur:-D Dere kommer til å ha en super tur, nyt varmen og sola! (og jeg drister meg til å ønske dere god tur!) 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2012 #20 Skrevet 29. juli 2012 Takk for oppskriften Maya76. Kjenner meg bittelitt tryggere nå, tror jeg. Anonym poster: 4aeb1ac0fb0dde026453aff98cf75fa9 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå