Marita Christine Skrevet 29. juli 2012 #1 Skrevet 29. juli 2012 Som overskriften sier er jeg ei jente på nitten år, ble kastet ut av barnevernet for noen måneder siden, og har ikke siden da hatt noe sted og bo.. Har bodd hos familie og venner, men nå finne meg noe annet, eller noe annet midlertidig. Hva kan NAV hjelpe meg med i denne situasjonen? Vet om ei som bor på hotell, og har gjort det under nav sine kostnader en god stund fordi hun ikke har noe sted og bo.. Har heller ingen jobb, ingen penger fordi nav ikke har vært særlig behjelplige. Derfor lurer jeg på.. HVA kan jeg si til NAV i morgen når jeg drar innom, for og få best mulig hjelp og det jeg har krav på? Hilsen Jente19
Gjest IngvildSF Skrevet 29. juli 2012 #2 Skrevet 29. juli 2012 Jeg antar at du akkurat er ferdig med videregående? Først og fremst er det du selv som skal og bør løse situasjonen. Har du funnet ut av hva du vil fremover? Jobb/skole? Folkehøgskole? Jeg hadde et år på folkehøgskole etter videregående, og syntes det var fantastisk. Det er litt sent å søke nå, men du kan alltids prøve. Jeg vet om flere som fikk bli med allikevel (bl.a. romkameraten min), selv om de søkte kort tid før skolen startet. Du kan også søke høgskole/universitetsplass på restetorget, samordnaopptak.no. 2
Gjest Nigiria Skrevet 29. juli 2012 #3 Skrevet 29. juli 2012 Hva kan NAV hjelpe meg med i denne situasjonen? Hva kan du selv gjøre for å forbedre situasjonen? Vet om ei som bor på hotell, og har gjort det under nav sine kostnader en god stund fordi hun ikke har noe sted og bo.. Du kan nok ikke regne med å få hotellopphold dekt av Nav, selv om noen andre får det. Alle situasjoner er forskjellige. Har heller ingen jobb, ingen penger fordi nav ikke har vært særlig behjelplige. Vel, de færreste av oss får penger av Nav. Hva med å prøve å få deg en jobb? Eller studere og få stipend/lån? Ta tak i situasjonen du har havnet i? HVA kan jeg si til NAV i morgen når jeg drar innom, for og få best mulig hjelp og det jeg har krav på? Foreslår et ønske om å bli med på jobbsøkerkurset deres. 4
Gjest Gjest20 Skrevet 29. juli 2012 #4 Skrevet 29. juli 2012 (endret) lol. Endret 29. desember 2014 av Gjest20 1
Marita Christine Skrevet 29. juli 2012 Forfatter #5 Skrevet 29. juli 2012 Hva kan NAV hjelpe meg med i denne situasjonen? Hva kan du selv gjøre for å forbedre situasjonen? Vet om ei som bor på hotell, og har gjort det under nav sine kostnader en god stund fordi hun ikke har noe sted og bo.. Du kan nok ikke regne med å få hotellopphold dekt av Nav, selv om noen andre får det. Alle situasjoner er forskjellige. Har heller ingen jobb, ingen penger fordi nav ikke har vært særlig behjelplige. Vel, de færreste av oss får penger av Nav. Hva med å prøve å få deg en jobb? Eller studere og få stipend/lån? Ta tak i situasjonen du har havnet i? HVA kan jeg si til NAV i morgen når jeg drar innom, for og få best mulig hjelp og det jeg har krav på? Foreslår et ønske om å bli med på jobbsøkerkurset deres. Er ikke bare bare og få tak i jobb når en er psykisk syk.
Gjest IngvildSF Skrevet 29. juli 2012 #7 Skrevet 29. juli 2012 (endret) Er ikke bare bare og få tak i jobb når en er psykisk syk. Det er jo viktig info du burde tatt med, for at vi skal kunne foreslå noe. Er du såppass dårlig at du ikke kan jobbe i det hele tatt, eller går det ann å jobbe litt? Hva med å studere, vil du klare det? Nettstudier? Spørs jo helt på hvilke type psykiske problemer du har. Når det gjelder NAV kan jeg ikke hjelpe. Kan ikke reglene rundt det godt nok. Endret 29. juli 2012 av IngvildSF
Ananas. Skrevet 29. juli 2012 #8 Skrevet 29. juli 2012 (endret) Om man ikke har mulighet til å selv ordne et sted å bo (da snakker man om helt umulig), så er nav forpliktet til å hjelpe deg med tak over hodet. I sommersesongen trenger det ikke være mer enn et telt i nærheten av dusj og do som du kan bruke, men det kan også være hotell. Dette er et tiltak på vei mot å skaffe bolig selv, eller komme innunder mer omfattende ordninger hos NAV. Hva som skal til for å defineres som såpass trengende vet jeg ikke, men de har ansvar for å skaffe folk tak over hodet når det er helt umulig for dem på egenhånd. Endret 29. juli 2012 av Ananas. 1
Marita Christine Skrevet 29. juli 2012 Forfatter #9 Skrevet 29. juli 2012 Det er jo viktig info du burde tatt med, for at vi skal kunne foreslå noe. Er du såppass dårlig at du ikke kan jobbe i det hele tatt, eller går det ann å jobbe litt? Hva med å studere, vil du klare det? Nettstudier? Spørs jo helt på hvilke type psykiske problemer du har. Når det gjelder NAV kan jeg ikke hjelpe. Kan ikke reglene rundt det godt nok. Kan vel jobbe litt, men da er det jo det og få jobb som er problemet igjen.. Sliter vel hovedsakelig med angst.. Men også depresjoner og psykoser..
Marita Christine Skrevet 29. juli 2012 Forfatter #10 Skrevet 29. juli 2012 Om man ikke har mulighet til å selv ordne et sted å bo (da snakker man om helt umulig), så er nav forpliktet til å hjelpe deg med tak over hodet. I sommersesongen trenger det ikke være mer enn et telt i nærheten av dusj og do som du kan bruke, men det kan også være hotell. Dette er et tiltak på vei mot å skaffe bolig selv, eller komme innunder mer omfattende ordninger hos NAV. Hva som skal til for å defineres som såpass trengende vet jeg ikke, men de har ansvar for å skaffe folk tak over hodet når det er helt umulig for dem på egenhånd. Tusen takk
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå