Gå til innhold

Vondt i hodet av sukkermangel

Anbefalte innlegg

Gjest tarandus
Skrevet

Jeg har alltid spist litt vel mye sjokolade, og skal kutte ut det. Både mtp økonomien og selvsagt med tanke på helsa. Men da jeg trappet ned nå nylig fikk jeg en helt syk hodepine! Denne forsvinner når jeg får i meg litt sukker, da helst sjokolade. Kutter jeg sjokolade brått og brutalt får jeg så vondt i hodet at jeg nesten ikke fungerer - hjelp, jeg trodde ikke man ble SÅ avhengig.

Jeg er frisk ellers, og mtp. hvordan hodepinen "oppfører seg" sett i forhold til sjokoladespisingen, må det være en sammenheng.

Hvordan får jeg bukt med sjokoladeavhengigheten min - med minst mulig hodepine? Jeg er avhengig av å fungere i hverdagen, også uten sjokolade, og kan derfor ikke ligge rett ut med skallebank....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er nok en såkalt abstinens da sukker er avhengighetsskapende. Jeg ville prøvd dextrose i tablettform til jeg hadde klart meg uten det, det har iallefall hjulpet meg mye de dagene jeg er aktiv men ønsker å spise sunt.

Skrevet

Sjokolade inneholder også koffein og hvis sjokolade er din eneste daglige kilde til koffein, altså du drikker ikke brus eller kaffe, så gjør det hodepinnen enda verre.

Gjest tarandus
Skrevet

Jeg drikker verken brus eller kaffe. Kanskje ta en kopp kaffe eller to da.... Hm. Tabletter er jeg skeptisk til, men kan man kjøpe dem i norske butikker? Prøvd å soise mye søt frukt, men det funker lite...

AnonymBruker
Skrevet

Det er abstinenser. Du må rett og slett bare klare deg igjennom det. Det vil bli bedre etter noen uker.

Drikk minst 3 liter vann for dagen og ta deg en kopp kaffe eller to på tidlig ettermiddag. Blir det for ille kan du ta en ibux og en paracet sammen.

Har vært igjennom dette (en del ganger) før selv, det går over.

Anonym poster: d7136f778148e0a4ae15fdd77b075f0d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid spist litt vel mye sjokolade, og skal kutte ut det. Både mtp økonomien og selvsagt med tanke på helsa. Men da jeg trappet ned nå nylig fikk jeg en helt syk hodepine! Denne forsvinner når jeg får i meg litt sukker, da helst sjokolade. Kutter jeg sjokolade brått og brutalt får jeg så vondt i hodet at jeg nesten ikke fungerer - hjelp, jeg trodde ikke man ble SÅ avhengig.

Jeg er frisk ellers, og mtp. hvordan hodepinen "oppfører seg" sett i forhold til sjokoladespisingen, må det være en sammenheng.

Hvordan får jeg bukt med sjokoladeavhengigheten min - med minst mulig hodepine? Jeg er avhengig av å fungere i hverdagen, også uten sjokolade, og kan derfor ikke ligge rett ut med skallebank....

Vondt i hodet er klassisk sukkerabstinens. Det er vanlig å få det i noen dager hvis man plutselig kutter ned på karbohydrater. Det er ikke mye koffein i kakao, så jeg tviler på at du får koffeinabstinens av sjokoladen. Det er mye mer sannsynlig at det er sukkerabstinens. Sukkerabstinenshodepinen er bare å ri ut. Ikke så lett å gjennomføre alltid når kroppen skriker etter sukker, men hvis du bestemmer deg for at det er noe du vil så går det. Jeg har vært gjennom det selv da jeg la om til lavkarbo. Hele kroppen vil ha sukker, men det hjelper å vite at hvis man bare holder ut noen dager så gir det seg. Hvis du fortsatt spiser annet som påvirker blodsukkeret mye vil det nok ta lengre tid før abstinensene gir seg...

Anonym poster: f60288fcaf4062e991a771ecdeb49f46

Anonym poster: f60288fcaf4062e991a771ecdeb49f46

• Liker 1
Gjest Kevlarsjäl
Skrevet (endret)

Som andre sier er dette abstinenser, og det beste du kan gjøre, er å kutte tvert og holde deg sukkerfri. Det blir et par kjipe uker, men hodepinen forsvinner gradvis, og sukkersuget blir mindre og mindre for hver dag som går.

Jeg klarte meg sukkerfritt i et par uker, men merket et sosialt press om å spise sukker, og ga etter. Nå er det nesten umulig å slutte igjen :/

Endret av Kevlarsjäl
AnonymBruker
Skrevet

Spiser du nok mat? Hvis sjokoladen har bidratt med å fylle det normale kaloriinntaket, må du huske å spise noe for å dekke dette behovet (forhåpentligvis noe som også er mye bedre for deg).

Du kan i verste fall prøve mørk sjokolade (86%) i mellomtiden? Det kan du forresten alltid spise litt av. Men som en over påpeker bidrar nok ikke melkesjokolade med koffein i merkbar grad. Grunnen er at kakaoinnholdet er relativt lavt.

Anonym poster: 8686e31dc6594ea897e4386ba3485862

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...