Wonderbitch Skrevet 29. juli 2012 #1 Skrevet 29. juli 2012 Hei! Jeg lurer på om dere har noen good tips for å bli mykere i kroppen, og da spesielt ryggen? Jeg har sett et par videoer på youtube, og har holdt på med litt forskjellig tøying et par ganger i uken i noen måneder nå. Men synes ikke det har særlig effekt.. Jeg varmer alltid opp før jeg begynner, og holder hver stilling minst 30 sekunder.. Men..:-( Jeg lurte også på hvordan styrketrening og tøying passer sammen?
Gjest *Maja* Skrevet 29. juli 2012 #2 Skrevet 29. juli 2012 Yoga er effektivt om du ønsker å bli mykere.
Kalas Skrevet 29. juli 2012 #3 Skrevet 29. juli 2012 Å tøye et par ganger i uka gir antakeligvis ikke så mye effekt. Jeg har, etter råd fra fysioterapeuten min, tøyd tre ganger om dagen de siste månedene (for å få bukt med en kneskade). Etter dette har jeg blitt merkbart mykere. Hvis du vil ha en mer bevegelig rygg, hjelper det nok også med øvelser for å styrke alle de små musklene.
Sulosi Skrevet 29. juli 2012 #4 Skrevet 29. juli 2012 Jeg stemmer og for yoga. Kjør en serie øvelser tre ganger i uka og du merker enorm forbedring etter bare 3-4 uker.
Wonderbitch Skrevet 30. juli 2012 Forfatter #5 Skrevet 30. juli 2012 Tusen takk for svar! Da skal jeg prøve med noen yogaøvelser et par ganger om dagen.. kan det passe med "hund som ser opp", "heltens hvilestilling", "duen" og "kobraen"? Eller er det andre stillinger som kan passe bedre?
Sulosi Skrevet 30. juli 2012 #6 Skrevet 30. juli 2012 Vanskelig å si da jeg ikke kjenner igjen alle navnene. Jeg har ei bok hvor jeg har merket av de øvelsene som passer meg og gjør de som en serie. Hund som ser opp (eneste jeg kjenner på navnet) bruker jeg å gjøre etter div andre øvelser for å bøye tilbake ryggen. I seg selv gjør ikke den øvelsen stort for meg. Den boken jeg liker best er Yoga mot stress av Vilma Lalvani. Om du får tak i den kan jeg skrive opp sidenummer på de øvelsene jeg bruker.
Gjest Sophie Magdalene Skrevet 30. juli 2012 #7 Skrevet 30. juli 2012 Når du trener yoga er pusten noe av det viktigste så for meg har det vært til stor hjelp å ta timer for å lære øvelsene skikkelig. Vi får alltid beskjed om hvis den og den øvelsen gjør vondt, så skal vi istedet gjøre den sånn og sånn. Det er alltid alternative måter å gjøre øvelsene på. Men pusten er nesten alfa-omega i yoga.
Wonderbitch Skrevet 30. juli 2012 Forfatter #8 Skrevet 30. juli 2012 Takk igjen for svar:-); ja har skjønt at pusten er ganske virkelig.. jeg får vel bare prøve og se.. men vet dere om det er dumt å kombinere styrketrening og yoga/tøying?
Gjest Uanonymbruker Skrevet 30. juli 2012 #9 Skrevet 30. juli 2012 det finnes egne stretching-klasser på enkelte treningssentre, de er veldig gode, pilates er også fin tøyetrening, og alt av dans.
Gusto Skrevet 31. juli 2012 #10 Skrevet 31. juli 2012 Tak chi eller disse røde trådene som ikke lenger heter Terapimaster og som du finner på mange treningssentre og fysioterapeuter. Spesieltnbra for rygg.
Gjest Sophie Magdalene Skrevet 31. juli 2012 #11 Skrevet 31. juli 2012 Takk igjen for svar:-); ja har skjønt at pusten er ganske virkelig.. jeg får vel bare prøve og se.. men vet dere om det er dumt å kombinere styrketrening og yoga/tøying? Jeg for min del trener både body pump og yoga - og synes det er en glimrende kombinasjon. Som en over her sa så finnes det jo streching-timer på flere senter - dette har jeg prøvd selv for endel år siden og det kan anbefales. Yoga er litt mer trening i seg selv, jeg for min del er akkurat like svett etter en yoga-økt som en times body pump. Men det er kanskje fordi den yoga`en jeg går på er en blanding av yoga, tai-chi og pilates, altså ikke ren yoga.
Supraspinatus Skrevet 31. juli 2012 #12 Skrevet 31. juli 2012 Mange "stivheter" i kroppen skyldes mangel på styrke i muskler som jobber mot hverandre, antagonister. I tillegg vil man ofte være stiv i baksiden av kroppen dersom forsiden er veldig stram eller man mangler kjernemuskler til å stabilisere. Et typisk eksempel på det er at dersom man har svake magemuskler så er man ofte stiv på baksiden av låret fordi andre muskler må stabilisere overkroppen. Kjernetrening kombinert med mobiliseringsarbeid som stretching og massasje gir ofte veldig gode resultater. Jeg kan anbefale en meget god blogg kalt "Mobility WOD": http://www.mobilitywod.com/ Den tar for seg spesifikt bevegelig for idrettsutøvere og det er haugevis med kjempegode videoer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå