Gå til innhold

Når startet dere med barnebursdag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når feiret dere bursdag med skikkelig barnebursdag første gang? Da mener jeg bursdag der alle barna (evt alle av samme kjønn) fra barnehagen blir bedt, uansett om du kjenner foreldrene eller ikke.

Gutten min blir fire år tidlig i høst, og jeg tror at han er den første som har bursdag på avdelingen (skal bytte avdeling i høst, til en nyopprettet avdeling så ingen av barna har gått der før, men kjenner hverandre fra før fra andre avdelinger).

Jeg har hørt fra andre foreldre at det er bare styr med barnebursdager, og det er bare å utsette så lenge man kan. Min sønn har aldri hatt eller vært i slik barnebursdag, hittil har det bare vært barn av våre venner og familie osv.

Jeg vil ikke "skape presedens" ved å lage en kjempesvær barnebursdag, slik at foreldrene til de andre barna på avedlingen føler at de MÅ gjøre det samme, selv om de ikke hadde tenkt å invitere hele barnehagen i utgangspunktet.

Så, når begynte dere å nvitere alle barna (evt samme kjønn) fra barnehageavdelingen? Tre år? Fire år? Fem år? Eller kanskje enda senere?

Og hva er "etiketten" for barnebursdager? Er det to timer som er vanlig, med pølse og brød, kake og godteri, og alle skal ha med godtepose hjem? Pleier man å feire i helgen, eller om ettermiddagen på selve bursdagen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fra 2 år med alle barna i nabolaget og sånn.

Med bhg fra 3, men kun med sistemann. Hun gikk i friluftsbhg så der var det vanlig å invitere hele bhg hjem på dagtid, med ansatte og alt. Så da er det jo ikke stress, for man har jo mange voksne som hjelper til.

Skrevet

Frå 3-årsdagen. Har ikkje invitert alle ungane frå avdelinga i barnehagen - ungane leiker mykje på tvers av avdelingane, så eg bad rett og slett dei ungane leika mest med. Har vel vore ca 10 ungar dei gongene med har hatt barnebursdag.

Har feira på lørdagar, synest dei er greiast å leggje det til nærmaste helg, både mtp at ungane skal vera utkvilte og ikkje slitne etter ein lang dag i barnehagen, og mtp godteri/kake-spising.

Me har hatt 2 tima, det er meir enn nok. Ungane har spist pølser, hatt ei pause og leika litt, og så spist kaker. Ekstra godteri synest eg ikkje dei treng når dei får 2-3 ulike kaker i tillegg til brus/saft. Det får heller verte når det vert eldre, dei krev ikkje så mykje avanserte greier i den alderen ;)

Eg vil ikkje på noko vis leggje opp til avanserte, dyre bursdagar (ikkje har eg råd heller, så den er grei), så "tema-bursdag", bursdag i leikeland osv, synest eg berre er tull, i alle fall for så små ungar. Dei små krev ikkje meir enn litt kake og leik og moro.

AnonymBruker
Skrevet

Vi har ikke hatt "alle barna"-bursdag før ungene har begynt på skolen. Før det har vi hatt barn i flere aldre. Barnas nærmeste venner, samt barna til våre egne nærmeste venner. Da har det vært pølser, lek, gele og sjokoladekake.

Da de begynte på skolen ble det til at vi valgte å invitere alle av samme kjønn i klassen samt bestevenner utenom en ettermiddag etter skoletid. Pølser, lek/film, et par kakeslag og etterhvert skattejakt etter godteposer (noe jeg sa jeg aldri skulle ha i mine barns bursdager :fnise: )

Temabursdager, lekelandbursdager eller liknende har aldri vært aktuelt. Barna har ønsket det, men har gitt seg etter forklaring om hvorfor vi ikke har kunnet ha det.

Nå er de så store at de kun har nærmeste venner på jente- eller guttekveld. Pizza, pottis, brus, spill og film.

Anonym poster: f0ff155a49a01df7d4fadbe64ec5c457

Skrevet

4-årsdagen var den første med "ukjente" fra barnehagen.

3-årsdagen var med barn av våre venner osv.

Her i området virker det som om 4-årsdagen er det "vanlige".

Skrevet

Skjøner ikkje heilt kva som er annerleis med å ha ungar av folk ein kjener, og ungar av folk ein ikkje kjener, i bursdag? "Resultatet" vert jo det same - barnebursdag?

Skrevet

Skjøner ikkje heilt kva som er annerleis med å ha ungar av folk ein kjener, og ungar av folk ein ikkje kjener, i bursdag? "Resultatet" vert jo det same - barnebursdag?

Joda, enig i det. Men hittil har vi i allefall bare invitert noen få (dvs 2-3) barn, og foreldrene er mine/våre venner og familie. Så det har omtrent vært like mye for det sosiale for oss voksne, barna har jo til dels vært for små til å skjønne så mye av det (1 og 2 åringer i allefall).

Med en "alle barna"-bursdag blir det plutselig mange flere barn, der jeg ikke kjenner barna noe særlig, og i allefall ikke foreldrene (er bare på hils i garderoben i bhg). Fireåringene vil vel helst ha med foreldrene i selskap, i allefall de som aldri har vært her på besøk før. Da blir det plutselig veldig mange folk her, der jeg knapt kjenner noen av dem. Prisen blir en helt annen, og arbeidsmengden før og etter også. Så det er akkurat disse ulempene med alle-barna-bursdag jeg ikke vil "påføre" de andre foreldrene ved å starte en slik trend (fant ikke noe bedre ord). Jeg bare antar at de andre foreldrene vil føle at de må invitere alle barna når det er deres tur, hvis jeg gjør det.

Men dere synes altså at det ikke er for tidlig å invitere alle barna til fireårsdagen? Bursdagsbarnet har ikke selv ytret noen ønsker, han har nok ikke tenkt på det som en mulighet en gang, siden han aldri har vært i en slik bursdag. Det blir nok i såfall rimelig hektisk, men veldig gøy for barna, og kanskje en mulighet for oss voksne til å bli bedre kjent med de andre foreldrene.

Skrevet

den eldste: 1 og 2 årsdag var med unger av mine venninder, glemmer aldri hvor mye smuler og gris det var. Men veldig koselig da. Selskap med unger fra barnehagen fra 3 årsdagen, hun begynte ikke før like etter hun fylte to så ble naturlig å gjøre det sånn.

De to andre hadde ikke barnebursdag før de fylte 4 rett og slett pga vi de to første årene bodde et sted hvor vi ikke kjente noen å invitere og 3 årsdagen gikk de ikke i barnehage pga vi ikke fikk plass i bhg.

Skrevet

Me har ikkje hatt alle foreldra med på bursdag! Eit par ungar var såpass engstelege at dei ville ha foreldra der, det var sjølvsagt greitt, men dei fleste tør å gå i bursdag sjølv utan foreldra frå 3-4 år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...