Gjest anonym Skrevet 28. juli 2012 #1 Skrevet 28. juli 2012 Jeg er nylig blitt alenemor (har to barn på 2 og 4 barn som jeg har hos meg 70% av tiden). Har ikke noe nettverk eller nær familie her jeg bor, noe som gjør det vanskelig å gjøre noe med den ene - begge må jo være med hele tiden. Nå har jeg funnet ut at det her jeg bor finnes tilbud om turnlek/trening delt inn i aldersgrupper - f.eks. 2-3 åringer, og 4-5-åringer. Har lyst til at de skal bli med på dette, men det blir vel vanskelig når de tilhører ulike grupper. Om noen har vært i samme kinkige situasjon: Synes de trenerne som leder disse gruppene at det er ok om f.eks. 4-åringen er med på 2-3-åringgruppen, og motsatt? Eller er det forbudt? Er ikke noe alternativ å be barnefar om å passe på den ene mens jeg er der med den andre, vil ikke at de skal splittes for mye siden de allerede må forholde seg til to hjem, og barnefar er en jeg helst aldri vil se igjen så lenge jeg lever - langt mindre be om tjenester.
Leanne Skrevet 28. juli 2012 #2 Skrevet 28. juli 2012 Hos oss er disse gruppene rett etter hverandre. Om min mann er på jobb så reiser jeg bort med begge barna, først trener den minste med sin gruppe mens den største ser på. Og så omvendt. Nå er mine 5 og 7, så er kanskje lettere å holde de i ro på tribunen en halvtime, men kan jo ta med en bok eller lignende... Tror det fort kan bli kjedelig for det største barnet å delta med de minste, og det kan fort bli litt for tøft for den minste å være med se største (med tanke på at h'n kan bli løpt ned, få baller i hodet osv..) ikke alle 4&5 åringer er like gode til å ta hensyn til små når de får løpe rundt i en gymsal. Ellers kan vel en barnevakt være en løsning?
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2012 #3 Skrevet 28. juli 2012 Å ha en 4-åring på 2-åringgruppen og motsatt er ikke OK. Det tillates ikke hos oss ihvertfall. Og uansett om det hadde vært tillatt hadde det neppe vært aktuelt. Det er en grunn for inndelingen. Det blir alt for kjedelig for 4-åringen, og om de skal "herje" blir en 4-åring for stor til å kunne holde på med de små. Det samme motsatt vei. 2-åringen blir for liten til å "herje" med de større barna, og får neppe til alt de gjør på heller. Alternativet er at du leverer den ene ungen og gjør noe annet med andre i mellomtiden. Sitter i garderoben med en bok eller noe slikt. Anonym poster: 42d950e991c1772209210340ca7bd82f 4
Sulosi Skrevet 28. juli 2012 #4 Skrevet 28. juli 2012 Hva med å la 4 åringen gå på turn mens du og 2 åringen går en tur. Fireåringene er jo den som har mest utbytte av å delta på noe og det kan godt være du treffer andre foreldre der som blir med på tur imens. 3
Løvetanten Skrevet 29. juli 2012 #5 Skrevet 29. juli 2012 Jeg hadde det sånn i årevis, og løste det ved å ta med meg den minste på den eldstes trening og finne på noe der. Vi var ute og lekte, lekte i garderobene eller dro og handlet om eldste syntes det var greit at vi ikke var der hele tiden. Mitt inntrykk er at det ikke er ok å ta med seg andre arn i gruppen enn de som tilhører, og det er fordi opplegget er tilpasset akkurat denne alderen. Større eller små barn kan virke både forstyrrende og ødelegge opplegget.
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2012 #6 Skrevet 29. juli 2012 Jeg er nylig blitt alenemor (har to barn på 2 og 4 barn som jeg har hos meg 70% av tiden). Har ikke noe nettverk eller nær familie her jeg bor, noe som gjør det vanskelig å gjøre noe med den ene - begge må jo være med hele tiden. Nå har jeg funnet ut at det her jeg bor finnes tilbud om turnlek/trening delt inn i aldersgrupper - f.eks. 2-3 åringer, og 4-5-åringer. Har lyst til at de skal bli med på dette, men det blir vel vanskelig når de tilhører ulike grupper. Om noen har vært i samme kinkige situasjon: Synes de trenerne som leder disse gruppene at det er ok om f.eks. 4-åringen er med på 2-3-åringgruppen, og motsatt? Eller er det forbudt? Er ikke noe alternativ å be barnefar om å passe på den ene mens jeg er der med den andre, vil ikke at de skal splittes for mye siden de allerede må forholde seg til to hjem, og barnefar er en jeg helst aldri vil se igjen så lenge jeg lever - langt mindre be om tjenester. Det er mange som er i tilsvarende situasjon, altså at de må organisere hverdagen for å få det til å gå rundt. Dette må du lære deg - først som sist. Det jeg reagerer på er at det virker som at du er en bitter person som skal ha ting på din måte. Tenker bare på at du ikke vil skille barna for mye. Hva er det for slags sprøyt? Her er det snakk om 2 timer i uken, å såpass har barna godt av å være på ulike aktiviteter. Du har to barn, de er to forskjellige individer å må få lov til å sosialisere seg i ulike grupper og på deres nivå. Som mor kan du ikke tillate at din bitterhet går utover barna dine, å det er like greit å prøve å få til et godt samarbeid med far. Barna har krav på like mye samvær med han som med deg. Anonym poster: 812712eff38b5e874ab659c1d46399da 4
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2012 #7 Skrevet 29. juli 2012 Minsten og jeg har brukt mange timer på cafe, som tilskuer, i garderoben og ute når eldste har hatt aktiviteter. Hadde ofte med bok og en leke. Gikk helt fint det. Man må rett og slett bare være løsningsorientert når man er alene med barn. Anonym poster: 4e12ab9c9e0fed55c801208802294a41 1
Gjest imli Skrevet 29. juli 2012 #8 Skrevet 29. juli 2012 Eg tenkjer at ein 2-åring ikkje treng å vera med på organisert aktivitet i det heile tatt. (For så vidt ikkje ein 4-åring heller ) Men la 4-åringen vera med, og gå ein tur med 2-åringen medan 4-åringen trenar. 2-åringen har neppe noko særleg glede av noko slikt, han/ho får sikkert nok trening/leik i barnehagen.Så kan du heller finne ei anna løysing når dei vert eldre. 3
Gjest Zizzi Skrevet 29. juli 2012 #9 Skrevet 29. juli 2012 Eg tenkjer at ein 2-åring ikkje treng å vera med på organisert aktivitet i det heile tatt. (For så vidt ikkje ein 4-åring heller ) Men la 4-åringen vera med, og gå ein tur med 2-åringen medan 4-åringen trenar. 2-åringen har neppe noko særleg glede av noko slikt, han/ho får sikkert nok trening/leik i barnehagen.Så kan du heller finne ei anna løysing når dei vert eldre. Helt enig. 2 åringen vil sikkert ikke ha like stort utbytte av organisert aktivitet enda. Sier som Imli, gå en tur med 2 åringen, lek med h*n eller les en bok mens dere venter. Da får minsten alenetid med mor, noe som h*n sikkert har stor utbytte av. 1
Gjest Trøffel Skrevet 29. juli 2012 #10 Skrevet 29. juli 2012 (endret) Man trenger ikke å være aleneforelder for å havne i slike situasjoner, mange har en partner/ektefelle som jobber turnus, kveldstid, offshore, mye jobbreising etc. Syns du virker i overkant bitter. Jeg skjønner at din forventning om et idyllisk familieliv gikk i oppløsning pga eks'en din, men ikke la det gå utover barna eller din egen opplevelse av hverdagen og livet. Bli mer løsningsorientert, snart smiler lykken til deg igjen skal du se Det var alltid mamma som tok med søsteren min og meg når vi skulle på dansetrening. Da satt mamma og søsteren min og tegnet, leste eller gikk tur mens jeg danset, og vice versa når det var min søsters tur. Dette er jo gjerne aktiviteter som så og si overlapper hverandre (f eks 2/3-åringer kl 1630-1700 + 4/5-åringer kl 1700-1730), så det er jo uansett upraktisk å ha begge foreldrene der. Min mann kommer aldri hjem fra jobb før kl 18, så jeg vet allerede nå at slike aktiviteter vil falle på bare meg, selv om jeg ikke er aleneforelder Endret 29. juli 2012 av Trøffel
Gjest Violetta Skrevet 29. juli 2012 #11 Skrevet 29. juli 2012 At ikke alt er en dans på roser like etter et samlivsbrudd er vel opplagt. Her spør trådstarter etter råd, ikke en personlighetsanalyse. Ellers har det kommet mange gode råd synes jeg. Jeg er sikker på at trådstarter finner en god løsning. 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2012 #12 Skrevet 29. juli 2012 At ikke alt er en dans på roser like etter et samlivsbrudd er vel opplagt. Her spør trådstarter etter råd, ikke en personlighetsanalyse. Ellers har det kommet mange gode råd synes jeg. Jeg er sikker på at trådstarter finner en god løsning. Tror nok ikke at noen hadde analysert henne hvis ikke hennes innlegg hadde vært gjennomsyret av bitterhet. Hun vil at barna skal aktiviseres, å hun vil ikke skille barna (selv om det er snakk om toppen 2 t. i uka) men hun vil ikke ha hjelp der hun kan få det - av far. Anonym poster: 812712eff38b5e874ab659c1d46399da
Bobsi Skrevet 30. juli 2012 #13 Skrevet 30. juli 2012 Ta med toåringen til 4-åringens trening, les en bok, tegne, bygge duplo eller noe. Noen foreslår å gå en tur, men som trener for barnepartier, ville jeg ALDRI akseptert at foreldrene gikk fra lokalet mens en 4-åring trente. Det er mye action, de kan slå seg, trenge trøst, følges på toalettet etc. Dette er ting vi som trenere ikke har kapasitet til når vi har 25 andre barn i hallen.....
jomfrua Skrevet 30. juli 2012 #14 Skrevet 30. juli 2012 Dette går så bra..........ta med deg 2-åringen og vent på at 4-åringen trener. Sånn vil det være i mange år fremover. Du trenger ikke barnevakt for å gjennomføre aktiviteter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå