AnonymBruker Skrevet 28. juli 2012 #1 Skrevet 28. juli 2012 Hei! Jeg er en jente på 21 år som tenker å kjøpe meg leilighet neste år, til høsten. Per dags dato er jeg i jobb og tjener 380.000 i året. Jeg regner med at jeg kommer til å ha ca 250.000 i egenkapital innen da. Jeg lurer på om det går ann at moren min stiller hennes bolig som sikkerhet for mitt lån dersom jeg ikke får et veldig høyt lån? Verditaksten på hennes hus har gått opp 800.000 siden hun kjøpte den, så dvs at hun har ca 800.000 til "disp". Men går dette ann? Og hvor mye høyere lån vil jeg isåfall få ved å stille hennes hus som sikkerhet? Noen som har litt peiling rundt dette? Setter veldig pris på svar Anonym poster: 50c043af1cb07adc0fd6584a3231230a
Betty2 Skrevet 28. juli 2012 #2 Skrevet 28. juli 2012 Ja i noen banker kan ditt mor sitt hus stå som sikkerhet, noen av kravene for å få lån er intekten din (3,5 ganger mener jeg) men du må kunne stille med 15% i egen kapital. Så si du kan få låne ca 1,2mill. mulig du kan få låne mer siden din mor kan stille med sikkerhet i hus, Nå kan denne informasjonen være litt ulik fra bank til bank. Bare husk å ikke ta imot et for stort lån, er ikke noe kjekt hvis 2/3 deler av lønnen din går til bolig.
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2012 #3 Skrevet 29. juli 2012 Ja i noen banker kan ditt mor sitt hus stå som sikkerhet, noen av kravene for å få lån er intekten din (3,5 ganger mener jeg) men du må kunne stille med 15% i egen kapital. Så si du kan få låne ca 1,2mill. mulig du kan få låne mer siden din mor kan stille med sikkerhet i hus, Nå kan denne informasjonen være litt ulik fra bank til bank. Bare husk å ikke ta imot et for stort lån, er ikke noe kjekt hvis 2/3 deler av lønnen din går til bolig. Jeg kunne tenkt meg et lån på ca 2 mill. Vil dette gå? Har inntekt på 380.000 som sagt og ca 250.000 i egenkapital, i tillegg til at moren min kommer til å stille sitt hus i sikkerhet for lånet mitt. Anonym poster: e64448dbbdd30a6d7a08dace50d3ff67
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2012 #4 Skrevet 29. juli 2012 Er det virkelig vanlig at foreldre stiller sitt eget hus som sikkerhet for unge barns lån i dag? I en tid da man må ha enorme lån for å kjøpe bolig? Altså, hvis banken bare godtar det så er det bare å låne i vei. Men pass på å ikke ta opp for mye lån for DIN del sånn at ikke DIN inntekt går med til lån. Men tenker ingen på at krisen i Europa kan nå oss? Hva om du mister jobben din og ikke lenger klarer å betjene 2 mill i lån? Da går både ditt og din mors hus med, i verste fall. Jeg kan virke som en negativ person, men det er jeg i grunnen ikke. Jeg bare etterlyser konsekvenstenking og tanken på andre enn seg selv. Anonym poster: 498de5d1c2c9aa1b10618c4a49253084 1
Zzyzx Skrevet 29. juli 2012 #5 Skrevet 29. juli 2012 Jeg kunne tenkt meg et lån på ca 2 mill. Vil dette gå? Har inntekt på 380.000 som sagt og ca 250.000 i egenkapital, i tillegg til at moren min kommer til å stille sitt hus i sikkerhet for lånet mitt. Anonym poster: e64448dbbdd30a6d7a08dace50d3ff67 Kun banken kan gi deg svar på det, men det skal holde hardt. Hvis du skal ha et lån på 2 mill, så mangler du 100 000 i egenkapital. Kravet er 15%. Det at din mor stiller som kausjonist med sikkerhet i egen bolig har svært lite å si på hvor mye lån du får, siden det ikke påvirker betjeningsevnen din. Det noen banker derimot er villige til er at hun kan stille som sikkerhet for den manglende egenkapitalen. 2 mill med dagens rente går sikkert greit, men det må tas høyde for at lånet fremdeles kan betjenes hvis renta går opp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå