Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bare lurer på en liten ting :-) Jeg begynner jo på skolen nå neste Mnd, og skal gå der ca 3 Mnd før jeg skal ut i permisjon pga jeg får baby i November og da får jeg foreldrestipend eller hva det heter fra lånekassen i 44 uker.

Men OM jeg ikke fullfører skolen neste høst må jeg da betale tilbake de pengene jeg fikk under permisjonen min? :-p

Videoannonse
Annonse
Gjest Daisuke
Skrevet

Ja, du må nok mest sannsynlig gjøre det. Håper sannelig det.

• Liker 2
Skrevet

Må ikke betale tilbake om man stryker på eksamen eller noe. Så det er jo gull ;)

Gjest Daisuke
Skrevet (endret)

Må ikke betale tilbake om man stryker på eksamen eller noe. Så det er jo gull ;)

Det stemmer ikke. Om man stryker på eksamen, så vil ikke andelen lån du har fått bli omgjort til stipend av det som tilsvarer de studiepoengene i faget du har strøket i. Dvs, hvis du står i alle fag, så vil halvparten av lånet bli omgjort til stipend. Om du stryker i alle fag, så vil alt være lån. Da må du betale tilbake alt du har lånt.

Håper uansett at du ikke har mulighet til å utnytte deg av lånekassen for å få penger i den sammenhengen du beskriver...

Endret av Daisuke
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, du trenger ikke fullføre skoleåret/studiet. Lånekassen kan ikke kreve tilbake stipendet.

Rett til fødselsstipend (foreldrestipend?) "opparbeider" man seg før permisjonen tar til (man må ha hatt rett til stipend 6 av de 10 siste mnd). Det fungerer litt som med foreldrepenger fra NAV- NAV krever ikke dem tilbake selv om en velger å være hjemmeværende etter permisjonen tar slutt.

Dette er ikke på noen måte utnytting av systemet. I de fleste tilfeller vil det være billigere for staten at studenter får barn (og får fødselstipend, som tilsvarer fullt lån/stipend -under 100 000!) enn at de venter til de er i jobb og får foreldrepenger (som i mange tilfeller er mer enn 100 000, spesiellt blant gruppen høyere utdannede)

Anonym poster: 323e9240c762b3ada2d78b522361b733

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det stemmer ikke. Om man stryker på eksamen, så vil ikke andelen lån du har fått bli omgjort til stipend av det som tilsvarer de studiepoengene i faget du har strøket i. Dvs, hvis du står i alle fag, så vil halvparten av lånet bli omgjort til stipend. Om du stryker i alle fag, så vil alt være lån. Da må du betale tilbake alt du har lånt.

Håper uansett at du ikke har mulighet til å utnytte deg av lånekassen for å få penger i den sammenhengen du beskriver...

Det gjelder vanlig stipend. fødselsstipend får man uansett, uavhengig av eksamen.

Gjest Daisuke
Skrevet

Det gjelder vanlig stipend. fødselsstipend får man uansett, uavhengig av eksamen.

Ok, da er det vel i boks da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...