Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor trege er NAV når det gjelder å få støtte til utdannelse?

Jeg har div fysiske diagnoser (ikke noe psykisk) og har slitt meg ut nå i den ene jobben etter den andre. I dag av alle dager (lenge etter søkerfristen) kom jeg på at kanskje jeg kan studere noe mer for å lettere få meg jobb, har en bachelorgrad. Er jo ledige plasser på resttorget men NAV har jo rykte på seg til å være trege, så er løpet kjørt for denne høsten?

Er i begynnelsen av 30-årene så er over 26 år som NAV krever for støtte til utdannelse og har ingen problemer med å få legeerklæring på at jeg ikke kan fortsette i de type jobbene jeg får, og at jeg ikke kan ta en hvilken som helst jobb. Jeg har bare ikke skjønt dette før nå denne siste mnd, legen min og. Har ikke tenkt på en total omskolering, det frister ikke fordi da må jeg nok ta opp videregående fag siden jeg gjorde det elendig der (fikk diagnose på mine lærevansker i fjor), og da vil det ta flere år. Kan jo hende at NAV sier "Nei du har en super utdannelse fra før så du får ikke noe støtte fra oss". Er for tiden vikar men sykemeldt. Å jobbe og studere fulltid er uaktuelt nettopp pga helsen og lånekassen får jeg ikke noe av, har brukt om mine rettigheter hos de når jeg tok bachelorgraden.

Noen her vil sikkert si at jeg må skjerpe meg og ikke studere på deres skattepenger, vel jeg har betalt skatt i flere år selv og kan ikke noe for at helsa svikter som ung. Så får jeg sånne kritikksvar så svarer jeg ikke på de :sprettert:

Anonym poster: 6517afc7afbde15a38a6c981d2c8f3d5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du bør sørge for å få et møte med nav snarest mulig. Det vet jeg ikke er lett for jeg har ventet 2 mnd. I tillegg så kan du skrive et brev hvor du argumenterer hvorfor, hvordan mm.

Jeg fikk muntlig ja til å ta noen fag på et møte jeg hadde. Jeg fortalte bare at jeg så jeg hadde hull i utdannelsen for å klare meg godt nok i praksisplassen jeg hadde.

Anonym poster: 8760acf0e08a8ab8171e723046031f38

Skrevet

Eller så kan du gjøre sånn som andre må. Nemlig skaffe deg gode nok karakterer fra vgs til å komme inn på studiet du har lyst til, søke innen fristen og leve på studielån. Melder du deg som privatist kan du fint ta opp fagene og begynne studier neste august. Synes du det er for mye jobb å ta opp fag er vel ikke studier noe for deg alikevel...

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du bør sørge for å få et møte med nav snarest mulig. Det vet jeg ikke er lett for jeg har ventet 2 mnd. I tillegg så kan du skrive et brev hvor du argumenterer hvorfor, hvordan mm.

Jeg fikk muntlig ja til å ta noen fag på et møte jeg hadde. Jeg fortalte bare at jeg så jeg hadde hull i utdannelsen for å klare meg godt nok i praksisplassen jeg hadde.

Anonym poster: 8760acf0e08a8ab8171e723046031f38

2 mnd, huff ja, regnet med noe sånt eller mer. Vet om en som er i ca samme situasjon som meg som har slitt med NAV i 8 mnd nå :( Takk for svar! :)

Eller så kan du gjøre sånn som andre må. Nemlig skaffe deg gode nok karakterer fra vgs til å komme inn på studiet du har lyst til, søke innen fristen og leve på studielån. Melder du deg som privatist kan du fint ta opp fagene og begynne studier neste august. Synes du det er for mye jobb å ta opp fag er vel ikke studier noe for deg alikevel...

Har fullført en bachelorgrad og over 100.000 i studielån allerede. Jeg har ikke planlagt å få mine kroniske lidelser, som jeg har fått ETTER fullført balchelorgrad, og når helsa svikter så har man NAV fordi man betaler skatt, noe jeg har betalt i mange år. Skal jeg omskolere meg så må jeg ta opp fag fra videregående, da må jeg kanskje ta fag jeg ikke hadde + forbedre karakterer, det er 1 år. Og så 3-4 år på universitetet for en helt ny utdannelse. Isteden har jeg mer lyst å ta ETT år på universitetet for å bygge på min utdannelse, spesialisere meg. Fordi da kan jeg lettere etterpå få en jobb som er tilpasset helsen min, nå må jeg i teorien søke på alle jobber og de fleste takler ikke kroppen min. Du har tydeligvis vært frisk som en fisk hele livet siden du ikke skjønner bæret av innlegget mitt :) Tenk hvis helsa di svikter en gang, ja da håper jeg at du får hjelp fra NAV og moralsk støtte av fremmede som meg, og ikke få slengt dritt i tryne som du ga meg. Jeg kunne jo isteden for prøvd å overtale fastlegen min om uføretrygd (det er neppe vanskelig i mitt tilfelle) og levd på NAV resten av livet, men nei det gidder jeg ikke! Vil jobbe :)

Ops, skulle ikke svare de som kritiserte meg, jaja..

• Liker 1
Skrevet

Sorry, liten medfølelse alikevel. Har selv vært nødt til å studere og ta en helt ny utdannelse i voksen alder. Alternativet var å søke og søke på jobber jeg enten var kvalifisert for men som helsa ikke taklet, eller jobber jeg kunne orket men ikke hadde utdannelse til. Og det er mange i samme båt. Jeg skal ikke være bastant her, men jeg mener meg alikevel berettiget til å si at hvis du vil noe sted uten å havne i navs trenerings-suppe så er det lureste du gjør å ta tak selv. Hvis det er ett års etterutdanning som står mellom deg og jobb så skjønner jeg ikke helt hvorfor du nevner VGs i det hele tatt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sorry, liten medfølelse alikevel. Har selv vært nødt til å studere og ta en helt ny utdannelse i voksen alder. Alternativet var å søke og søke på jobber jeg enten var kvalifisert for men som helsa ikke taklet, eller jobber jeg kunne orket men ikke hadde utdannelse til. Og det er mange i samme båt. Jeg skal ikke være bastant her, men jeg mener meg alikevel berettiget til å si at hvis du vil noe sted uten å havne i navs trenerings-suppe så er det lureste du gjør å ta tak selv. Hvis det er ett års etterutdanning som står mellom deg og jobb så skjønner jeg ikke helt hvorfor du nevner VGs i det hele tatt.

Nevnte VGs fordi jeg tenkte på det tidligere i dag. Hadde jeg vært frisk og helt oppegående hadde jeg droppet videreutdannelse og tatt annen jobb, men helsen min begrenser hva jeg kan velge mellom. Eller jobbet og studert samtidig, kan jo jobbe noe og studere hvis jeg finner et deltidsstudie men de har som regel krav om å ha fast jobb ved siden av (de som er rettet mot min utdannelse). Så tenker på ett års fulltidsstudie, og da kan jeg ikke jobbe samtidig. Jeg må ikke ta mer utdannelse, bare tenker på det. Etter å måtte si opp min faste jobb pga helsa, ikke frivillig, så er det vanskelig å finne seg jobb nå som jeg blir mer og mer syk av å jobbe som jeg gjorde før, har prøvd meg i flere vikariater de siste årene og kroppen roper "stop" hver gang, kan holde helsa i sjakk hvis jeg får en annen type og roligere jobb. Skal fortsett å tenke på dette, siden det finnes økonomisk støtte å få når helsa svikter så hvorfor skal jeg måtte ta opp masse mer lån? Har jo som sagt masse i studielån fra før som jeg betaler på. Men jeg kan jo alltids søke om uføretrygd for at andre skal slippe at jeg får utdannelsen dekt av NAV og blir selvstendig etterpå! (skal selvsagt ikke det men setter det på spissen)

Skrevet (endret)

Kan hende jeg sier noe som ikke er relevant her, for jeg vet ikke hvor lang tid du har brukt tidligere osv. Men: Du kan få støtte av lånekassen i til sammen åtte år, og at du har fullført en grad gjør heller ikke at du ikke kan låne mer. Ser du skriver at du har brukt opp rettighetene dine, så ikke meningen å si noe du vet fra før, men det er mye misforståelser ute og går, så jeg tenkte det var greit å nevne det..

Spinkelt tips, men kanskje det hjelper allikevel:)

Endret av Ananas.
AnonymBruker
Skrevet

Hehe, ja du har rett, har lest på lånekassen.no. Takk!

----------

Men jeg lar heller vær å ta noe mer utdannelse enn å ta opp enda mer i lån. Jeg har en tilkallingsjobb hvor jeg kan ta vakter og holder ut så lenge jeg jobber mindre enn 100%, men er overkvalifisert så tjener dårlig, tjener mer i dagpenger fordi det hadde jeg en kort stund. Søker jobber som bare det, men det er veldig få som jeg kan søke på nå pga helsa. Jeg har andre lån og, bolig og bil. Mener ikke at NAV skal indirekte betale låna mine men jeg kan ikke betale av all lønna mi i fremtiden på lån, min utdannelse gir ikke høy lønn. Litt høyere med mer utdannelse selvsagt, men blir ikke rik akkurat. Skulle blitt sykepleier eller lærer, da hadde jeg tjent mer, men kan vel ikke jobbe som sykepleier iallefall, hehe. Nå bare babler jeg, skal ikke ta en ny bachelorgrad. Min mann som har bare videregående og fagbrev har MYE høyere lønn enn meg, jo han betaler selvsagt på boligen men bilen og studielånet er mitt å betale på.

Ikke alle tilfeller er like, at noen klarer seg helt fint uten NAV er jo kjempe bra, men det betyr ikke at alle kan klare det. Da hadde ikke NAV hatt den ordningen at de dekker utdannelser, syns det er kjempe bra at de har sånne ordninger. Men de vil jo forsvinne hvis ingen bruker de.

Egentlig idiotisk at jeg må sitte her å forsvare meg. Men har skjønt iallefall av første svar at NAV er trege, men det har jeg egentlig skjønt fra før av. Var jo bare det jeg lurte på ;)

Skrevet

Du vil ta mer utdanning for å tjene mer?? Og vil at nav skal betale?

Ut i fra det du skriver virker det ikke som nav vil betale for deg, du jobber jo den dag i dag. de som får dette dekt går på f.eks AAP og får dekket for å ta en ny utdannelse. Siden du allerede har utdanning er det nok ikke sikkert du får dette. Jeg skal studere nå og har vært syk i 2 år, og jeg får ikke dekket ny utdanning fordi jeg allerede har en utdannelse og de genrelt ikke dekker det. De betaler ikke folk får å ta utdannelse, men du kan få lov å BEHOLDE AAP under studiet, som ja, betyr at du får penger mens du studerer. Men da må du jo først ha AAP. Og jo, det er mange som bruker det, kjenner flere som har tatt fagbrev tidligere, men ikke klarer jobben pga jobbskader i det enetilfellet, han fikk ta utdanning mens han behold AAP. En annen var sykepleier og fikk ta da h*n fikk store ryggplager som gjorde yrket helt umulig.

At du allerede har mye i studielån er ingen grunn til å få dekt en ny, du er ikke alene om å ta en ny utdanning i voksen alder. Og ja, det koster, men man må i så tilfelle se langt på det.

Det er også mange som må være kresne på jobb pga helse, dette alene er ikke grunn til å få det dekt, da kunne jo de aller fleste i Norge fått dekt utdanning.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er en rekke punkter du må tilfredsstille for å få omskolering via NAV, bl.a. at du ikke er i stand til å ha en jobb basert på tidligere utdanning. Du vil heller ikke få utdanning på dagen, du vil sannsynligvis måtte gå på AAP et par år med diverse arbeidstrening, kurs etc. før du kanskje kan få en ny bachelorgrad via NAV.

Anonym poster: 85a82705e63beaa6e9ecbc678d3cf7d8

AnonymBruker
Skrevet

NAV er ikke alltid treige, så ikke la andres erfaringer stoppe deg fra å søke hjelp hos de.

Jeg fikk leddgikt i 30-årene og kunne ikke fortsette i det yrket jeg hadde. Utdannelsen min er helt yrkesspesifikk, så jeg var egentlig ikke "brukandes" til noe annet. De jobber jeg kunne få var ikke forenlig med hva jeg kunne klare. Jeg var sykmeldt i ett år og jobben prøvde med litt tilrettelegging uten at det hjalp noe. Yrket var stå-og-gå, og det var lite annet å omplassere meg til.

Møtet med NAV var svært positivt og jeg fikk umiddelbart vedtak på omskolering og er halvveis i en bachelorgrad nå.

Jeg har overhodet ingen dårlig samvittighet for å benytte meg av et velferdstilbud som jeg selv har vært med på å bygge opp. Man kan ikke vite at man skal bli syk, og jeg kan ikke tenke meg at det er mange som velger yrke med sykdom i tankene...

Anonym poster: 8b3f223882390265e7f603cff3392dd0

AnonymBruker
Skrevet

Du vil ta mer utdanning for å tjene mer?? Og vil at nav skal betale?

Ut i fra det du skriver virker det ikke som nav vil betale for deg, du jobber jo den dag i dag. de som får dette dekt går på f.eks AAP og får dekket for å ta en ny utdannelse. Siden du allerede har utdanning er det nok ikke sikkert du får dette. Jeg skal studere nå og har vært syk i 2 år, og jeg får ikke dekket ny utdanning fordi jeg allerede har en utdannelse og de genrelt ikke dekker det. De betaler ikke folk får å ta utdannelse, men du kan få lov å BEHOLDE AAP under studiet, som ja, betyr at du får penger mens du studerer. Men da må du jo først ha AAP. Og jo, det er mange som bruker det, kjenner flere som har tatt fagbrev tidligere, men ikke klarer jobben pga jobbskader i det enetilfellet, han fikk ta utdanning mens han behold AAP. En annen var sykepleier og fikk ta da h*n fikk store ryggplager som gjorde yrket helt umulig.

At du allerede har mye i studielån er ingen grunn til å få dekt en ny, du er ikke alene om å ta en ny utdanning i voksen alder. Og ja, det koster, men man må i så tilfelle se langt på det.

Det er også mange som må være kresne på jobb pga helse, dette alene er ikke grunn til å få det dekt, da kunne jo de aller fleste i Norge fått dekt utdanning.

Hø, nei? Jeg er ikke ute etter høyere lønn selv om jeg ikke tjener supert. Ja vil ende opp med å tjene litt mer med mer utdannelse, men målet med mer utdannelse er for å få lettere jobb. Jeg er for tiden sykemeldt fra et vikariat som går ut om 3 uker, så da blir jeg arbeidsledig. Men kan ta tilkallingsvakter en annen plass etterpå, siden jeg ikke kan fortsette der jeg er nå pga helsa.

Når jeg leste på NAV så stod det veldig lite info om å få dekt udannelse, det stod "For å få tildelt opplæring i form av ordinær utdanning må deltaker være over 26 år og ha fått sin arbeidsevne nedsatt." Min arbeidsevne er nedsatt i den forstand at jeg ikke kan ta en hvilken som helst jobb, men jeg er per i dag 100% arbeidsfør i NAV sine papirer (hvis vi ser bort fra sykemeldingen hehe). Jeg skjønner hva du mener, jeg begynte å tenke på dette for 2 dager siden og vet fint lite om dette, så bra at du gir meg info jeg ikke vet. Jeg har også tenkt tanken at jeg ikke vil få dette dekt, nettopp pga ting du sier ;) Alle har lov å tenke på ting selv om man ikke får gjort det man har lyst til ;)

Det er en rekke punkter du må tilfredsstille for å få omskolering via NAV, bl.a. at du ikke er i stand til å ha en jobb basert på tidligere utdanning. Du vil heller ikke få utdanning på dagen, du vil sannsynligvis måtte gå på AAP et par år med diverse arbeidstrening, kurs etc. før du kanskje kan få en ny bachelorgrad via NAV.

Anonym poster: 85a82705e63beaa6e9ecbc678d3cf7d8

Vet om folk som ikke har gått på AAP som har fått dekt videreutdannelser og omskolering av NAV, men de fleste har vel AAP. Er selv ikke ute etter omskolering, altså er ikke ute etter en ny bachelorgrad. Jeg kan jobbe innenfor noe annet med den utdannelsen jeg har, men nåløye til å få en sånn jobb er knøttliten, da det er færre av de jobbene. Så ett år til på skolebenken kan hjelpe meg. Men skjønner hvis NAV ikke vil hjelpe meg. Men da dropper jeg det, er ikke kjempe gira på å studere akkurat nå uansett. Nettopp sendt 4 jobbsøknader, de er ikke rettet til min utdannelse men jeg kan utføre de og jeg er overkvalifisert til noen og underkvalifisert til noen så tviler for at de gidder å innkalle meg. Men lov å håpe :tommelopp:

NAV er ikke alltid treige, så ikke la andres erfaringer stoppe deg fra å søke hjelp hos de.

Jeg fikk leddgikt i 30-årene og kunne ikke fortsette i det yrket jeg hadde. Utdannelsen min er helt yrkesspesifikk, så jeg var egentlig ikke "brukandes" til noe annet. De jobber jeg kunne få var ikke forenlig med hva jeg kunne klare. Jeg var sykmeldt i ett år og jobben prøvde med litt tilrettelegging uten at det hjalp noe. Yrket var stå-og-gå, og det var lite annet å omplassere meg til.

Møtet med NAV var svært positivt og jeg fikk umiddelbart vedtak på omskolering og er halvveis i en bachelorgrad nå.

Jeg har overhodet ingen dårlig samvittighet for å benytte meg av et velferdstilbud som jeg selv har vært med på å bygge opp. Man kan ikke vite at man skal bli syk, og jeg kan ikke tenke meg at det er mange som velger yrke med sykdom i tankene...

Anonym poster: 8b3f223882390265e7f603cff3392dd0

Så bra for deg ;) Jeg har ikke dårlig samvittighet HVIS jeg får noe fra NAV til utdanning, lever på sykepenger nå siden alternativet er ingenting (arbeidsgiverperioden er over). Jeg har som sagt før ikke planlagt å bli syk, har ikke lyst til det selv og har blitt syk nå, ikke mens jeg studerte for mange år siden.

-----------------------------------------

Men trur jeg dropper greia, ringte NAV i sta men pga lang ventetid i tlf så la jeg på etterhvert. Er enig i hva noen skriver at jeg neppe får noe dekt, så skal heller søke og søke på jobber, og dukker det ikke opp noe snart som jeg får så kan jeg høre om praksisplass fordi DET har jeg krav på ;) NAV har nevnt det til meg før at jeg har krav på det, jeg skal bare si i fra sa de. De ville utsette det fordi jeg nettopp har en utdannelse som det finnes mange jobber til, hvis man er frisk som en fisk, noe jeg ikke lenger er.

Takk for alle innspill! :sminkedokke:

AnonymBruker
Skrevet

Hehe, ja du har rett, har lest på lånekassen.no. Takk!

----------

Men jeg lar heller vær å ta noe mer utdannelse enn å ta opp enda mer i lån. Jeg har en tilkallingsjobb hvor jeg kan ta vakter og holder ut så lenge jeg jobber mindre enn 100%, men er overkvalifisert så tjener dårlig, tjener mer i dagpenger fordi det hadde jeg en kort stund. Søker jobber som bare det, men det er veldig få som jeg kan søke på nå pga helsa. Jeg har andre lån og, bolig og bil. Mener ikke at NAV skal indirekte betale låna mine men jeg kan ikke betale av all lønna mi i fremtiden på lån, min utdannelse gir ikke høy lønn. Litt høyere med mer utdannelse selvsagt, men blir ikke rik akkurat. Skulle blitt sykepleier eller lærer, da hadde jeg tjent mer, men kan vel ikke jobbe som sykepleier iallefall, hehe. Nå bare babler jeg, skal ikke ta en ny bachelorgrad. Min mann som har bare videregående og fagbrev har MYE høyere lønn enn meg, jo han betaler selvsagt på boligen men bilen og studielånet er mitt å betale på.

Ikke alle tilfeller er like, at noen klarer seg helt fint uten NAV er jo kjempe bra, men det betyr ikke at alle kan klare det. Da hadde ikke NAV hatt den ordningen at de dekker utdannelser, syns det er kjempe bra at de har sånne ordninger. Men de vil jo forsvinne hvis ingen bruker de.

Egentlig idiotisk at jeg må sitte her å forsvare meg. Men har skjønt iallefall av første svar at NAV er trege, men det har jeg egentlig skjønt fra før av. Var jo bare det jeg lurte på ;)

Så lenge der er jobb du får og kan ta så vil du ikke få dekket av NAV - heldigvis.

Anonym poster: faba93a90bee0bebd336e48be5a2915a

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...