Gå til innhold

Er det ukesinnskuddet som teller?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg prøver å holde meg til 1500 kcal om dagen. I går var jeg hos en vennine og spiste litt potetgull og godterier, og endte vel på 2100 kcal. Ingenting galt i det da. :) Men i dag skal jeg bare være hjemme, og ikke gjøre noe. Våkna også netopp, så derfor lurte jeg på om det er "farlig" å bare spise 1000 kcal i dag? Slik at det går opp i opp? :) Eller må man telle pr dag?

Anonym poster: 50a9185504909027bcf3f012847c5302

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke sånn at hvis man spiser 1000 kcal i to dager, så kan man spise 3000 kcal neste dagen. Kroppen bør ha en så jevn forbrenning som mulig og ikke gå på sparebluss, så spis vanlig i dag og ikke bekymre deg over gårsdagen.

Det er det du gjør mesteparten av tiden som er viktig, ikke det du gjør en gang i blant. Jeg syns også 1500 kcal hørtes litt lite ut?

Gjest *Maja*
Skrevet

Som oftest utjevner inntaket seg i løpet av en måned. Ikke sult deg selv en dag fordi du har litt overskudd en dag. De fleste som går ned i vekt har en spisedag i uka der de går i litt ekstra kalorioverskudd. Ville heller tatt en ekstra treningsrunde om samvittigheten er for kvelende, men som sagt: du legger ikke på deg av noen ekstra kalorier en gang i blandt.

Med et kaloriunderskudd der du inntar 1500 kalorier om dagen så vil du uansett gå ned.

AnonymBruker
Skrevet

Sparebluss? Har du noe forskning på det?

Skal vi stå opp om natten og spise litt da? Går tross alt en 7-9 uten mat.

Anonym poster: 2f2adf71ce28d5a1a9a3fae398429a28

AnonymBruker
Skrevet

Det er du som kjenner kroppen din best!

Blir du mett av 1000 kcal går det helt greit en dag. Men er det slik at du blir dødssulten på kvelden og sprekker, så spis litt til :)

Jeg spiser som oftest mindre enn normalt på søndagen (etter en kose-lørdag)fordi 1) jeg sover lengre, 2) er fortsatt mett etter gårsdagen, så blir ofte kombinert frokost-lunsj og middag-kvelds og 3) spiser alltid fisk på søndagen.

Sjeldent jeg trener om søndagen også, går gjerne bare en rolig tur istedet og da får jeg den energien jeg trenger.

Skrevet

Sparebluss? Har du noe forskning på det?

Skal vi stå opp om natten og spise litt da? Går tross alt en 7-9 uten mat.

Kroppen trenger energi for å forbrenne energi. Det finnes masse informasjon om det på nettet, bl.a http://fitnessbloggen.no/24-myter-om-slanking/

Selvsagt skal man ikke stå opp på natten for å spise, om natten skal man hvile og hente energi, som igjen er viktig for helse og vekt. Det er ikke sånn at man skal sitte og spise hele dagen lang, men at man gir kroppen nok energi fordelt utover dagen.

AnonymBruker
Skrevet

Morsomt at det er den siden du lenker til.

Hva med å lese litt her:

http://fitnessbloggen.no/5-myter-ned-i-vekt/

Jeg er ikke uenig i det du skriver. Men myten om sparebluss er det på tide å få bukt med!

Hun skriver at hun nettopp har stått opp kl halv 2. Dersom hun vanligvis er oppe kl 8, har hun 5 og 1/2 time mindre tid i aktivitet sammenlignet med en vanlig dag. I tillegg har hun ett overskudd fra igår, og er sannsynligvis ikke særlig sulten.

Med mindre hun skal trene hardt,ser jeg ikke hvorfor hun skal spise mer enn hun føler behov for.

• Liker 1
Skrevet

Morsomt at det er den siden du lenker til.

Hva med å lese litt her:

http://fitnessblogge...ter-ned-i-vekt/

Jeg er ikke uenig i det du skriver. Men myten om sparebluss er det på tide å få bukt med!

Hun skriver at hun nettopp har stått opp kl halv 2. Dersom hun vanligvis er oppe kl 8, har hun 5 og 1/2 time mindre tid i aktivitet sammenlignet med en vanlig dag. I tillegg har hun ett overskudd fra igår, og er sannsynligvis ikke særlig sulten.

Med mindre hun skal trene hardt,ser jeg ikke hvorfor hun skal spise mer enn hun føler behov for.

Jeg snakket generellt, ikke om denne ene dagen. 1500 kcal er det h*n sier det daglige inntaket skal være, og det er ikke mye. Jeg aner jo ikke hvor stor TS er heller, man må selvsagt finne et nivå som passer utfra sin kropp/størrelse/aktivitetsnivå - som skal vare.

AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Jeg er 74 kg og 168 cm høy. Jeg har allerede gått ned 10 kg, og vil ned til ca. 65. Det jeg egentlig ville vite da, er om de kaloriene jeg spiste allerede har lagt seg, eller om det å droppe litt i dag hjelper det å gå opp i opp?

Jeg skal ikke være noe særlig i aktivitet i dag, bare slappe av hjemme og dra en liten tur å se i butikker. :)

Skrevet

TS her.

Jeg er 74 kg og 168 cm høy. Jeg har allerede gått ned 10 kg, og vil ned til ca. 65. Det jeg egentlig ville vite da, er om de kaloriene jeg spiste allerede har lagt seg, eller om det å droppe litt i dag hjelper det å gå opp i opp?

Jeg skal ikke være noe særlig i aktivitet i dag, bare slappe av hjemme og dra en liten tur å se i butikker. :)

Så flink du har vært! Ikke bekymre deg for gårsdagen, slapp av i dag med samme kcal-inntaket du allerede har lagt deg på. Èn liten utskeilse er ikke farlig :)

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Det er en tommelfingerregel som sier at man ALDRI skal straffe seg ved å spise mindre mat fordi man spiste for mye mat dagen før. Man skal derimot bare akseptere at man skeiet ut, for så å gå tilbake til normal rutine.

Det er jo tross alt bedre med 1 unormal dag enn med 2. Det viktigste når man slanker seg er jo at man holder seg til kaloriunderskudd over lengre tid, ikke nødvendigvis hvor mye kaloriunderskudd.

Problemet er når man har slike overskuddsdager flere ganger i uka, eller med MYE høyere kaloriinntak enn det du hadde. Det er først da man må revurdere slankemetoden sin.

Du har jo allerede gått ned 10 kilo, så med andre ord gjør du ting helt riktig:) En liten utskeielse her og der skader deg ikke.

Det har ingen hensikt å gå ned til 1000 kcal en dag, siden du allikevel vil gjevne ut overskuddet innen to-tre dager med 1500 kcal pr dag :)

Skrevet

Innskudd? I kaloribanken, mener du?

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Innskudd? I kaloribanken, mener du?

Jeg liker å se på mine daglige kalorier som "kalorikvoten" min. Gjør det noe hvordan man formulerer det, liksom?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

TS her igjen. :) Takk dere, begynner å komme på god vei nå!

Dere har nok rett, er ikke noe å stresse over.. la sikkert ikke på meg noe engang, siden jeg har regna jeg trenger ca 2200 kcal daglig for å vedlikeholde vekten. Er bare at jeg lett begynner å stresse over slike ting. :forvirret:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...