AnonymBruker Skrevet 28. juli 2012 #1 Skrevet 28. juli 2012 Hva kan jeg som forbruker gjøre - når det lille firmaet som la helt nytt bad hos meg (totalrehabilitering) har løst seg opp? Jeg kontaktet konkursboet ved advokat og han sa det ikke var penger igjen å kreve. Badfirmaet har ikke levert god nok dokumentasjon på hva de har gjort, den er rimelig mangelfull, selv om de selv mener at bildene de har lagt ved av et hvilket som helst bad med et laken over gulvet skal forestille dokumentasjon - på at de har pigget opp hele badgulvet og lagt nye varmekabler. Jeg har betalt for nye varmekabler, men har ikke fått det. En av arbeiderne i prosjektet bekreftet det muntlig da jeg spurte. Jeg merker det også på termostaten på veggen, som ikke er byttet ut: varmekablene er like lunkne nå som før firmaet kom inn og skulle totalrehabilitere etter "våtromsnormen". Spørsmålet er: Står jeg maktlesløs her? Får det ingen konsekvenser for et firma som har slått seg konkurs når de har svindlet (tatt betalt for noe de ikke har levert)? Anonym poster: 35399f39f8fe4e85dc5f491e0e508704
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2012 #2 Skrevet 28. juli 2012 I påvente at noen med spesifikke kunnskaper svarer, er mitt forslag å forhøre deg med Forbrukerrådet http://www.forbrukerrådet.no/ Generelt er det vel ofte slik at ved en konkurs, er det fare for at man taper alt. Imidlertid hvis du mener du er blitt svindlet, burde det kanskje være aktuelt å gå mot personen ansvarlig/som utførte arbeidet, for evt. politianmeldelse. Videre, hvis håndtverkerne (elektriker, rørlegger) var tilknyttet en fagorganisjon/forbund, ville jeg også forhørt meg med dem. Jeg vil anta at de vil være interessert i å hjelpe deg med forslag, da de ikke er tjent med at bransjen får et frynsete rykte. Anonym poster: b7ec58c293eca820123e8de331b80a40
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2012 #3 Skrevet 28. juli 2012 AB over igjen. Hvis de lovet deg å rehabilitere etter våtromsnormen, er det nok et sted å forsøke: http://www.ffv.no/portalpublisher/showpage.jsp?page=c373e910599bf1eac75b0016e00717be&structureid=c373e910599860eba06b0016e00717be&structureitem=c373e91059986a21c16e0016e00717be Som det fremgår av nettstedet, er det også en sertifiseringsordning Fra et konkursbo uten verdier, må et være lite å hente, men det må være en mulighet for å gå etter håndtverkerne personlig, spesielt om det kan defineres som svindel. Det er vel ingen som ønsker å hyre de du har vært utsatt for, under et annet firmanavn. Anonym poster: b7ec58c293eca820123e8de331b80a40
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2012 #4 Skrevet 28. juli 2012 Hva definerer dere som "svindel"? Har dere noen linker? Jeg kan jo ikke bare kreere en anmeldelse basert på en definisjon som ikke "alle" enes om, så det må vel finnes en klar definisjon? Blir det bare en påstand fra meg om at det er "svindel", og hvor mye er den verdt? En politianmeldelse vil føre til hva for et konkursoppløst lite firma (som har startet igjen på nytt under annet navn)? Anonym poster: 35399f39f8fe4e85dc5f491e0e508704
Rosalie Skrevet 29. juli 2012 #5 Skrevet 29. juli 2012 Man skal ikke betale før produktet er levert. Nettopp for å unngå slike situasjoner. 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2012 #6 Skrevet 29. juli 2012 Hva regnes som bedreageri / svindel? Finnes det definisjoner som politiet bruker? Går dette under straffeloven? Anonym poster: 35399f39f8fe4e85dc5f491e0e508704
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2012 #7 Skrevet 29. juli 2012 Man skal ikke betale før produktet er levert. Nettopp for å unngå slike situasjoner. Helt enig, men: en del firmaer krever i kontrakten at x kroner av beløpet SKAL og MÅ betales innen y ferdigstilles. Så kan kunden kanskje holde tilbake maksimum 10% til slutt, og det dekker jo ikke svindel og bedrag... Anonym poster: 35399f39f8fe4e85dc5f491e0e508704
Rosalie Skrevet 29. juli 2012 #8 Skrevet 29. juli 2012 Helt enig, men: en del firmaer krever i kontrakten at x kroner av beløpet SKAL og MÅ betales innen y ferdigstilles. Så kan kunden kanskje holde tilbake maksimum 10% til slutt, og det dekker jo ikke svindel og bedrag... Anonym poster: 35399f39f8fe4e85dc5f491e0e508704 Da hadde jeg funnet et annet firma, gitt. Det er forholdsvis vanlig med 10% forhåndsbetaling, og betaling av materiale etter kvittering. At et firma krever store deler av betalingen i forskudd tyder på at firmaet har dårlig likviditet. 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2012 #9 Skrevet 30. juli 2012 Helt enig, men: en del firmaer krever i kontrakten at x kroner av beløpet SKAL og MÅ betales innen y ferdigstilles. Så kan kunden kanskje holde tilbake maksimum 10% til slutt, og det dekker jo ikke svindel og bedrag... Anonym poster: 35399f39f8fe4e85dc5f491e0e508704 Jeg har nylig pusset opp både bad og kjøkken, og brukt 4-5 ulike handverkere. Halvparten har prøvd seg på forskuddsbetaling. Dette er ikke lov. Det lengste de kan strekke seg er a-kontofakturering som står i forhold til påløpt arbeid. Så dersom handverker krever dette, og man finner seg i det, er man ganske korttenkt. Da jeg har henvist til lovverket har de gitt seg på dette punktet veldig raskt. Går selskapet konkurs har man ingenting man skulle ha sagt. Så forskuddsbetaling, eller betaling før man er helt fornøyd med utført arbeid, er dumt. Anonym poster: 2c21ea901eb4d102643bce6c31abd190
Testosteron Skrevet 30. juli 2012 #10 Skrevet 30. juli 2012 Hva kan jeg som forbruker gjøre - når det lille firmaet som la helt nytt bad hos meg (totalrehabilitering) har løst seg opp? Jeg kontaktet konkursboet ved advokat og han sa det ikke var penger igjen å kreve. Badfirmaet har ikke levert god nok dokumentasjon på hva de har gjort, den er rimelig mangelfull, selv om de selv mener at bildene de har lagt ved av et hvilket som helst bad med et laken over gulvet skal forestille dokumentasjon - på at de har pigget opp hele badgulvet og lagt nye varmekabler. Jeg har betalt for nye varmekabler, men har ikke fått det. En av arbeiderne i prosjektet bekreftet det muntlig da jeg spurte. Jeg merker det også på termostaten på veggen, som ikke er byttet ut: varmekablene er like lunkne nå som før firmaet kom inn og skulle totalrehabilitere etter "våtromsnormen". Spørsmålet er: Står jeg maktlesløs her? Får det ingen konsekvenser for et firma som har slått seg konkurs når de har svindlet (tatt betalt for noe de ikke har levert)? Anonym poster: 35399f39f8fe4e85dc5f491e0e508704 Å levere mangelfullt er ikke nødvendigvis svindel. Selv dyktige fagfolk kan gjøre feil. Svindel er det når noen ikke har noen intensjoner og kanskje heller ikke evner til å oppfylle en avtale. Hvis selskapet du har kjøpt en tjeneste hos fortsatt eksisterte, ville du ikke ha anmeldt det, men ha reklamert og krev mangelen utbedret. Når selskapet har gått konkurs, må du melde et krav i boet, og så vil det vise seg om du får noe derfra. For det første må kravet ditt godkjennes. For det andre må det være penger til uprioriterte krav, som ditt krav er, og som regel er det ikke det i konkursboer.
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2012 #11 Skrevet 30. juli 2012 Å levere mangelfullt er ikke nødvendigvis svindel. Selv dyktige fagfolk kan gjøre feil. Svindel er det når noen ikke har noen intensjoner og kanskje heller ikke evner til å oppfylle en avtale. Hvis selskapet du har kjøpt en tjeneste hos fortsatt eksisterte, ville du ikke ha anmeldt det, men ha reklamert og krev mangelen utbedret. Når selskapet har gått konkurs, må du melde et krav i boet, og så vil det vise seg om du får noe derfra. For det første må kravet ditt godkjennes. For det andre må det være penger til uprioriterte krav, som ditt krav er, og som regel er det ikke det i konkursboer. Det er vel ikke mangel eller feil hvis de har jukset med fullt overlegg? Men jeg vet ikke om jeg forstod TS' beskrivelse helt klart. (Hvorfor virker ikke varmekablene? Er de ikke blitt lagt i gulvet?) Anonym poster: b7ec58c293eca820123e8de331b80a40
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2012 #12 Skrevet 31. juli 2012 Hva kan jeg som forbruker gjøre - når det lille firmaet som la helt nytt bad hos meg (totalrehabilitering) har løst seg opp? Jeg kontaktet konkursboet ved advokat og han sa det ikke var penger igjen å kreve. Badfirmaet har ikke levert god nok dokumentasjon på hva de har gjort, den er rimelig mangelfull, selv om de selv mener at bildene de har lagt ved av et hvilket som helst bad med et laken over gulvet skal forestille dokumentasjon - på at de har pigget opp hele badgulvet og lagt nye varmekabler. Jeg har betalt for nye varmekabler, men har ikke fått det. En av arbeiderne i prosjektet bekreftet det muntlig da jeg spurte. Jeg merker det også på termostaten på veggen, som ikke er byttet ut: varmekablene er like lunkne nå som før firmaet kom inn og skulle totalrehabilitere etter "våtromsnormen". Spørsmålet er: Står jeg maktlesløs her? Får det ingen konsekvenser for et firma som har slått seg konkurs når de har svindlet (tatt betalt for noe de ikke har levert)? Anonym poster: 35399f39f8fe4e85dc5f491e0e508704 Har du betalt før jobben er gjort? Om et firma krever betaling først, så er det en grunn til å bli mistenksom. Du sitter igjen med en erfaring rikere, du gjorde en tabbe. Betalte du virkelig på forskudd? Anonym poster: 6436abffabaa5ef0aac3064e4fb84a97 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå