lilja Skrevet 14. februar 2004 #1 Del Skrevet 14. februar 2004 er det noen som vet om det er noen regler for at man har kra på å bli fast ansatt i kommunen når man har vrt ansatt i vikariat? hvor lenge må man vært i vikariat? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 14. februar 2004 #2 Del Skrevet 14. februar 2004 Jeg hadde et vikariat i to år, og da det var planer om at stillingen kunne bli fast, ble jeg skviset ut til fordel for en annen søker som hverken hadde erfaring eller praksis. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillebi Skrevet 15. februar 2004 #3 Del Skrevet 15. februar 2004 Det kan være mange år..... Vet ikke om det er noe lovfestet på det, men man kan gjerne bli gående på den ene årskontrakten etter den andre... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Moonchild Skrevet 15. februar 2004 #4 Del Skrevet 15. februar 2004 Det kommer helt an på om man jobber i et vikariat, dvs. i stillingen til en annen fast ansatt som er ute i permisjon, eller om man jobber i et engasjement. Hvis man jobber i et vikariat har man ikke krav på å få fast stilling så lenge den personen man vikarierer for fortsatt er i permisjon. Dersom personen sier opp kan en ikke "holdes" i vikariatet. Det vanlige er at den personen som har vikariatet da får den faste stillingen en vikarierer i. Dette har man ikke krav på og hvis stillingen lyses ut vil man kunne ende opp med å måtte konkurrere seg inn i den på nytt (her har det også noe å si om hvordan man fikk jobben - om man har konkurrert seg inn tidligere eller ikke). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bøllefrøet Skrevet 15. februar 2004 #5 Del Skrevet 15. februar 2004 Hvis du går som vikar for NAVNGITT person kan du gå lenge! Hvis denne personen slutter så stillingen blir vakant skal den lyses ut så fort som mulig. Hvis det går uforholdsmessig lang tid kan du kreve stillingen gjennom fagforeningen. Lyses stillingen ut konkurrerer man på lik linje med andre søkere. Er det da en søker med lenger ansiennitet i kommunen enn det du har, så vil denne ha fortrinnsrett på stilligen... Sånn er det å være vikar. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lilletrollet Skrevet 15. februar 2004 #6 Del Skrevet 15. februar 2004 Kan det ha noe med om man er faglært eller ikke?? Jeg er litt usikker jeg,hos oss har vi noen som har gått i vikariat lenge.....Men når det har kommet faglærte til så har de fått jobben....Vet ikke om dette er lov jeg,men....det har da skjedd ved et par anledninger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 16. februar 2004 #7 Del Skrevet 16. februar 2004 Faglærte går foran ufaglærte uavhengig av ansiennitet når en stilling lyses ut. (hvis en ufaglært har fast ansettelse kan ikke denne personen miste stillingen sin altså, selv om det kommer en faglært til - men i forhold til vakante stillinger altså) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 16. februar 2004 #8 Del Skrevet 16. februar 2004 Jeg hadde et vikariat i to år' date=' og da det var planer om at stillingen kunne bli fast, ble jeg skviset ut til fordel for [/i']en annen søker som hverken hadde erfaring eller praksis. Nå skal det også sies at jeg først trakk søknaden min til et nytt vikariat, men at jeg senere likevel valgte å stå som søker. De hadde bedt meg om å si ifra om jeg likevel ville stå som søker, og både ansatte og overordnede hadde bedt meg om å søke. Jeg vet ikke om det var pga at jeg først trakk søknaen eller om det var andre forhold som gjorde at jeg ikke fikk fortsette.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Moonchild Skrevet 16. februar 2004 #9 Del Skrevet 16. februar 2004 Hvis du går som vikar for NAVNGITT person kan du gå lenge! Hvis denne personen slutter så stillingen blir vakant skal den lyses ut så fort som mulig. Ikke nødvendigvis. Har man konkurrert seg inn i vikariatet (dvs. søkt på utlyst vikariat, fått vikariatet på bakgrunn av innstilling) er det ikke nødvendig å lyse ut stillingen på nytt - dvs. vikariatet kan omgjøres til fast stilling uten at den først lyses ut. Er det da en søker med lenger ansiennitet i kommunen enn det du har' date=' så vil denne ha fortrinnsrett på stilligen... [/quote'] Tja... I de fleste tilfellene kan man vel ansette den som er best kvalifisert når stillingen først er utlyst (medmindre det søker noen som er "overflødige"). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå