Gå til innhold

Kan undervektige få hjelp? (Ernæringsdrikk?)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei.

Min kjære er ganske tynn, han har en bmi på 16,48.

Han går ikke opp i vekt og vi har prøvd det meste når det kommer til kostholdet.

Jeg vet at det kan være mulig å få ernæringsdrikker på blå resept og trodde egentlig at siden han er såpass undervektig og ikke går opp i vekt så kanskje han kunne fått dette på blå resept, men legen virket en smule tvilende på det.

Å spise masse hele tiden er vanskelig for han ettersom han har en stressende jobb hvor det ikke egner seg å sitte å spise hele tiden. Det vil derimot være lettere for han å drikke noen sånne drikker i tillegg til mat ila dagen.

Noen som kjenner noen som har fått dette på blå resept eller har fått det selv?<br /><br /> Anonym poster: 8babedaa7688ecca34161edbb41db164

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest avocadoen

Om han er sunn og spiser mye, gjør det vel ikke så mye at han er tynn? Om legen ikke har sagt noe spesielt, gjør det vel ikke noe. Det finnes ernæringsdrikker på apoteket, men det er ikke vits så lenge han får i seg nok mat og vitaminer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja han er sunn og han spiser. Er ikke syk eller lite opplagt så er nok ikke noe galt.

Men du kan tenke deg hvordan det er å være så tynn. Selvbildet blir jo dårligere, vil ikke gå for mye inn på det.

Og hvis han blir syk så har han ikke noe å gå på og det er jo ikke bra for han.<br /><br /> Anonym poster: 8babedaa7688ecca34161edbb41db164

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest avocadoen

Ja han er sunn og han spiser. Er ikke syk eller lite opplagt så er nok ikke noe galt.

Men du kan tenke deg hvordan det er å være så tynn. Selvbildet blir jo dårligere, vil ikke gå for mye inn på det.

Og hvis han blir syk så har han ikke noe å gå på og det er jo ikke bra for han.<br /><br /> Anonym poster: 8babedaa7688ecca34161edbb41db164

Ja, det skjønner jeg! Men legen skal jo ha piller som gjør sånn at du går opp i vekt da. Men kanskje kroppen hans ikke tar opp så mye av det han spiser? Noe med tarmene? Om legen ikke vil hjelpe, kan du vel bytte fastlege? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Piller for å gå opp i vekt? Aldri hørt om.

Han skal til legen igjen og snakke om det så får høre da. Legen hadde dårlig tid sist. Vurderer å bytte lege, men vanskelig å finne god fastlege med ledige plasser ;)<br /><br /> Anonym poster: 8babedaa7688ecca34161edbb41db164

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hørt at det går an å få, det burde jo legen deres klare å finne ut av da. Men det er mulig det bare gis til folk som er farlig underernærte, har spiseforstyrrelser eller liknende..? Han kan jo prøve proteinshakes da, det får du kjøpt i pulverform via nettet eller i Sverige feks. Det burde ikke være vanskelig å lage på jobb, de skal jo bare blandes med vann:) Finnes sikkert noe man kan blande med melk også så han får i seg fett i tillegg. Jeg vet ikke så mye om ernæring altså så mulig det er helt på trynet, bare en tanke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest avocadoen

Piller for å gå opp i vekt? Aldri hørt om.

Han skal til legen igjen og snakke om det så får høre da. Legen hadde dårlig tid sist. Vurderer å bytte lege, men vanskelig å finne god fastlege med ledige plasser ;)<br /><br /> Anonym poster: 8babedaa7688ecca34161edbb41db164

En venn av meg var utrolig mager og fikk piller for å gå opp. Nå er han normal.

Bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest avocadoen

Jeg har også hørt at det går an å få, det burde jo legen deres klare å finne ut av da. Men det er mulig det bare gis til folk som er farlig underernærte, har spiseforstyrrelser eller liknende..? Han kan jo prøve proteinshakes da, det får du kjøpt i pulverform via nettet eller i Sverige feks. Det burde ikke være vanskelig å lage på jobb, de skal jo bare blandes med vann:) Finnes sikkert noe man kan blande med melk også så han får i seg fett i tillegg. Jeg vet ikke så mye om ernæring altså så mulig det er helt på trynet, bare en tanke.

Tenkte på det samme med proteinshakes jeg og. Men må IKKE kjøpes på nettet grunnet doping. Bør kjøpes på helsekostbutikker slik at man er trygg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Han har prøvd weight gain pulver, men man må drikke ganske mye av det og han sa det smakte så pyton at han ikke klarte å få det i seg. De ernæringsdrikkene man får på apoteket har 300kcal i 2dl så man trenger ikke drikke så mye av det og dermed kan han klare å "tvinge" det i seg selvom det ikke smaker helt fantastisk. Han kan jo kjøpe de selv, men han må nok bruke det en periode for å komme seg til normalvekt og de koster vel 25-30 kr for 2dl så det blir fort veldig kostbart<br /><br /> Anonym poster: 8babedaa7688ecca34161edbb41db164

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Alle jeg kjenner/vet om som har fått næringsdrikker på blå resept, har hatt en relativt alvorlig spiseforstyrrelse.

Men hvorfor ikke kjøpe disse uten resept, og prøve de for å se om de har en effekt?

Anonym poster: 3020de49db2dc6859d24ffc47647b044

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kan jo prøve å lage noe smoothies/milkshake lignende greier? Ha oppi masse banan for eksempel og kanskje til og med noe nøtter eller noe sånt hvis dere vil ha enda mer kalorier, det smaker sikkert veldig mye bedre også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

Jeg har selv anoreksi og jeg får da ernæringsdrikk på blå resept,men undervekt i seg selv gik ikke rett til å få dette på blå resept. Så din kjære får dessverre ikke dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Reglene for å få ernæringsdrikk på blåresept er VELDIG strenge. Mange som burde fått de som ikke gjør det. Tragisk men sant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...