Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Kan hvem som helst gi ut bok? Hvordan går man fram da? Kontakter man bare et forlag? Går med en ganske god idè synes jeg selv, og har begynt å skrive litt. Hva gjør jeg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I teorien kan alle gi ut bok, ja. Det vanskelige er å få et forlag til å trykke den.

Jeg ville skrevet noen kapitler, og så sendt det du hadde til flere forlag bare for å få noen tilbakemeldinger.

• Liker 1
Skrevet

Kan jeg gjøre det? Får jeg tilbakemelding da?

Skrevet

Jeg vet ikke om de svarer alle, men du kan absolutt gjøre det. Hvis du ønsker, så kan du ringe noen forlag først, forklare dem bokideen din og hvor langt du har kommet, og spør dem hvordan de vil du skal gå frem.

Skrevet (endret)

Sjekk manuskriptet grundig etter skrivefeil, grammatikkfeil og slike ting før du sender det inn!

Hvis den som leser finner feil på de første sidene legger de det bare til side og går på neste manuskript.

Endret av AwkwardAlice
Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Send inn første kaptille til boka og litt om hvem du er og litt om boka. Men forlag drukner i slike henvendelser og selv om man prøver å svare alle tilbake, så kan noen sikkert havne i glemmeboka.

Kan ærlig si at de fleste blir ikke engang lest av forlagene. De kan kanskje lese en setning eller tre, og forkaste boka allerede her.

Men vil du gi ut en bok, så kan du alltids finne et fritt trykkeri og få denne trykket selv og stå for alle kostnadene selv, samt distribusjonen. Så om du da ikke er en knall selger så er dette et tapsprosjekt.

Dessverre er det veldig mange der ute med en "bok i magen" og derfor er konkurransen for å komme i gang veldig tøff.

Meld deg heller på et skrivekurs og lær deg å skrive og å forholde deg til forlagsbransjen og jobb deg inn istedet.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg har tenkt mye på dette selv, og vært innpå nettsidene til flere forlag. Fant dette på Aschehoug sitt nettsted:

http://www.aschehoug...<br /><br />Antar det kanskje er noe lignende med andre forlag også, men det kan jeg ikke si sikkert.

:)

Endret av -Therese
Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Alle forlag tar imot manus ja. De har gjerne en egen mailadresse for dette også.

Men som mottager for slike mailer, så kan jeg si at det kommer inne mye skrot. Veldig mye skrot. Og det kommer inn flere manuser daglig. Kanskje en av 100 blir vurdert videre. Men da er gjerne den ene hundredelen verdt å lese også.

Så ikke legg ifra deg skrivedrømmen, men vær obs på at det er ingen garanti å få utgitt en bok heller.

AnonymBruker
Skrevet

Jepp. Hvem som helst kan gi ut bok. Om noen år kommer sikkert "Min Kamp - av Anders Behring Breivik" også. Bare vent...

Anonym poster: 7de9c8166b6f6944595239bea8590d88

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...