Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ei 18 år gammel jente som har et brennende ønske å engasjere meg og "gjøre verden til et bedre sted". Røde Kors høres ut som et bra sted å begynne, og jeg tenkte å melde meg inn som frivillig. Jeg var innom hjemmesiden deres, men det er forsatt et par ting jeg lurer på. Jeg håper noen her kan hjelpe meg litt :)

1) Er det noen forskjell mellom å jobbe som frivillig i Røde Kors og være medlem av Røde Kors Ungdom?

2) Koster det noe å være medlem av Røde Kors Ungdom?

3) Er det noen her som har jobbet som frivillig og kan fortelle meg litt om hvordan det er???

Håper på å få hjelp. Tusen takk :)

Gjest norah
Skrevet

1; ja, det er forskjell. Du trenger ikke være medlem for å være frivillig. Selv om Røde Kors er en organisasjon, så fungerer RKU som en "egen" ungdomsorganisasjon med egne aktiviteter som du sikkert har lest om på nettsiden. Hjelpekorpset eksempelvis har mange frivillige mellom 16-31 år, som ikke er med i RKU. Noen er også frivillige begge steder.

2: Det er helt gratis å være frivillig, men det koster å være medlem(medlemsskap er frivillig for alle uansett alder). Om du skal på aktiviteter/reiser får du dekket reiseutgifter og mat.

Noen får også tilbud om å delta på diverse kurs i inn- og utland, og da dekkes også reise og opphold.

3: Jeg kan fortelle deg masse om det, men vil gjerne være anonym her; så om du lurer på noe kan du bare sende PM. Har ikke så lyst å fortelle så mye om rollen jeg har/hadde i organisasjonen siden det er så lett gjenkjennelig;)

Ellers kan det jo hende noen andre forteller deg det du lurer på her :)

Uansett er mitt eneste råd at du melder deg som frivillig, i Røde Kors har du tusen muligheter:)

Skrevet

Les på hjemmesiden til Røde Kors. Får du ikke nok svar der, så ta en tur til Røde Korsavdelingen der du bor og spør i vei. Når du er 18 år så kan du være medlem i Hjelpekorpset.

Ber en lite korrigering til norahs uttalelser: For å få dekket utgifter til aktiviteter reiser og kurs så må du være betalende medlem. Ikke alle lokallag har god økonomi, så noen ganger kan det være en egenandel på aktiviteter som ikke akkurat er rettet mot arbeidet RK gjør. Noen ganger møtes medlemmer til pizzakveld, bowling etc som medlemmer betaler selv. Frivillig å bli med da.

http://www.rodekors.no/

Har vært medlem i mange mange år.

Gjest norah
Skrevet (endret)

Som jeg sa så er det forskjell på lokallag og RKU:)

Mener du at instruktører i På Flukt nå betaler egen reise til spillsted? Og at Aktivt Valginstruktører som må reise til eks en folkehøyskole e.l ikke får dekket reiseutgifter?

Røde Kors Ungdoms aktiviteter er ikke de samme som Røde Kors sine for voksne/barn/generelt.

Endret av norah
AnonymBruker
Skrevet

Når det gjelder Røde Kors...

Når jeg var innblandet i en skiulykke på Trysilfjellet når jeg var 14, og mistet bevisstheten som følge av det, så husker jeg at det første som møtte meg var Røde Kors-arbeidere i et telt der de pleide nesa (fossblødde fra nesa) og sår på pannen, og de kommuniserte med meg....

Etter det så husker jeg at jeg begynte å beundre Røde Kors og folkene tilknyttet organisasjonen, litt sprø måte å starte en beundring og sikkert "unormalt" siden det er heller Justin Bieber og co man "skal" beundre.

Jeg bar på en drøm om å bli Røde Kors-medarbeider, men jeg har et inntrykk av at man, eller at det er en stor fordel i allefall, bør være utdannet i noe for å kunne arbeide i Røde Kors...

Den ene som hjalp til med å pleie meg etter at jeg skadet meg, var utdannet sykepleier.

Har møtt på flere Røde Kors-arbeidere i etterkant, mange har en eller annen form for utdannelse som passer bra til Røde Kors, som hundefører f.eks, der hunden er "utdannet" innen et felt (søk, spor, lavine etc), medsinere, idrettsfolk (gjerne med kunnskap om idrettsskade), mental helse-arbeidere, ledere, miljø-arbeidere etc etc...

Så hva med "lille" meg, hva skal jeg liksom gjøre dersom jeg velger å være aktiv medlem? Har ingen utdannelse som kan tenkes å være relevant for RK (er utdannet i økonomi) eller noko attåt.

Men min beundring har de fortsatt, den har vart i 8 år og den er livslang, i hvertfall :)

Anonym poster: e34220f120c7b293e854b3cdf0cb9adb

AnonymBruker
Skrevet

Røde Kors har organisert aktivitetene sine i tre spesialavdelinger; Hjelpekorps(søk,regning,førstehjelp osv), Omsorg(besøkstjeneste, ferie for alle, bark osv)og Ungdom(på flukt,aktivtvalg,IHR osv),og på lokalt nivå organiseres disse innen en lokalforening. Det er defor ikke forskjell på RKU oglokalforening slik norah skriver, RKU er en del av/underlangt en lokalforening. Hver avdeling har igjen sin egen opplæringsplan, kursing, mål, aktivitsgjennomføring osv.For å svare på spørsmålet ditt;1.Du trenger ikke være medlem for å være frivillig, men de fleste frvillige er medlem. Det koster ikke mye pr år, 150 kr for ungdom. For en del kurs må du være medlem for å ha tilgang, f.eks er det kurs i hjelpekorpset som krever godkjent grunnopplæring, bestått førstehjelpsprøve og betalt medlemskap for å være med.Tatt i betraktning at dette er dyre kurs som ofte kan brukes i vanlig jobbsammenheng også, er det egentlig lite å betale 150 kr for å få så mye igjen. Syns egentlig det er helt greit, vil du reise på dyre utelandskurs for å representere organisasjonen, så virker det jo merkelig å ikke være medlem. Men vil du ikke være medlem så er det ikke noe krav,du får kursing og er dekket av forsikring likevel.Men jeg anbefaler medlemskap :)2.Nei,ikke annet enn et evt medlemskap. 3.Jeg har vært frivillig i 10år,og anbefaler det absolutt! Meld din interesse via nettsiden eller direkte hos lokalforeningen, og kom på infomøtet! Det er givende og lærerikt, og jeg har fått mange av mine beste venner gjennom frivillig arbeid i RK. Du velger selv hvor mye tid du ønsker å bruke,og du har valgmuligheter innen din avdeling.Spør om det er noe mer du lurer på, jeg svarer gjerne :)

Anonym poster: 3f50d87085ae6e68b51a8943cb895d4d

AnonymBruker
Skrevet

Beklager at alt over her kom i en tekst, pc-feil....

Anonym poster: 3f50d87085ae6e68b51a8943cb895d4d

Skrevet

Som jeg sa så er det forskjell på lokallag og RKU:)

Mener du at instruktører i På Flukt nå betaler egen reise til spillsted? Og at Aktivt Valginstruktører som må reise til eks en folkehøyskole e.l ikke får dekket reiseutgifter?

Røde Kors Ungdoms aktiviteter er ikke de samme som Røde Kors sine for voksne/barn/generelt.

Tror enten at jeg har misforstått deg eller du meg.

For å få dekket utgifter til div kurs etc så må du være betalende medlem.

Pizzakveld har det noen ganger vært etter initiativ fra medlemmer som privatpersoner, da betaler en selv.

Ikke noe annet jeg mener enn det du mener.

Gjest norah
Skrevet (endret)

Når det gjelder Røde Kors...

Når jeg var innblandet i en skiulykke på Trysilfjellet når jeg var 14, og mistet bevisstheten som følge av det, så husker jeg at det første som møtte meg var Røde Kors-arbeidere i et telt der de pleide nesa (fossblødde fra nesa) og sår på pannen, og de kommuniserte med meg....

Etter det så husker jeg at jeg begynte å beundre Røde Kors og folkene tilknyttet organisasjonen, litt sprø måte å starte en beundring og sikkert "unormalt" siden det er heller Justin Bieber og co man "skal" beundre.

Jeg bar på en drøm om å bli Røde Kors-medarbeider, men jeg har et inntrykk av at man, eller at det er en stor fordel i allefall, bør være utdannet i noe for å kunne arbeide i Røde Kors...

Den ene som hjalp til med å pleie meg etter at jeg skadet meg, var utdannet sykepleier.

Har møtt på flere Røde Kors-arbeidere i etterkant, mange har en eller annen form for utdannelse som passer bra til Røde Kors, som hundefører f.eks, der hunden er "utdannet" innen et felt (søk, spor, lavine etc), medsinere, idrettsfolk (gjerne med kunnskap om idrettsskade), mental helse-arbeidere, ledere, miljø-arbeidere etc etc...

Så hva med "lille" meg, hva skal jeg liksom gjøre dersom jeg velger å være aktiv medlem? Har ingen utdannelse som kan tenkes å være relevant for RK (er utdannet i økonomi) eller noko attåt.

Men min beundring har de fortsatt, den har vart i 8 år og den er livslang, i hvertfall :)

Røde Kors bruker mange ulike typer kompetanse og utdanninger i sitt delegatprogram.

De arbeider ikke bare i kriserammede områder med behov for akutt hjelp, men rekrutterer også til mer langvarige oppdrag.

Det er også forskjell på de som er ansatte, de som er frivillige, og de som jobber som delegater/ungdomsdelegater.

Jeg har vært både ansatt og frivillig, og jeg er statsviter - men min frivillighet har ingenting med utdannelsen min å gjøre.

Du kan være besøksvenn, flyktningeguide, frivillig på krisesenter, jobbe med internasjonal humanitær rett, ferietilbud for barn som ikke har økonomisk mulighet til annen type ferie - det er tilbud for kreftsyke barn, du kan være frivillig med hund - det er så mange muligheter at det bare er å melde seg :)

http://lokal.rodekor...-svar/#FAQ32163

Her ser vi forøvrig sort på hvitt at man ikke må være betalende medlem for å delta på noe som helst av aktiviteter i RKU - dette har vært veldig viktig for Røde Kors Ungdom å opprettholde på grunn av prinsippene i Røde Kors om at det skal være åpent for alle - økonomi skal ikke stoppe noen i å være frivillig.

Jeg har sendt masse folk på instruktørkurs og reiser som ikke har vært betalende medlemmer, og man får dekket utgifter til spill osv.

Organisasjonsstrukturen og oppdelingen i aktiviteter kan være forvirrende for mange, men for å si det enkelt så er Røde Kors Ungdom en egen greie - og det er her TS virker å ha lyst til å engasjere seg(aktivt valg, påflukt, aktiviteter på flyktningemottak osv).

Men alle kan mer enn gjerne være medlemmer, det støtter jo økonomisk.

Må man være medlem for å delta i Røde Kors Ungdom sine aktiviteter?

Nei, man må ikke være medlem for å delta i aktivitetene, men man må være medlem for å et tillitsverv (for eksempel sitte i styret til Røde Kors Ungdom eller distriktsrådet for Røde Kors Ungdom. Man må også være medlem for å kunne stemme på årsmøter.

Endret av norah
Gjest Oblivion
Skrevet

Jeg har vært med som frivillig i en prosjektgruppe for Røde Kors der oppgaven vår var å kjøpe en eiendom og som vi derretter hadde ansvar for å bygge opp som en ny RK-Cafe. Vi var alle frivillige -men vi hadde en øknom, en som til daglig hadde sin egen cafe, en sykepleier/hjelpepleier(husker ikke), en sekretær/resepsjonist og to studenter (inkl. meg) som også jobbet ved siden av.

Så de trenger alle, det er sikkert. Ei venninne her i Oslo er med i en RK Kvinnegruppe. Sånn som jeg har skjønt det så er alle de frivillige kvinner sånn at spesiellt endel utenlandske kvinner og døtre kan ha et godt sted å møtes der de også blir ordentlig kjent med norsk kultur (og vice versa) ved å bli kjent med norske kvinner.

Flere jeg kjenner er Visitorer, de besøker innsatte i fengsel -jeg er kurset til å være visitor selv, men må nok ta det på nytt om jeg vil begynne igjen nå. Også har du Juniortjenesten der frivillige følger barn når de skal besøke foredrene i fengsel. Akkurat disse to tjenestene setter Røde Kors litt strengere krav til da, du må være over 25, ha rimelig stabil psyke osv. og selv om du blir godkjent av Røde Kors, så må fengselet du skal jobbe i også godkjenne deg før du får komme inn.

Det har vel også noen program for utenlandsjobbing for ungdom -sikkert opp til 25 eller noe? Men å reise som frivillig for Røde Kors kan jeg se for meg at ville blitt opplevelse, på godt og vondt -men lærerikt og noe du alltid vil huske.

Det er mye dritt der ute i verden, men Røde Kors (med alle sine navn) verden over har jeg skikkelig respekt for, alle organisasjoner har noen sorte får, spesielt i den skalaen de er nå, men uansett om det er på lokalt eller globalt nivå så klarer de jammen meg å gjøre jobben med en base av frivilighet, uten å blande inn hverken politikk eller religion mer enn at de kanskje tøyer grensene litt på "total nøytralitet". Men det er langt, langt bedre enn andre kan skilte med!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...