Gå til innhold

Min far vil ikke høre..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min far har vært arbeidsledig i mange år og har etter hvert blitt en mer og mer negativ og innesluttet person. Han har ingen venner han pleier å snakke med, når han omgås personer utenfor huset er det enten legen eller noe lignende. På han er det selvfølgelig ikke så lett, men det tærer også på de andre i familien. Det er alltid han som krangler med enten meg, min bror eller min mor. Det er sjeldent at vi tre andre krangler sammen selv om vi har tidvis våre uenigheter. Det jeg irriterer meg mest over er at han alltid er så negativ. Det er så mye som er negativt ladet. Når han ser f.eks. på TV så kommer han alltid med utsagn om hvor teite og dumme de og de folkene er, hvor irriterende en reklame er og hvor meningsløst et program er. I tillegg så er det veldig enkelt å komme i krangel med han. Han skal alltid ha rett og han skylder alltid på andre - det er så og si aldri hans egen feil. I tillegg er han veldig treig. Ber vi han om å handle så pleier han å gå 1-2 timer etter han egentlig skulle gått. Når han skal lage middag blir den også klar mye seinere. Og når vi prøver å forklare at vi er lei av at de er slik er det alltid vår feil at det er slik.

Vi har nesten sluttet å bry oss om å forklare til han at han ikke kan oppføre seg slik som han gjør. Han har alltid en unnskyldning og til slutt skylder han på at han ikke har jobb. Jeg vet at det ikke er lett, men så prøver jeg å forklare til han at 1. Vi andre i familien har også våre ulike problemer, 2. Han prøver jo ikke å gjøre noe særlig for å få det bedre med seg selv og 3. Det hjelper hvertfall ikke å skylde på ting hele tiden. - han vil ikke få det bedre da og det å være negativ hele tiden forsterker jo bare negativiteten hans. Men han hører aldri, han vil ikke høre. Han har rett, og det vi sier er feil.

Alle de andre i familien - mine tanter og onkler ser også hvordan han er og oppfører seg og de forstår oss. Søsteren hans sier også at han har et (eller flere) store problemer. Men det vi spør oss er - hva kan vi gjøre?

Jeg har prøvd å gi han tips, jeg har selv gått gjennom harde tider og har måttet finne måter hvordan jeg skulle forbedre livet mitt. Men det virker som om han ikke vil innse det selv - at han har problemer.

Noen som har tips til hva jeg kan gjøre? Jeg prøver selv å gjøre mitt liv bra igjen etter å ha vært deprimert for en stund tilbake - jeg har gått til mange psykologer men fant til slutt ut at det hjalp bedre for meg å lese litt selvhjelpsbøker etc. Men med en så negativ og sint person rundt meg gjør det ting så mye vanskeligere. Og det er vanskelig for alle andre som må omgås han. Og han bør jo gjøre noe for å få det bra igjen - men han vil ikke konfrontere det.

Jente 19

Anonym poster: a3550e41fcb2129bb01393c2c38c0681

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heisann,

Jeg tror din far kansje er litt nedfor og trist fordi han har mistet jobben. Det er mange som synes det er utrolig tungt å miste jobben, fordi man ikke lengre føler seg satt pris på, eller til nytte for noen. Jeg tror han reagerer hjemme pga denne tristheten og nedstemtheten da.

Om han får seg en ny jobb, så tenker jeg at ting forandrer seg raskt. Holder han på å søke, og får han hjelp av nav? På nav sine sider finnes det massevis av hjelp til jobbsøkende.

AnonymBruker
Skrevet

Han har ikke hatt jobb på mange,mange år, og jeg tror dessverre at han ikke kommer til å få jobb med det første. Han har søkt masse, men arbeidsgivere vil vel heller har yngre ansatte de ikke trenger å lønne så godt. Min far har også en svært høy utdanning og har før tjent mye. Jeg ha prøvd å si at han ikke kan forvente seg samme jobb som før, men det virker ikke som om han klarer å nøye seg med noe særlig mindre enn det han har hatt før...

Anonym poster: a3550e41fcb2129bb01393c2c38c0681

Skrevet

Hmm vet du, din far er selv ansvarlig for livet sitt. Man er sin egen lykkes smed, som de sier. Det er bra at dere prøver å vekke ham opp, men han må nok finne ut av det selv. Prøv å oppmuntre ham, bli gjerne litt irritert og sinna, og om han er gift så bør kansje hans kone prøve å vekke ham opp også - gjerne gjennom å være litt streng. Noen ganger må man kansje si ifra tydelig og vise litt følelser for at noen skal klare å "skjerpe" seg - og si gjerne ifra når du mener at oppfører seg kranglete og surt - det er ikke rettferdig at han tar sin miserabelhet utover dere. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...