AnonymBruker Skrevet 27. juli 2012 #1 Skrevet 27. juli 2012 Hei, jeg er bare kjempefrustrert, sint og lei meg nå pga en jobbsituasjon jeg har havnet i. Jeg er på på jobbjakt og i den forbindelse registrerte jeg meg hos mange forskjellige vikarbyrå i begynnelsen av juli, samtidig som jeg søker på egenhånd på jobbannonser. Ligger litt etter inntektsmessig, så hovedprioritet har vært å komme i jobb fortest mulig. Jeg har fra før av en liten deltidsjobb som begynner igjen i slutten av august. Så ringte det ene vikarbyrået, og tilbød meg et kortere renholdsvikariat, faste tider man-fre, litt under fulltid, og ble fortalt at man var to og to, og at det ikke var vanskelig. Jeg sa ja, har vasket før så tenkte at dette hørtes relativt greit ut. Jeg tenkte at det var greit at det var litt mindre enn 100%, da jeg har noen andre mindre jobbprosjekter på gang også som selvstendig næring som jeg trenger å bruke tid på nå i august. Så viser det seg under opplæring at jeg skal være alene, at klokkeslettene jeg ble forespeilet overhodet ikke stemmer, og at det i hvertfall i mine øyne ikke er noen lett vaskejobb, men i stedet hele 9 forskjellige lokaliteter med rutiner som må læres, jeg fikk litt sjokk kan du si. I tillegg betyr de endrede arbeidstidende, at jeg slutter mye senere på dagene enn jeg trodde, og heller får "dødtid" innimellom og midt på dagen. Jeg vil altså være like sent ferdig som ved en fulltidsstilling, om ikke senere, og den dødtiden er veldig vanskelig å utnytte til noe fornuftig, jeg er mildt sagt irritert. Det betyr også at jeg kommer til å få et problem når min faste deltidsjobb starter, for de to jobbene overlapper så klart..! Jeg kan om jeg gir jernet akkurat rekke det, men det kommer til å bli fryktelig tungt og bety 13 timers arbeidsdag for min del. Det føles fryktelig kjipt å risikere å måtte tilkalle vikar og miste inntekt på en jobb som jeg mestrer med over 400 kr i timen, mot en vaskejobb jeg overhodet ikke mestrer til 150 kr timen... Som om ikke dette var nok ble jeg oppringt samme dag som jeg begynte av et av de andre vikarbyråene som tilbød meg et fulltidsvikariat på lager. Jeg ville såklart mye heller hatt det, men siden jeg alt hadde takket ja til det første byrået, måtte jeg jo bare beklage og si at jeg akkurat var blitt lovet en annen jobb. Så nå sitter jeg her, på mandag er det meningen jeg skal begynne, da er alt alene, og jeg er sint, skuffet, irritert, og føler meg lurt. Jeg hadde aldri i verden engang vurdert å si ja om jeg hadde visst at det var alene, og at tidene (både med tanke på unyttig dødtid og problemer med andre jobben) ikke stemte, og at det var såpass utfordrende vaskejobb, og ikke en "lett og enkel" en. Jeg føler meg lurt av vikarbyrået, jeg er i en situasjon jeg rett og slett ikke vet om jeg kommer til å mestre, det kommer i såfall til å koste mer enn det smaker. Jeg har foreløpig ikke underskrevet selve kontrakten, men har takket ja elektronisk og muntlig. Er det noe jeg kan gjøre? Dette var virkelig ikke hva jeg ble fortalt! Surt å vite at jeg glapp fulltidslagerjobben og! Uff, hva skal jeg gjøre? Hadde tenkt å ringe vikarbyrået, men var ferdig så sent på jobb.... Beklager om dette bløe rotete, men det er bare så frustrerende å føle at jeg bt jeg ble ført bak lyset, hadde som sagt sagt nei om jeg hadde visst for tre dager siden det jeg vet nå. Anonym poster: 27c0801261c6187931002e35a206972b
Gjest chariot Skrevet 27. juli 2012 #2 Skrevet 27. juli 2012 Huff, dette er ikke bra. Forstår at du er frustrert. Når jobben viser seg å være så annerledes enn det du ble forespeilet, kan man vel si at du nærmest ble lurt. Men du er jo nødt til å ordne opp i det! Du skriver at du hadde TENKT å ringe vikarbyrået, du må jo ringe! 1
Tropic Skrevet 27. juli 2012 #3 Skrevet 27. juli 2012 Om du ikke ønsker jobben takker du bare nei, rett og slett. Du har ikke skrevet under, så du kan fremdeles takke nei. Du kan dog ikke forvente å få noen ny jobb fra akkurat det vikarbyrået. 1
Drizzt Skrevet 27. juli 2012 #4 Skrevet 27. juli 2012 Jeg mener at siden jobben du fikk er så forskjellig enn det du ble lovet i utgangspunktet, så har du full rett å takke nei til det, selv om du har takket ja på forhånd. For du har nemlig takket ja til noe annet, ikke det du har fått. Slik er logikken min iallefall. Snakk med vikarbyrået og forklar situasjonen. 2
Capt. Obvious Skrevet 27. juli 2012 #5 Skrevet 27. juli 2012 Her må du ringe vikarbyrået og si at det var annerledes enn du hadde blitt forespeilet. Forsøk først å finne en minnelig løsning der du forklarer situasjonen og fokuserer på at dette gjør det vanskelig for deg å komibinere to jobber. Hvis du blir møtt med dritt, så kan du heller slå litt i bordet.
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2012 #6 Skrevet 28. juli 2012 Huff, dette er ikke bra. Forstår at du er frustrert. Når jobben viser seg å være så annerledes enn det du ble forespeilet, kan man vel si at du nærmest ble lurt. Men du er jo nødt til å ordne opp i det! Du skriver at du hadde TENKT å ringe vikarbyrået, du må jo ringe! Ja, jeg vil ordne opp i det. jeg skrev "tenkt å ringe" fordi jeg ikke kunne ringe mens jeg var på jobb, og det var først mens jeg var på jobb i går jeg fikk oversikt over hvor gale situasjonen faktisk var. Prøvde å ringe rett etter etter at jeg skrev innlegget her (som jeg skrev rett etter jeg kom hjem for jeg var så fortvilet), men kommer rett til beskjed om at vedkommende ikke er tilgjengelig. Bør jeg prøve å ringe på høyere hold, eller bør jeg vente til mandag når vedkommende som jeg har hatt kontakt med er på jobb og kan nåes? Anonym poster: 27c0801261c6187931002e35a206972b
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2012 #7 Skrevet 28. juli 2012 Prøvde å ringe igjen i dag, både til kontaktperson hos vikarbyrået, og på hovedkontoret deres i denne byen, men alt er stengt til mandag, det er ingen på telefon. Er det noen som vet hvilke regler og rettigheter som gjelder? Har jeg rett til å gå fra hele greien om de ikke kan ordne opp i arbeidstidende på mandag? Har uansett lyst til å gå fra denne jobben nå da jeg føler firmaet er useriøst. Kan jeg gjøre det? Anonym poster: 27c0801261c6187931002e35a206972b
Strixvaria Skrevet 28. juli 2012 #8 Skrevet 28. juli 2012 De kan vel neppe komme hjem til deg og kjeppjage deg til arbeidsplassen, så jeg vil tro at det selvsagt går an ikke å møte opp. Nå er jeg litt usikker på hvordan dette vil fungere i praksis, men du har jo konstatert følgende punkter: 1) Arbeidstidene du har fått oppgitt fra byrået stemmer ikke 2) Arbeidsmengden stemmer ikke 3) Du skal være alene i en jobb hvor avtalen var at det skulle være to 4) Du skal vaske 9 ulike steder, dette har de neppe forespeilet deg i jobbtilbudet. Jeg vil driste meg til å påstå at her har vikarbyrået allerede brutt sine egne løfter såpass heftig at de ikke har noe de skulle ha sagt dersom du velger ikke å møte opp. Den jobben de tilbød deg samsvarer overhodet ikke med den faktiske jobben, ergo bør hele arbeidskontrakten kunne sies å være ugyldig, dersom det i det hele tatt foreligger en kontrakt. Gjør det ikke dét er du i din fulle rett til å bli hjemme på mandag - har du ikke skrevet under på at denne jobben er ok, så har du ingen forpliktelser ovenfor vaskingen whatsoever. Dette burde du imidlertid ha sagt ifra om umiddelbart til vikarbyrået (typ ringt dem rett etter opplæringsvakta og spurt hva i helv.. dette var for noe, kontaktperson eller ei), men jeg har full forståelse for at det ikke er fullt så enkelt. Det eneste jeg kan tenke meg som en mulig middelveisløsning er dersom vikarbyråets kontorer åpner før du egentlig skal på denne jobben på mandag, om du i så fall kanskje kunne ringt dem først? I og med at du allerede har forpliktet deg til den deltidsjobben du nevner, regner jeg med at dette også er noe du har fortalt til vikarbyrået? I så fall er det jo interessant at de vil prakke på deg en jobb som kommer til å kræsje totalt med deltidsstillingen din. Dette bør du også eventuelt ta opp med dem. Personlig hadde jeg ikke møtt opp på mandag, men heller tatt noen telefoner til vikarbyrået og latt dem få a piece of my mind. Det er selvsagt store muligheter for at dette gjør deg til en lite attraktiv arbeidstager for dem, så dersom du er veldig avhengig av dette byrået, så anbefales kanskje ikke akkurat dét..
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2012 #9 Skrevet 30. juli 2012 Jeg sa opp etter én dag, de ble ikke blide men akkurat det er ikke mitt problem. Jeg ringte til dem for å si opp rett etter at jeg hadde kommet meg hjem fra jobb, og fikk beskjed om at de var i møte. Når jeg endelig fikk tak i dem ble de sure fordi jeg ikke hadde gitt beskjed før. Anonym poster: 4778028c98cff44afdefb58f5888206b
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2012 #10 Skrevet 30. juli 2012 Jeg sa opp etter én dag, de ble ikke blide men akkurat det er ikke mitt problem. Jeg ringte til dem for å si opp rett etter at jeg hadde kommet meg hjem fra jobb, og fikk beskjed om at de var i møte. Når jeg endelig fikk tak i dem ble de sure fordi jeg ikke hadde gitt beskjed før. Anonym poster: 4778028c98cff44afdefb58f5888206b Meg igjen. Det skulle ikke forundre meg om det er samme firma vi viklet oss inn i, ikke la deg overtale til å fortsette der. Når de lyver til deg på den måten kan de ikke forvente at du skal godta slikt. Blir de sure så la dem bli sure. Jeg jobbet vel 2 dager til i det møkkafirmaet jeg ble lurt av for å hjelpe dem i overgangen frem til de klarte å lure noen andre. Anonym poster: 4778028c98cff44afdefb58f5888206b
Gjest chariot Skrevet 30. juli 2012 #11 Skrevet 30. juli 2012 Jeg sa opp etter én dag, de ble ikke blide men akkurat det er ikke mitt problem. Jeg ringte til dem for å si opp rett etter at jeg hadde kommet meg hjem fra jobb, og fikk beskjed om at de var i møte. Når jeg endelig fikk tak i dem ble de sure fordi jeg ikke hadde gitt beskjed før. Anonym poster: 4778028c98cff44afdefb58f5888206b Så flott at du har fått sagt opp La dem bare være sure, som du sier: ikke ditt problem. Senk skuldrene og pust ut
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2012 #12 Skrevet 30. juli 2012 Heng dem ut på nettet, eller du kan true med å gjøre det Hvis du er LO-medlem kan du snakke med dem. Anonym poster: 3f05c56b66edf32a36d8fb7c628e4097
Edvarda Skrevet 30. juli 2012 #13 Skrevet 30. juli 2012 Men heiv du deg ikke på telefonen til de andre og sa at du ville ha lagerjobben likevel? Prøv det, iallefall
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå