Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er 21 år, har fullført to år vgs (helsefag). Gikk påbygg, men strøk i to fag. Etter to år i arbeid vil jeg videre. For å bli dyrepleier, må jeg ha studiekompetanse. Hvor godt snitt må jeg ha? Fikk ikke så gode karakterer dette året, burde jeg ta de to fagene jeg strøk i - så søke? Eller, ta opp igjen hele året (har ikke lyst til dette, da jeg ikke har tid eller villig til å gå vgs et år til). Kan jeg få studiekompetanse gjennom kveldskurs, nettklasse eller noe annet?

Hvordan er veien til dyrepleien (skolearbeid osv) og er Oslo den eneste muligheten?

Anonym poster: 20fa5a8f78d2930c4a653489bf580d96

Videoannonse
Annonse
Gjest Uanonymbruker
Skrevet (endret)

eller du kan flytte til et sted hvor ingen utdannede mennesker med fremtid vil bo. Jeg jobbet som dyrepleier i tre år, har ingen utdannelse i det hele tatt.

her står det forresten litt om utdanningsløpet

Endret av Uanonymbruker
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke "snittet" som telles når man søker høyere utdanning, det er konkurransepoeng. Disse regner du ut ved å legge sammen alle karakterene på vitnemålet og dele på antall karakterer (snitt), gange tallet med 10, plusse på eventuelle poeng for språk-/realfag, høyere utdanning/folkehøyskole/militær og alderspoeng.

Hvis du har 4,2 i snitt, blir 23 året du søker og ikke får noen andre poeng har du 48 konkurransepoeng. Poenggrensen for dyrepleier er så langt i år 55,5.

Hvis jeg var deg ville jeg tenkt nøye gjennom om dyrepleier er et fornuftig yrkesvalg selv om du skulle ha nok poeng til å komme inn.

Anonym poster: 18ab5ee81cad93911a5e2fae23b28825

AnonymBruker
Skrevet

Fornuftig? Nei, kanskje ikke. Men det eneste jeg kan tenke meg som en videre utdanning. Eller sekretær kanskje, jeg er ærlig talt ikke sikker. Vil tro jeg får lettere jobb med sekretær utdanning.

Anonym poster: 20fa5a8f78d2930c4a653489bf580d96

AnonymBruker
Skrevet

Javel. Hvis det bare er to fag du mangler kan du bare melde deg opp til privatisteksamen i disse hos fylkeskommunen. Helt uproblematisk. Du leser på egenhånd og møter opp på eksamen. Dette kan du gjøre med fag du vil forbedre også. Prisen er 378,- per eksamen hvis du ikke tidligere har karakter i faget og 775,- hvis du har karakter som du vil forbedre.

Hvis du trenger undervisning må du finne en privatskole (Akademiet, Sonans, o.l), men dette er ganske dyrt.

Eksamensresultatene får du på et kompetansebevis som du leverer til skolen du opprinnelig gikk på. De kombinerer så disse med det du allerede har og skriver ut et vitnemål hvis du oppfyller kravene.

Anonym poster: 18ab5ee81cad93911a5e2fae23b28825

Skrevet (endret)

Kravet for å komme inn i Oslo er høyt, i år var grensene:

Dyrepleier førstegangsvitnemålskvoten: 47,3

Dyrepleier ordinær søkergruppe: 55,5

Man kan ikke jobbe som dyrepleier uten autorisasjon fra Mattilsynet, man kan der imot jobbe som klinikkassistent som er ufaglært.

Det er også mulig å ta utdannelsen i utlandet - Danmark er spesielt populært - men om du velger denne utdannelsen bør du sette deg ned å se på økonomien på forhånd da utdannelsen koster penger og yrket dyrepleier har en relativt lav lønn...

Lykke til med ditt valg :-)

Endret av Tussilago_2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...