AnonymBruker Skrevet 27. juli 2012 #1 Skrevet 27. juli 2012 Er det noen som har gode tips til veldig billig, men likevel sunn og god mat for en fattig student? Vil gjerne vite hva folk synes om de forskjellige First Price produktene også. Anonym poster: 515504eef9a30dad4c60fa6ec56a33ae
Honeydew Skrevet 27. juli 2012 #2 Skrevet 27. juli 2012 - Kyllingkjøttdeig Prior, 18 kr for 400 g - Frosne kyllingfileter First price, 119 kr for 2 kg - Karbonadedeig (usikker på merket) som selges på Rema, 34 kr for 400 g - Grønnsaker er stort sett ok billig, se etter tilbud og kjøp som oftest heller løsvekt enn pakker med X antall inni. - Havregryn - Fiskekaker (feks Barnas fiskekaker fra Fiskemannen, 28 kr for 12 stk og disse har 60 % fisk og under 100 kcal/100 g) - En del "ikke så spennende" frukt er alltid billig - Den "spennende" frukten (feks melon, plommer, bær) er vanligvis dyr, men er av og til på gode tilbud, så hold øynene åpne! - Kiwi har helgetilbud som ofte er feks ytrefilet av svin, da er det 150 g for 16,90 Det jeg kom på i farten! 4
StjernePerle Skrevet 27. juli 2012 #3 Skrevet 27. juli 2012 Er det noen som har gode tips til veldig billig, men likevel sunn og god mat for en fattig student? Vil gjerne vite hva folk synes om de forskjellige First Price produktene også. Anonym poster: 515504eef9a30dad4c60fa6ec56a33ae Jeg syns First price produktene er helt supre! Man sparer også utrolig mye på å kjøpe de.. Mine tips til deg er å lage opp i store posjoner og heller fryse ned porsjonspakker i fryseren. Om du hovedsakelig spiser kjøtt og grønnsaker er jo det det sunneste. Ser du har fått en del tips over her også Om du har grønnsakspakker i fyseren og kyllingfilet er det jo raskt, enkelt og sunnt og bare steke opp i panna!
Supraspinatus Skrevet 27. juli 2012 #4 Skrevet 27. juli 2012 Egg pleier å være ganske billig ift mengde protein/fett. Samme med vanlig kjøttdeig. Vanlig kjøttdeig er ikke noe mer usunn enn karbonadedeig. Det er ikke gitt at karbonadedeig nødvendigvis ikke inneholder deler av dyret vanligvis ikke ville spist. Uansett er det ikke farlig å spise. Fløte og rømme er ikke så hakkende gale i pris når du ser iforhold til energi per krone. Frosne grønnsaker er rimelige, og ferske i sesong pleier å være ganske billig. Se etter innvandrerbutikker. De er ofte svært rimelige når det kommer til grønnsaker og krydder. 2
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2012 #5 Skrevet 27. juli 2012 Takk for gode tips! Mange ting jeg ikke hadde tenkt på, som f.eks. frossen kyllingfilet! Fløte? Jeg spurte ikke om hvordan jeg skulle få mest kalorier for pengene. TS Anonym poster: 515504eef9a30dad4c60fa6ec56a33ae 1
2shy Skrevet 27. juli 2012 #6 Skrevet 27. juli 2012 Linser o.l hos innvandrerbutikker. Mye godt man kan lage av dette, og det er veeldig billig OG sunt 3
Gjest Bell Skrevet 27. juli 2012 #7 Skrevet 27. juli 2012 Av firstpriceproduktene liker jeg alt av kjøtt og grønnsaker. Kyllingfiletene koster kun 65 per kg i sånne 2,5 kg poser. First price har også kjempebillig torsk og laks! Ellers liker jeg faktisk yoghurtene også, koster 12,90 for en 4-pakning (disse er dog ikke noe sunne, men kan være et godt alternativ til mye annet) Vil du ha verdens BILLIGSTE middag så kjøper du 1kg-pose med firstpriceløk og lager deg løksuppe
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2012 #8 Skrevet 27. juli 2012 Fløte? Jeg spurte ikke om hvordan jeg skulle få mest kalorier for pengene. Er ikke poenget å bli mett da? Fløte er OK på sunnhetsskalaen det, så lenge man tåler melkesukker (laktose) og melkeprotein (kasein). Anonym poster: 24302b206042a6c9a6b46334348e0806 2
SoftKitty Skrevet 27. juli 2012 #9 Skrevet 27. juli 2012 Fisk er som regel billigere enn kjøtt iallfall så det er jo et tips. Torsk og sei er billigst tror jeg, så kommer laks? Frossen og ferdigpakker pleier å koste mindre enn fersk. Jeg fant ut at kyllingpålegg ikke har så verst kilopris i forhold til andre kjøttpålegg. Men leverpostei feks er nok billigere. Er lurt å se på kiloprisen på hyllekanten istedet for pris per pakke. Hvitost kan fryses, så kjøp den største og del den opp. Bruk 2 fryseposer utenpå hver bit ost i fryseren og tin den opp i kjøleskap, så smaker det helt likt (iallfall Norvegia).
2shy Skrevet 28. juli 2012 #10 Skrevet 28. juli 2012 Billigprodukter når det kommer til kjøtt/kylling er ofte MUK (mekanisk utbenet kjøtt). Det er sikkert lavt i kcal og fett, men det er jo bare regelrett ekkelt. http://www.vg.no/mat-og-drikke/artikkel.php?artid=10072537
Gjest cool_water Skrevet 28. juli 2012 #11 Skrevet 28. juli 2012 Mine tips: Ting å kjøpe i innvandrersjappa: Brun ris, linser, bønner, fullkornsbulgur, couscous, ingefær, krydder, eggenudler, soyasaus og sweet chili saus(selv om det i,kke er så veldig sunt), sånn liten pakke med chili(koster 12 kr her i Bergen, jeg hiver det oppi en frysepose og slenger det i frysen, går fint an å bruke det frossent), koriander, hvitløk. First price: Frossen kyllingfile, seifilet og torskefile(utmerket til å lage fiskegrateng med), laksefilet, tacolefser, tacosaus, kokt skinke, egg, håndsåpe, løk, gulrøtter. Andre ting: Kjøp gjerne frukt og grønnsaker etter sesong, blomkål er jo kjempebillig i disse dager, 10 kr på rema tror jeg, og hodekål/nykål(?) koster 1 kr kiloen på høsten, kjempe godt å koke det og spise det med kjøttkaker f.eks. Hakkede tomater og tomatpure er greit å ha stående 1
Gjest Armule Skrevet 28. juli 2012 #12 Skrevet 28. juli 2012 Billigprodukter når det kommer til kjøtt/kylling er ofte MUK (mekanisk utbenet kjøtt). Det er sikkert lavt i kcal og fett, men det er jo bare regelrett ekkelt. http://www.vg.no/mat...?artid=10072537 Ikke alle synes det er ekkelt. Veldig greit å vite at man utnytter ressursene fra dyrene så mye som mulig. Utenom det, så inneholder ikke kjøttdeig og karbonadedeig MUK. Personlig foretrekker jeg karbonadedeig, fordi det inneholder mindre vann og er renere kjøtt - men det er såpass dyrt at jeg bruker det som regel kun til hjemmelaget hamburger. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå