Gå til innhold

Kvalitet på klær - hvilke stoffer bør man se etter?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg liker å handle klær på nett, men synes det er litt vanskelig å vurdere kvaliteten på klærne når man ikke kan kjenne på dem. Har fått med meg at 100% akryl eller 100% polyester kanskje ikke er det beste, men hvilke stoffer er det jeg bør se etter? Vil jo helst at klærne ikke skal endre form etter èn vask, eller bli nuppete superfort. Ofte følger jo kvalitet prisen, men er jo greit å ha en liten pekepinn på hva som er bra stoffer :-)

Akkurat nå er jeg ute etter å kjøpe inn litt fine basics. Hva tror dere f.eks om denne: http://nelly.com/no/kl%C3%A6r-til-kvinner/kl%C3%A6r/topper/m-by-m-688/proud-688170-83/? Det står at den er laget av 100% micromodal, noe jeg aldri har hørt om. Noen som vet noe om det stoffet? Blir takknemlig for svar! :-)

Anonym poster: fc63e547c12780bdca600387212181c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest BabyBlue

Googlet litt, og det er visstnok av god kvalitet, men pleier å bli blandet ut med bomull. Det tåler vask fint og krymper ikke så lett, men kan utvides og bli nuppete av bruk... Det skal være mykere enn bomull, men har en syntetisk følelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bomull kan være forskjellige i kvalitet , akkurat som alt annet, jeg har hørt at det kommer helt ann på hvordan klærne stoffet er behandlet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte hive meg i googlinga nå, har ikke vært borti micromodal før som jeg vet om. Visstnok har det glans, som patenthaveren beskriver som a fine botanical sheen eller noe i den retning, og det gjør meg bittelitt skeptisk. For mye glans i et plagg = tacky, synes jeg, men jeg er vrang og liker ikke satengvevd skinnende silke heller. Det kan godt hende at jeg HAR micromodalplagg uten å ha lagt merke til glans, for jeg liker mykheten i viskosematerialter.

Viskosematerialer generelt skal nuppe og strekke seg ganske lett, men de nupper omtrent ikke på meg og jeg har aldri opplevd sjenerende strekking. Jeg er nøye med hvordan jeg vasker syntetisk fremstilte materialer, de går vanligvis på finvask på 30 %, og det bidrar vel til at de holder seg godt. Ellers kan jeg bare konstatere at klær generelt nupper lite på meg, mens samme slags plagg kan nuppe som fy på folk jeg kjenner. Jeg tror ikke jeg har andre råd enn "prøv".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...

Jeg har en " fobi" mot klær som inneholder 100 prosent acryl, innbiller meg at 100 prosent acryl er det samme som dårlig kvalitet. Stemmer det? Nå har jeg lyst å kjøpe meg en cardigan som jeg kan bruke som " kåpe" når det går mot høst, er det noen som har gode råd om en cardigan som er noenlunde varm, må jeg se etter 100 prosent ull,eller kan jeg se etter andre blandinger?

Anonymous poster hash: 7942d...d57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...