lilje Skrevet 14. februar 2004 #1 Del Skrevet 14. februar 2004 Hvordan skal egentlig pulsen være under trening... og viss en ønsker og forbrenne mest mulig? Og hvorfor forbrenner kroppen etter jogging viss en har fått opp pulsen( leste det her inne en plass :-) ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 15. februar 2004 #2 Del Skrevet 15. februar 2004 Det kan hende ganske ofte at pulsen er for høy for forbrenning. Det betyr at du forbrenner mer der og da på en lavere puls. For instruktører er den pulsen gjerne passert under oppvarming allerede... jeg husker ikke tallene det skal være på, men det kan nok variere noe (savner Lasse, dette vet han!) det kommer an på hva som er din normalpuls. Som nevnt i en annen tråd, så forbrenner du mer mellom treningsøktene med høypulstrening enn med lavpuls - men såkalte "fat burning" timer er lavpuls. Jogging er altså høypuls-trening, gå (skikkelig med rullende føtter, armer og vrikkende hofter - ikke shoppingsenter-tusle!) er lavpuls og meget god og skånsom trening. Svarte det på spørsmålet ditt? Neppe. Men så fikk jeg sagt det i hvert fall. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Fomle Skrevet 16. februar 2004 #3 Del Skrevet 16. februar 2004 Det kan hende ganske ofte at pulsen er for høy for forbrenning. Det betyr at du forbrenner mer der og da på en lavere puls. For instruktører er den pulsen gjerne passert under oppvarming allerede... jeg husker ikke tallene det skal være på, men det kan nok variere noe (savner Lasse, dette vet han!) det kommer an på hva som er din normalpuls. Du slutter ikke å forbrenne når pulsen er for høy. Tvert i mot så forbrenner du flere kalorier dess høyere pulsen er. Men det er forskjell på hvor kaloriene tas fra, jeg går ut fra at det er det Tusenfryd mener. Når pulsen er lav så tas en større andel av kaloriene fra fett. Det er nesten bedre dess lavere pulsen er for fettforbrenningen, men da må man holde på i laaaang tid for å forbrenne f.eks. 300 kalorier. Og selv om du trener med høy puls kan du likevel forbrenne mer fett enn ved rolig trening. Et eksempel: Trener du med høy puls i en time har du forbrent 600 kalorier, 30% av disse fra fett. Med veldig rolig trening i 1 1/2 time så forbrenner du kanskje 300 kalorier, 60% av disse fra fett. Du har da likevel brent mer fett på høypuls-trening enn ved rolig. Dessuten så vil etterforbrenningen være større ved intensiv trening. Etterforbrenningen tror jeg blir større fordi kroppen må jobbe mer for å restituere seg, bygge opp igjen lagre etc. Så det er veldig mange faktorer som spiller inn her.... Jeg ville sagt at optimal puls er i området 125 - 150, men dette varierer også mye fra person til person. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 16. februar 2004 #4 Del Skrevet 16. februar 2004 Jeg har prøvd meg fram endel med hensyn til forbrenning av fett og det jeg har kommet fram til er at høyintensitetstrening om morgenen fungerer best (for meg). (ergometersykkel) Trener nå 1 1/2 time 6 dager pr uke. Nå har jeg trent mer eller mindre i 3 år..med noen mndrs opphold innimellom, så jeg har jo bygget opp kondisjonen gradvis. Har prøvd trening før frokost, midt på dagen og ettermiddag/kveld, men når det gjelder å forbrenne fett er det ingenting som slår morgentrening før frokost. Effekten av morgentreninga (forbrenninga) varer jo og utover dagen. Kan anbefales. Så opp og hopp jenter..og gutter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 18. februar 2004 #5 Del Skrevet 18. februar 2004 Puls fra 100-150 (for de trente) er vel optimalt. Ikke bare for fettforbrenning, men for å produsere alt det kroppen og hodet trenger av hormoner og andre stoffer. Vi sitter så stille i dag at det er veldig viktig å huske på!... Høyintensitet gjør ikke dette, bl a det gode kolesterolet blir produsert kun ved lavintensitet. En time med lavintenisitet forbrenner bra det! En time med høyintensitet gjør at du har forbrent mer, men ikke SÅ mye mer. Dette fordi man bruker ca 30 min på å "kvitte" seg med sukkeret først. Høyintensitet før mat har en tendens til å gå ut over musklene... Dvs man tærer på dem som energikilde. Lasse Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 18. februar 2004 #6 Del Skrevet 18. februar 2004 Fomle: Med lavintenitet, dvs 40-60% av makspuls, vil en hente ut mer enn 60 % !... Forskning viser ca 85% fra fett. Lasse Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Fomle Skrevet 18. februar 2004 #7 Del Skrevet 18. februar 2004 Fomle: Med lavintenitet, dvs 40-60% av makspuls, vil en hente ut mer enn 60 % !... Forskning viser ca 85% fra fett. Lasse Har du en link til dette, hadde vært veldig interessant å lese mer om! Da burde de også få dette inn i programmet på pulsklokkene, der opererer de med 60% som høyeste tall. Går ut fra det kommer av at de 30 første minuttene ikke går på fett? (hvis jeg skjønte det du skrev rett?) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 19. februar 2004 #8 Del Skrevet 19. februar 2004 Har du en link til dette, hadde vært veldig interessant å lese mer om! Da burde de også få dette inn i programmet på pulsklokkene, der opererer de med 60% som høyeste tall. Går ut fra det kommer av at de 30 første minuttene ikke går på fett? (hvis jeg skjønte det du skrev rett?)Har det ikke fra nettet, så vet ikek om du finner det her. Dette har jeg fra bl a universitetet i Køln... Holder man lav nok intensitet, så forbrenner man nesten ikke glykogen. Men det fordrer også at kroppen klarer å bruke den største energikilden vi har (fett).... Det er ofte den ikke gjør, fordi vi bare trener og beveger oss på unaturlig høy intensitet, og da starter den opp med den lille "sukkermotoren" først.... ANg puls så viser disse undersøkelsene at godt trente udrettsutøvere ikekan ha puls særlig høyere over 150 før de går over fra å forbrenne fett til mer sukker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lilje Skrevet 23. februar 2004 Forfatter #9 Del Skrevet 23. februar 2004 så hva er best for meg da :o ? Lenge men ikke så hardt, eller kort og veldig hardt? er ikke supert trent men prøver å steppe, jogge, etc. i 45 min 4 ganger i uken... pluss styrke utenom... vil gjerne ta av noen kilo.... Er d for lite med 45 min, bør jeg holde på lenger? :-? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Fomle Skrevet 23. februar 2004 #10 Del Skrevet 23. februar 2004 Hvis du trener 4 ganger kondisjon i uka + styrke så virker du å være i ganske god form. Jeg ville lagt hovedvekten av kondisjonstreningen på rolig trening (minst 50% av tiden), der pulsen ikke overstiger ca. 150. Men treningspulsen kan variere veldig fra person til person, derfor er det vanskelig å gi konkrete råd. Det er viktig å ikke glemme den rolige treningen, det er der du bygger opp en grunnform + danner alle de "gode" stoffene.. Hvis du tenker på treningstiden din som en pyramide ligger rolig trening i bunn og utgjør den største delen. Hard trening kan du drive litt med (feks en dag i uka) og er på toppen av pyramiden. 45 min 4 ganger i uka bør være nok trening det for å gå ned litt. Men ta en kikk på kostholdet ditt også, de fleste har en tendens til å spise for lite når de vil ned i vekt. Lykke til, sorry hvis vi ødela tråden din. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arketypen Skrevet 23. februar 2004 #11 Del Skrevet 23. februar 2004 Glimrende skrevet Fomle! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Fomle Skrevet 24. februar 2004 #12 Del Skrevet 24. februar 2004 Glimrende skrevet Fomle! Takk. :oops: Og siden det er fra deg, så tar jeg det som en kjempekompliment! :-) You saved my day! :kysse: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arketypen Skrevet 24. februar 2004 #13 Del Skrevet 24. februar 2004 Takk. :oops: Og siden det er fra deg, så tar jeg det som en kjempekompliment! :-) You saved my day! :kysse:Likewise! :-) Lasse Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå