Gjest Anonymous Skrevet 14. februar 2004 #1 Skrevet 14. februar 2004 Har et par lyse, semskede støvletter som jeg var så dum og brukte sammen med et par mørke, nye olabukser. Var litt vått ute, og nå har blåfargen svertet over på støvlettene... Ikke særlig pent med blå striper på støvlettene. Noen som vet om det finnes ettellerannet jeg kan prøve å fjerne det med? Eventuellt kanskje man kan rense dem?
Catzy Skrevet 14. februar 2004 #2 Skrevet 14. februar 2004 Sjekk hos en skomaker eller i gode skobutikker. Forhåpentligvis er det noen som vet råd. Eller se om du finner en salmaker eller andre som jobber mye med skinn. Du finner kanskje noen på gulesider.no. Catzy
Sandra Skrevet 14. februar 2004 #3 Skrevet 14. februar 2004 Dette kan du gjøre: Enten: 1. kjøpe en shampoo til semsket skinn i butikken. Boston(merke) har en sprayflaske med hvit kork. 2. Prøve med et "hviskelær". Et ganske hardt lite stykke du bruker til å skrape vekk uønskede småflekker. 3. Semsket skinn tåler fint en liten vask med mild grønnsåpe eller annet mildt såpemiddel(eks. milo). Pass på at grønnsåpen ikke inneholder ammoniak. Vask skoen, putt papir inni, og la den tørke. Jeg ville satt inn skoen med skokrem(det finnes nøytral skokrem til semsket skinn og nubick), og impregnert den med en spray 3 ganger etter, bare la den tørke innimellom.) Jeg ville valgt den siste. Alle sko bør impregneres med en gang de er kjøpt. Spesielt sko med skinn av semsket type. Dette skinnet trekker mer vann enn glatt skin, og bør derfor få et beskyttende lag med impregnering. Ikke bare holder du vannet mer effekstivt ute, men skoen vil også holde seg penere lenger fordi skittetikke setter seg så godt fast nedi skinnet. Lykke til!
Sandra Skrevet 14. februar 2004 #4 Skrevet 14. februar 2004 PS... Glemte å skrive at lærsåler ikke tåler vann godt, de sprekker opp. Hvis støvlettene dine har det, bør du derfor ikke vaske de med grønnsåpe og vann. Og om du vasker dem funker det bra å bruke en liten børste som neglebørste, eller oppvask børste. Sandra
myagi Skrevet 14. februar 2004 #5 Skrevet 14. februar 2004 Har et par lyse, semskede støvletter som jeg var så dum og brukte sammen med et par mørke, nye olabukser. Var litt vått ute, og nå har blåfargen svertet over på støvlettene... Ikke særlig pent med blå striper på støvlettene. Noen som vet om det finnes ettellerannet jeg kan prøve å fjerne det med? Eventuellt kanskje man kan rense dem? Hvis det ikke fulgte med en spesiell advarsel/vaskeanvisning på buksen så ville jeg gått tilbake til butikken og si at den ødela støvelettene dine. Lag en skikkelig scene!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå