Gjest juvelia Skrevet 27. juli 2012 #1 Skrevet 27. juli 2012 Hei. Har fått et utbrudd med Atopisk eksem,fikk det i januar å det har den siste tiden spredd seg. Er så lei av smøring å bandasje å er desperat til å gjøre det jeg kan for å få frisk hud igjen. Så derfor skal jeg prøve å legge om kosten da dette kan være veldig bra. Leser om alt man bør unngå å listen er lang..,mel,sukker,fisk,jordbær,pasta,banan,ananas,citrusfrukt,brokkoli,juice.. Det står ingenting om hva man kan spise.. Etter hva jeg har forstått bør jeg leve på kun masse vann,agurk og tran. Kost-tips motas med stor takknemlighet.
Katniss Skrevet 27. juli 2012 #3 Skrevet 27. juli 2012 Omega 3 tilskudd og sove naken for å unngå all friskjon mot huden er det som funker best når utbruddet er på sitt verste for meg.
Gjest juvelia Skrevet 27. juli 2012 #4 Skrevet 27. juli 2012 Å melk er også noe man bør holde seg unna. Hva med ris,havrenog sojamelk?
Marsipan Skrevet 27. juli 2012 #6 Skrevet 27. juli 2012 Omega 3, olivenolje og avocado er bra for huden. Utover det må du nesten bare prøve deg fram, for det er så forskjell på hva den enkelte reagerer på. Min datter tålte det meste da hun slet med eksem, men reagerte veldig på enkelte tilsetninsstoffer. Ketchup, kaviar, kunstig søtning og smågodt (vingummi o.l) var en garanti for utbrudd. Jeg anbefaler deg virkelig å prøve avocado! En halv avocado om dagen gjorde underverker i løpet av kort tid her.
Kosemose Skrevet 27. juli 2012 #7 Skrevet 27. juli 2012 Udos choice-olje i dobbel dose! (hvis du klarer å få den i deg)
Otrivia Skrevet 27. juli 2012 #8 Skrevet 27. juli 2012 Hei. Har fått et utbrudd med Atopisk eksem,fikk det i januar å det har den siste tiden spredd seg. Er så lei av smøring å bandasje å er desperat til å gjøre det jeg kan for å få frisk hud igjen. Så derfor skal jeg prøve å legge om kosten da dette kan være veldig bra. Leser om alt man bør unngå å listen er lang..,mel,sukker,fisk,jordbær,pasta,banan,ananas,citrusfrukt,brokkoli,juice.. Det står ingenting om hva man kan spise.. Etter hva jeg har forstått bør jeg leve på kun masse vann,agurk og tran. Kost-tips motas med stor takknemlighet. Nå har jeg levd hele livet med atopisk eksem, så jeg kan sikkert ha ett mer avslappet forhold til det enn ellers. Men jeg lar det ikke styre dagen i så stor grad som det virker til at du tror du må. Jeg kan kjenne i munnen med en gang jeg spiser noe jeg ikke burde, en svak kløe/svie på lepper/tunge/tannkjøtt. Da unngår jeg disse matvarene i fremtiden, enkelt og greit. Er jeg eksemfri, og våkner med eksem dagen etterpå, finner jeg ut hva jeg spiste som var "nytt" dagen før. Det som slår mest ut hos meg er frukt, grønnsaker, brus og andre ting tilsatt syrlig smak. Det jeg har opplevd som mer viktig er pleie av kroppen. Jeg unngår alle såper og shampoo med SLS. Jeg bruker ingen kremer med tilsatt parfyme, eller andre lukter. Alt med syrlig lukt er fy. Alltid ha en nøytral krem til etter vask av hender/kropp selv om du ikke føler du trenger det, på toppen av kremene du har fått av legen selvfølgelig. Jeg tar omega3 og maksdose av nattlysolje daglig. For min del hjelper en tur til sydligere strøk også godt på eksemen, god unnskyldning til å dra mer enn en gang i året.
Gjest juvelia Skrevet 27. juli 2012 #9 Skrevet 27. juli 2012 Takk for at du tok deg tiden til å svare,men samtidig hjalp det ikke så mye (: vet jo hva jeg bør holde meg unna av mat og drikke,jeg lurer jo på hvilken matretter jeg faktisk kan spise. Eneste jeg har fått råd om i denne tråden er advokado.. Men litt kjipt å kun leve på advokado.
Honesty Skrevet 27. juli 2012 #10 Skrevet 27. juli 2012 Det er individuelt hva man kan og ikke kan spise med eksem, så der bør du prøve deg fram for å finne ut hva som funker på deg. Det er heller ingen automatisk sammenheng mellom det du spiser og hvordan huden reagerer. Datteren min har atopisk eksem, og hos henne spiller mat en liten rolle. Derimot er hun veldig følsom for temperatursvingninger, og dersom det er varmt en dag og kaldt den neste, kommer eksemutbruddene 100% sikkert.
Marsipan Skrevet 27. juli 2012 #11 Skrevet 27. juli 2012 Takk for at du tok deg tiden til å svare,men samtidig hjalp det ikke så mye (: vet jo hva jeg bør holde meg unna av mat og drikke,jeg lurer jo på hvilken matretter jeg faktisk kan spise. Eneste jeg har fått råd om i denne tråden er advokado.. Men litt kjipt å kun leve på advokado. Det er jo ikke snakk om å bare spise avocado. Poenget er at dersom du får i deg ting som "bygger opp" huden tåler du bedre annen påvirkning. 1
Mynona Skrevet 27. juli 2012 #12 Skrevet 27. juli 2012 Du har listet opp det du ikke kan spise - så da kan du jo spise resten. Og omega 3, olivenolje og avokado er bra for huden, så det bør du øke inntak av. Men du bør se mer på hvordan du behandler huden. Selv om det ikke var det du ville ha tips til. Jeg er veldig skeptisk til bandasjene du nevner. Eksemen trenger luft for å heles.
Gjest juvelia Skrevet 27. juli 2012 #13 Skrevet 27. juli 2012 Er ikke så mye annet som kan spises,bortsett fra grønn salat med kylling. Tenkte noen hadde feks et middagsrett tips.
estella87 Skrevet 31. juli 2012 #14 Skrevet 31. juli 2012 Jeg har også atopisk eksem, men mat påvirker det ikke i så stor grad (kun alkohol). Bønner og spinat tenker jeg derimot må være bankers dersom du ønsker tilskudd i salatene dine Ellers bør man vel unngå for mye sterk mat. Merker at jeg blir rød i ansiktet dersom jeg spiser for mye chilli
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå