Gå til innhold

alt om barnehagestart!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! :smilorange:

Jeg har ei lita ei på snart 2, som begynner i bhg snart og lurer på litt.

1. Hva sender dere med av mat i bhg? Hvor mye, og hva? Får deres noe mat i bhg?

Står på infoarket vi har fått at de får frokost, lunsj og frukt.

2. Merker dere alle klær med navn? strømpebukser, bodyer, sokker osv, eller bare bukse og genser? må smokk merkes hvis det er med?

3. Tenker å lage noen kurver her hjemme med utelukkende barnehageklær, noen som ikke gjør at blir ødelagt og som er behagelige å gå i og som ser ok ut. Er det noen andre som har gjort det samme, eller bruker dere de samme klærne hjemme som i barnehagen?

Tar ellers imot tips ang barnehagestart dersom noen skulle ha noen ;)

Håper på svar :hoppendeglad:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hos oss får barna varmmat hver dag, og melk/vann å drikke. Vi må derfor ha med frokost (Hvis det ikke spises hjemme.) og "ettermiddagsmat" i matboks.

Samt frukt som evt. er delt opp i biter.

På turdag må de ha ekstra matpakke og egen turdrikke med i sekken.

Drikkeflaske må stå i barnehagen, så de har noe å drikke vann av hele dagen.

Alle klær og ting som er med i barnehagen må merkes med navn. Hvis ikke må personalet bruke tid på å forsøke å finne ut hvem det tilhører. (Ofte finner de ikke ut, og det kan bety at andre barn bruker ditt barns ting, eller ditt barn mangler noe dere egentlig har hatt med, fordi personalet ikke vet at det er deres.)

De fleste barnehager har en stor kasse med klær og ting som ingen vet hvem tilhører. (Og det kastes/doneres bort hver jul/sommer.) Har sett at det er mye sokker og votter og luer i den kassa.

Smokk med navn er veldig lurt om du vil at ditt barn skal bruke sin egen smokk.

Det kan også være det skiftes klær i barnehagen ved diverse uhell. Og da er det bra om body og alt er merket.

Skiftetøyet på plassen må også merkes.

Vi har ikke eget barnehagetøy. Stort sett alt av klær (bortsett fra pentøy) er både hjemme og barnehageklær.

Høres tungvint ut å ha dobbel oppbevaring for klær.

Gjest Marmot
Skrevet

Min sønn får også frokost, lunsj og frukt i bhg (klokke 8, 11:30 og 15) og da trenger han ikke noe mer mat i tillegg. Vi spiser middag klokken 17.

Jeg må innrømme at jeg ikke merker sokker, men ellers er det meste annet merket, det gjør det enklere for de ansatte. På smokkene klistrer jeg sånne klistremerker med navnet hans på.

Bruker samme klær i bhg som hjemme.

Skrevet

Vi kjøpte bare alle smokker på navnesmokken. Det var enkelt og praktisk. Da kom de ferdig merket i postkassa i løpet av 2 dager.

Skrevet

Hei! :smilorange:

Jeg har ei lita ei på snart 2, som begynner i bhg snart og lurer på litt.

1. Hva sender dere med av mat i bhg? Hvor mye, og hva? Får deres noe mat i bhg?

Står på infoarket vi har fått at de får frokost, lunsj og frukt.

2. Merker dere alle klær med navn? strømpebukser, bodyer, sokker osv, eller bare bukse og genser? må smokk merkes hvis det er med?

3. Tenker å lage noen kurver her hjemme med utelukkende barnehageklær, noen som ikke gjør at blir ødelagt og som er behagelige å gå i og som ser ok ut. Er det noen andre som har gjort det samme, eller bruker dere de samme klærne hjemme som i barnehagen?

Tar ellers imot tips ang barnehagestart dersom noen skulle ha noen ;)

Håper på svar :hoppendeglad:

vi skal også begynne i barnehage for første gang i år! :)

vi kommer til å merke alt! :)

jeg vil anbefale denne siden om du skal bestille navnelapper :)

i barnehagen hvor lillegutt skal begynne får de ikke frokost, så om de ikke har spist det må vi ta med.

jeg har egentlig tenkt samme tanken som deg med å dele opp, men kommer nok til å bruke en skttentøyskurv for barnehageklær som vanligvis ligger i barnehagen, slik at de blir vasket og levert med en gang (sånn expresskurv liksom :fnise:)

lykke til! :)

Skrevet

Siden de får frokost, lunsj og frukt i din barnehage så trenger du ikke å ha med mat. Med mindre ditt barn blir levert veldig tidlig (så det blir lenge å vente til frokosten) eller blir hentet veldig sent så det blir lenge mellom frukten og middagen hjemme. (kanskje hun trenger en skive i tillegg til frukten)

Merk absolutt ALT som er med i barnehagen. Er det ikke merket så er det veldig vanskelig for de som jobber i barnehagen å finne ut hvem sin rosa sokk som plutselig ligger oppi lekekassen. Smokker, sokker, sko og votter må også merkes ja. Sover hun i vogn så merk den også, og spesielt myggnettingen og regntrekket.

Jeg bruker stort sett de samme klærne i barnehagen som hjemme. Har noen få fine bodyer/gensere og bukser som ligger i en egen skuff på rommet og de er bare for "finbruk" ellers så brukes alt i bhg. Husk: ikke send med klær i barnehagen som du ikke vil skal brukes der.

Dersom du mener at den hvite jakka og de nye hvite skoene ikke skal brukes ute i barnehagen, så ikke sett det igjen der.

Skrevet

Her kommer jeg til å legge til side noe småtteri som barnet ikke skal ha i bhg - pappa'n er litt surrete på hvilket tøy som kan brukes når, nemlig :) Ellers kan alt brukes både hjemme og i bhg.

Etter å ha jobbet både i bhg og andre omsorgsinstitusjoner, vil jeg si at "vil du ha det tilbake, så merk det". Om det ikke gjør deg noe at det forsvinner 20 par sokker i året (ja, det forekommer, og oftere enn vi tror) så kan du droppe å merke dem - men vær klar over at det kan skape frustrasjon hos personalet.

Smokker bør absolutt merkes (navnesmokker er genialt), jeg har i alle fall ikke lyst til at mitt barn skal få et annet barns smokk. (At de tyvlåner av hverandre om de bruker smokken hele tiden er vel ikke til å unngå...) Og har selv vært med på større smokkejakter enten det er smokken vi har lett etter, eller smokkens eier...

Skrevet

Noen tips rundt enkel merking av sokker?

Skrevet

Noen tips rundt enkel merking av sokker?

stryk på merke. Siste parene hadde lyst navnefelt på innsiden så da skrev jeg rett på med tynn sprittusj.

Skrevet

I barnehagen vår får ungane brødmat midt på dagen, og må ha med frukt (og evt litt ekstra mat) til ettermiddagsmåltid kl 14. Brukar å sende med dei kvar si banan (du får kjøpt sånne "banan-boksar" - forma som bananer på matbutikken - heilt genialt), og så litt varierande frukt/bær. No om sumaren har dei ofte fått jordbær/blåbær i ein plastboks. Druer er og fint å sende med. Epler, viss eg får kjøpt nokre små - dei et aldri opp dei store. Bitar med gulrot, agurk og paprika likar dei og.

Merk alt tøy! Undertøy/sokkar og. Me har namnelappar frå http://www.navnelapper.no dei sit veldig godt. Stryk på, eller bruk rettetang ;) På same side får du kjøpt namnelappar som er klistremerker og. Veldig fint til matboks/drikkeflaske/smokk/regntøy/gummistøvlar osv.

Her brukar ungane same tøy i barnehagen som heime, hadde ikkje gidde å sortert det i to haugar. Det brukar jo heilt vanleg tøy heime og. Unngå i alle fall stive bukser med dårleg passform. Ulltøy (trøye/body og stillongs/strømpebukse) til vinterhalvåret er lurt, same med eit sett tjukkare ulltøy utanpå der igjen for dei kaldaste dagane. Enten ein heil ulldress, eller to-delt. Heimestrikka er kjempefint, viss du kan det, eller har nokon som kan strikke for deg.

Skrevet

1. Hva sender dere med av mat i bhg? I barnehagen jeg jobber så får barna alle måltida i barnehagen, men jeg ser noen har med seg litt ekstra til fruktstunda. Gjerne de som kanskje har en lang dag. Av og til er det litt lite med bare frukt, og det er kanskje to timer til de blir hentet. Da kan det kanskje være lurt å sende med litt ekstra, frukt, youghourt eller skiver f.eks. :)

2. Merker dere alle klær med navn? Jajaja, merk ALT :) Jeg kjenner fort igjen hvem som eier hva av klær, men bodyer og sokker er klin umulig å hukse på. Blir alltid glad når jeg ser det er merket. Selv om en kanskje ikke er så redd for å miste en sokk, så er det veldig greit for personalet å slippe å lete etter hvem som eier sokken. Noen barn har en tendens til å legge sokkene sine igjen overalt :)

Visst barnet ditt bruker smokk kan det også være greit å merke den også, da slipper du at den blir forbyttet med nabobarnet sin :)

Merk alt igrunn :)

3. Tenker å lage noen kurver her hjemme med utelukkende barnehageklær, noen som ikke gjør at blir ødelagt og som er behagelige å gå i og som ser ok ut. Er det noen andre som har gjort det samme, eller bruker dere de samme klærne hjemme som i barnehagen? Jeg kommer ikke til å sortere ut ulike klær til barnehagebruk og hjemmebruk når snuppa her begynner i barnehage. Men kommer selvsagt ikke til å sende henne avgårde i klær jeg er redd for. På småbarnsavdelingen jeg jobber på er det ofte strømpebukse å body som de fleste går i. Og det er ofte klær en ikke er så redd for :)

Og som en skriver over her, ikke ta med klær som du ikke vil at skal bli brukt - som kåper, sko ol. Er ikke alltid personalet tenker over at det ikke skal brukest :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...