Gå til innhold

Familieplanlegging, hvor lenge mellom ungene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva mener du er mest gunstig alder på nr.1 når nr.2 kommer? Har det mye å si for dere, eller tar/tok dere det som det kommer/kom?

Vi har lyst på flere tette, men har jo ingen erfaring, bare vår egen magefølelse.

Fordeler og ulemper med to tette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns tre år eller rundt der er perfekt. Da får man en relativt selvstendig unge samtidig som aldersforskjellen ikke er altfor stor. Med to tette så blir det kanskje slitsomt i begynnelsen men man får igjen for det siden.

Skrevet

Når man er over verste småbarnsfase tror jeg det er greit å ha 1-2 år imellom. Er stritt mens de er små da.. jeg orket ikke det, vi har 3 år imellom. Har sett anbefaling fra "ekspert" at 2-4 år imellom er best. Mindre gir strie småbarnsår med mulig mye krangling. Mer gir ikke samme søskenforhold, de blir liksom hvert sitt kull. Skal jeg ha en til, så vurderer jeg å bite tenna sammen og gå for 2 år imellom neste gang. Jeg orker ikke 1 år..

Gjest chiki
Skrevet

Vi har ei som er 19 månder gammel nå, og har nettopp begynt å prøve på nr 2! Vi har begge 3 søsken hver, så har lyst på noen barn selv:) men vi vil ikke ha alt for langt mellom dem. Tenker at 2-3 år er fint.

Er 5 skoleår mellom meg og søskene mine og jeg synes det er litt lenge. Er liksom først nå når jeg er 23 år at jeg føler vi kan gjør ting sammen som venninner:)

Skrevet

Det er individuelt hva som passer den enkelte familie, tenker jeg.

For oss var 3-4 år optimalt. (Da jeg er ubrukelig den tiden jeg er gravid, og krever relativt selvstendig unge i hus da.)

Det var også det vi endte med. Og er veldig fornøyde med det.

Det blir jo to småbarnsperioder da, og ikke en lang, intens en.

Skrevet (endret)

Det med aldersforskjell er vel nærmest en smakssak. Her er det fire år mellom barna, og vi syns dèt er helt perfekt. Stor nok aldersforskjell til at de naturlig blir behandlet som de to selvstendige individene de er, og tett nok til at de har mye glede av hverandre.

Endret av Marsipan
Gjest Heidi
Skrevet

Vi ville gjerne ha 22-24 mnd mellom første- og andremann, men det tar visst tid før spira sitter... Går inn i fjerde prøveperiode nå. Førstemann var ikke planlagt, så hadde ikke regnet med å slite med å bli gravid, men ting kan altså ta lengre tid enn man ser for seg ;) Min søster har 3 år mellom sine to (jente og gutt) og de fungerer veldig dårlig sammen. Bare krangler, ingen felles interesser osv. Når jeg er på besøk der så vil jenta bare ha meg inn på rommet, låse igjen døra slik at broren "ikke kommer og ødelegger leken". Så jeg må innrømme at to relativt tette gutter hadde vært vår ultimate drøm, hehe :) Større sjans for at de kan leke og kose seg sammen...

Skrevet

Skal man først ha mer enn ett barn syns jeg det er en fordel å ha liten aldersforskjell. De har et helt annet utbytte av hverandre mens de er små da. Hvordan forholdet mellom dem blir når de er voksne er uansett avhengig av personlighet.

Vi har 19 mndr. mellom våre to. Det var slitsomt da de var helt små, og litt mer sjalusi og rivalisering vil det nok bli. Men de har alltid vært hverandres bestevenn.

Omtrent samme ferdigheter, humor, og interesser syns jeg er en fordel når man har barn med liten aldersforskjell. Men man får ikke like klare skiller mellom rollene storesøsken og lillesøsken.

AnonymBruker
Skrevet

3 år har vært perfekt her. Eneste problemer er vel ungdomsskoleperioden der storebror begynner å bli 'voksen' og lillesøster fremdeles er et barn, men det er jo ikke noe mål at de skal være omgangsvenner. Har banket inn i hodet hans at lillesøster er yngre, og derfor oppfører seg sånn. :) Ellers synes jeg 3 år er perfekt. Marerittet mitt har vært to jenter med 1-2 år mellom.

Anonym poster: fc648834b6f226722af048e647a6e21e

AnonymBruker
Skrevet

Skal man først ha mer enn ett barn syns jeg det er en fordel å ha liten aldersforskjell. De har et helt annet utbytte av hverandre mens de er små da. Hvordan forholdet mellom dem blir når de er voksne er uansett avhengig av personlighet.

Vi har 19 mndr. mellom våre to. Det var slitsomt da de var helt små, og litt mer sjalusi og rivalisering vil det nok bli. Men de har alltid vært hverandres bestevenn.

Omtrent samme ferdigheter, humor, og interesser syns jeg er en fordel når man har barn med liten aldersforskjell. Men man får ikke like klare skiller mellom rollene storesøsken og lillesøsken.

Jeg synes det skillet er viktig, jeg. Venninnene mine som har jevnaldrende søsken har kranglet av og på i 20 år. Klart de er glade i hverandre, men det blir for mye konkurranse og de er for like. Jeg ser ikke på det som en ulempe at jeg alltid er lillesøster og broren min alltid er storebror, det betyr jo ikke at vi ikke er venner. Jeg hadde et supert utbytte av å ha en tøff storebror som liten, vi prøvde å krangle litt i blant men det var liksom ingen vits. Vi var alltid enige om at jeg var minst og dummest og treigest uansett, og gikk heller over til at jeg lærte mange ting av ham uten at det var om å gjøre å være best. :)

Anonym poster: fc648834b6f226722af048e647a6e21e

Skrevet

Jeg kjenner meg selv godt nok til at jeg vet jeg ikke hadde taklet tette barn. Mine tre jenter er nå 7, 4 og 1, og det er perfekt for oss. Småbarnstiden er blitt lang, men hjelpsomme storesøsken har vært uvurderlig for meg. Selv har jeg en 3 år eldre bror som jeg har kranglet MYE med,men nå er vi gode venner. Jeg har gode minner fra oppveksten med ham,selv om mamma sier at det var et mareritt å ha oss i samme rom. Barn kjenner kun til den tilværelsen de ble født inn i, og derfor vil enhver søskensituasjon gi både gleder og sorger. Og kjemien kan stemme/krasje uansett aldersforskjell.

Skrevet

Vi ville gjerne ha 22-24 mnd mellom første- og andremann, men det tar visst tid før spira sitter... Går inn i fjerde prøveperiode nå. Førstemann var ikke planlagt, så hadde ikke regnet med å slite med å bli gravid, men ting kan altså ta lengre tid enn man ser for seg ;) Min søster har 3 år mellom sine to (jente og gutt) og de fungerer veldig dårlig sammen. Bare krangler, ingen felles interesser osv. Når jeg er på besøk der så vil jenta bare ha meg inn på rommet, låse igjen døra slik at broren "ikke kommer og ødelegger leken". Så jeg må innrømme at to relativt tette gutter hadde vært vår ultimate drøm, hehe :) Større sjans for at de kan leke og kose seg sammen...

Jeg har to tette gutter (1 år mellom) og de har ikke vært venner en dag på de 16 årene de har levd sammen. De krangler konstant, og dette skyldes at de er så totalt forskjellige som mennesker. Og det vet man ikke før lenge etter de er født ;)

Det med humor og interesser kan sprike selv med to veldig tette. Det er personlighet som er avgjørende der, ikke alder

• Liker 2
Skrevet

Det med humor og interesser kan sprike selv med to veldig tette. Det er personlighet som er avgjørende der, ikke alder

Ja, men det stemmer mer når barna er eldre, ikke når de er helt små. Da er det enormt stor forskjell på et barn på 3 år og et på 7, uansett personlighet!

Jeg syns det er en fordel at barna kan ta de samme karusellene på tusenfryd, at de vil se de samme tingene på tv, at begge kan være alene hjemme samtidig, uten at den ene skal ha ansvaret for den andre. At de har utbytte av å være sammen med hverandres venner. At de kan sykle til butikken sammen og kjøpe lørdagsgodt. etc.etc.

Generelt at de er på omtrent samme stadium i utvikling, jevnt over, er veldig praktisk og hyggelig. :)

Jeg har ikke vært spesielt "heldig" med mine. De er gutt og jente, og gutten har en diagnose som gjør at han ikke er den enkleste å forholde seg til. Men de er veldig close. Tror ikke de hadde vært det om aldersforskjellen hadde vært større.

Skrevet (endret)

Er 25 mnd mellom mine og jeg syns det har vært slitsomt. Men det er jo også store fordeler. De er veldig på bølgelengde, og virker veldig avhengig av hverandre. Går og dilter i hælene på hverandre hele tiden... Krangler som busta fyker i ene øyeblikket, og koser og klemmer i det andre. :)

Nå begynner minsten og bli større og vi begynner å se en ende på småbarnslivet, som jo har vart i ett siden første ble født. :)

Hadde en liten drøm om å få en til, enda tettere til minsten, gjerne en gutt til, men det er for sent nå. Så blir nok ikke flere her..

Endret av SummerJoy
Gjest Heidi
Skrevet

Ja, men det stemmer mer når barna er eldre, ikke når de er helt små. Da er det enormt stor forskjell på et barn på 3 år og et på 7, uansett personlighet!

Jeg syns det er en fordel at barna kan ta de samme karusellene på tusenfryd, at de vil se de samme tingene på tv, at begge kan være alene hjemme samtidig, uten at den ene skal ha ansvaret for den andre. At de har utbytte av å være sammen med hverandres venner. At de kan sykle til butikken sammen og kjøpe lørdagsgodt. etc.etc.

Generelt at de er på omtrent samme stadium i utvikling, jevnt over, er veldig praktisk og hyggelig. :)

Jeg er enig i det her. To tette gir intense småbarnsår, men deretter har de nok mer glede av hverandre enn søsken som har stor aldersforskjell. To tette er lettere mtp at de har sammenfallende interesser og venner. En 5-åring og en 10-åring vil neppe se på samme kino, de har neppe noen felles venner, og de har lite utbytte av å leke sammen. Ikke kan de betro seg til hverandre i tenårene eller dra på fester/hytteturer sammen (5 år er MYE i tenårene). På ferier vil man måtte splitte familien i to fordi minsten bare kan kjøre tekopp og merry-go-round, mens største vil ta loopen og berg og dal banen. Så om jeg fikk velge, hadde jeg valgt to relativt tette. Kortere småbarnsperiode, kortere tid å forholde seg til barnehage. Men hvem vet når, og hvis, man får lov til å bli gravid igjen. Vi prøver på nr 2 nå, men det tar mye lengre tid enn antatt...

Skrevet

16 mnd mellom mine, minsten var ikkje planlagt. Hadde på førehand tenkt at 2-2,5 år var ein fin aldersforskjell, og det tenkjer eg enno ;) Men to tette er veldig fint det og. Men slitsomt. Tida med ein 1-åring og ein 2-åring var den mest slitsomme. No som dei er litt større (3 og 4) byrjar det gå veldig greitt. Dei er veldig knytta til kvarandre og leiker veldig fint saman. Krangling vert det jo, men slik er det med alle sysken.

Viss eg får fleire ungar ein gong, vil eg gjerne ha to til med ca 2 års forskjell.

Gjest Magdalene
Skrevet

Her blir det 3,5år mellom.

Perfekt for oss! Å har vært veldig glad vi ille har hatt en ettåring i tillegg til storesøster det siste året.

Storesøster er såpass selvstendig og stor at vi kan forklare henne diverse, samt at hun forstår hva som skjer.

Nå har dette sv.sk gått over all forventning, men siden vi regnet med at jeg kom til å være mer eller mindre invalid i svangerskapet måtte vi vente til snuppa kunne bl.a kle på seg selv o.l.

Gjest annemor30
Skrevet

Det perfekte må vel være 10 år mellom hver;)

Skrevet

Det er 2,5 år mellom mine. Litt tettere enn jeg hadde tenkt i utg.pkt. og jeg for min del kunne ikke tenke meg å ha barna tettere. Deilig at største forstår mer og klarer seg mer selv, mindre mammadalt osv. Og fint for eldste å få lov å være liten så lenge han trengte det pluss at man har mer tid til å nyte hvert barn. Det har gått veldig fint med 2,5 år i mellom, bedre enn jeg fryktet hittil. De har mye glede av hverandre allerede. Hvis jeg skal ha flere barn så blir det nok flere år i mellom. Skjønner nesten ikke hvordan folk klarer å ta vare på en ettåring og en nyfødt samtidig, jeg. :) Må være tøft. Men det er sikkert fint etter hvert når de kan leke sammen osv.

Stor eller liten aldersforskjell har jo ikke alt å si for hvordan søskenforhold man har. Er vel mange faktorer som spiller inn her. bare for å gi et eksempel så er mannen min bare 14 mnd eldre enn sin søster og de har virkelig aldri vært venner. Alltid kranglet. Det er 3,5 år mellom min søster og meg og vi er veldig nære og har så og si aldri kranglet.

Gjest najki
Skrevet

Nå føler jeg egentlig at vi "nettopp" har fått den ene vi har, men vi er enige om at vi ønsker 3-4 år i mellom barna. Så får vi se om det er det ultimate for oss når, og om, vi får flere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...