Gå til innhold

Stipend - alt eller halvparten inn på sparekonto?

Anbefalte innlegg

Gjest Møremor
Skrevet

Har barn som begynner på vgs, og som får 1900 kr i stipend pr md.

Hva må deres barn betale selv? Hva synes dere om at 1000 blir satt inn på sparekonto til lappen, og resten kan disponeres fritt? Får dekt frisør, det meste av klær, vintersko, busskort, mobiltelefon. Faren mener alt skal inn på sparekonto til senere, og sier han kan betale sertifikatet, og alt han ellers trenger... Jeg mener at ungdommen trenger å lære seg å disponere pengene, spare litt til sertifikatet om 2,5 år. Få seg sommerjobb til neste år, og spare en del av sommerjobbpengene til sertifikatet også. Vi har ikke spesielt god råd, og synes ikke vi skal bruke pengene på den måten, når ungdommen får stipend han kan bruke litt av, og spare litt av. Faren mener han skal spare disse pengene til leilighet om noen år. Dette mener jeg ungdommen kan begynne å spare til om 3 år feks, når sertifikatet er betalt. Litt hver måned. Hva synes dere?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Men pengene skal jo brukes på skoleutstyr og data som blir brukt på skolen? Om det ikke brukt til akkurat det, er det ikke litt rart at dere bestemmer over pengene til ungene deres? Det er jo ungene sine penger. :sprettoy:

Anonym poster: 230e09c87c052324a9c6040dab9debf4

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår ikke helt at vgs elever som er berettiget stipend har råd til å spare hele stipender. Meningen med stipendet er vel at det skal gå til utgiftsdekning?

Uansett, all ungdom trenger å lære hvordan man disponerer penger. Både lappen og bolig er fornuftige ting å spare til, hva med å la gutten selv velge?

Ville også oppfordret han til å søke deltidsjobb og sommerjobb.

Anonym poster: b447884033128821145f51a2ff681b72

• Liker 10
Gjest avocadoen
Skrevet

Barnet ditt er 16 år. Han må få lov til å bestemme over sitt eget stipend. Stipendet skal ikke brukes til å spare til lappen, det skal brukes på skolesaker.

• Liker 6
Skrevet

Da jeg gikk på vgs fikk jeg ikke en eneste krone av foreldrene mine, jeg fikk stipend og da betalte jeg selvsagt for alt selv.

Mvh Yvonne :heiajente:

Gjest Møremor
Skrevet

De får eget stipend til pc, 900 kr pr år. Da får de leie pc for 1400 pr år, og så får de den til odel og eie etter 3 år. Ellers så blir det vel bare litt skrivebøker de må kjøpe?

Er enig i at gutten skal ha sitt å si for hvordan pengene skal brukes. Da jeg spurte han, syntes han det var greit å spare 1000 i md, ha 900 til skolesaker og ting han trenger, og få dekt det daglige ellers av oss. Synes derfor det blir feil av faren å "bestemme" at pengene skal spares. Vi har bare så vidt snakket om det, og ikke bestemt noe, altså. Ville bare høre hva andre mener. For øvrig kan man få pengene satt inn på foreldrenes konto, det kan foreldrene bestemme. Så det er ingen regel om at barn under 18 skal disponere pengene fritt.

AnonymBruker
Skrevet

ja greit å ha 900 kr han kan disponere som han tenker er best. kjipt å legge vekk hele stipendet.

Anonym poster: e892b1a3070a546134aa73c19421c89f

Gjest alille
Skrevet

Hjelpes, hvorfor deler man ut penger til en haug av ungdommer som ikke trenger det? Jeg mener - spare til lappen???

• Liker 10
Skrevet

Er du sikker på at han ikke må kjøpe egne skolebøker? En stor del av stipendet jeg fikk gikk til skolebøker, notebøker og andre ting jeg ble pålagt å kjøpe, spesielt første året på vgs. Nå er det ti år siden da, det kan jo ha forandret seg...

Skrevet

Helt ærlig lurer jeg på hvorfor han har fått innvilget stipend...

(Første året på vgs fikk jeg stipend, bodde hjemme men måtte betale ALT selv, (ja, mat og husleie også faktisk.) Andre året flyttet jeg, hadde ca 500-1000 kr tilovers etter husleia hver mnd, å da skulle jeg dekke ALT selv. Spiste 1 pakke nudler om dagen sikkert 90% av tiden, var konstant kvalm siden jeg var så sulten.. Var overlykkelig hver gang noen i kollektivet satt fra seg en tomflaske eller to på kjøkkenet, for da fikk jeg råd til mat (les: nudler.) Grøsser litt når jeg tenker tilbake, skjønner ikke hvordan jeg kom meg opp om morgen. Hadde jeg da vist at folk satt hjemme å mottok stipend, for så å sette det inn på en sparekonto, hadde det klikket for meg :closedeyes: )

• Liker 16
Gjest Gjest
Skrevet

Dette er ikke gratis lønn, det er penger han skal bruke på alt skolerelatert. Dvs busskort, notatbøker, skrivesaker, lunsj på skolen, skoleturer, og andre ting som skolen krever. Siden han får 1900 går han vel yrkesfag, og de må vel kjøpe en del utstyr selv? Arbeidsklær o.l.

Gjest Violetta
Skrevet

Hvorfor får ungdom som bor hjemme stipend?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo hans penger. Er jo som en lønn når han går på skole, så han burde vel få bestemme selv hva de pengene skal gå til.

Anonym poster: 3395a7a483526e5de8863a75c31bf9bd

• Liker 1
Skrevet

Hvem er det som får stipend for vgs i dag? Da jeg gikk på vgs var det kun de som bodde på internat eller hybel som fikk stipend. Eller hvis foreldrene hadde dokumentert ekstremt lite penger. Er reglene fortsatt slik eller er de forandret?

• Liker 1
Skrevet

hvor stort stipend ungdommen får beregnes utifra foreldrenens inntekter.. synes det er merkelig at sønnen din får 1900 ,når dere er 2 foreldre-med tydlig god inntekt siden dere har råd til sponse alt hverdagslivet til gutten- i tillegg spare til lappen etc....

Jeg er enslig forsørger på aap- far er utflyttet til utlandet og har 0 i inntekt og min datter får 1700.

Og jeg har så absolutt ikke råd til å la henne spare dette, dette må hun bruke til busskort-tlf, og fritids sysler..

• Liker 2
Gjest Solsmil
Skrevet

sønnen din mottar ikke stipend fra staten for at han skal kunne spare til lappen...

jeg går ut fra at dere foreldre ikke bor sammen? det var ihvertfall kun da man fikk stipend hvis man bodde hjemme mens jeg gikk på vgs (for 2 år siden, ikke lenge med andre ord). og da fikk de også noe rundt den summen der. jeg husker jeg var så provosert over det. 1900 kr var mye penger for meg, og jeg kunne aldri drømt om å få noe sånt hos foreldrene mine hver måned. det var ei jeg kjente som sa at "stipendet burde vært høyere, det er alt for lite. denne måneden har jeg kjøpt meg nye høytalere og nye solbriller, og da har jeg jo brukt opp alt!" (!!!). men stipendet hans burde gå til skolerelaterte ting (selv om jeg ikke ser for meg at han klarer å bruke så mye penger på det hver måned.

Gjest Violetta
Skrevet

Men selv om barnet bor hos bare en av foreldrene, forsørger jo begge barnet? Den forelderen som barnet ikke bor hos betaler jo bidrag...

Gjest avocadoen
Skrevet

Hvem er det som får stipend for vgs i dag? Da jeg gikk på vgs var det kun de som bodde på internat eller hybel som fikk stipend. Eller hvis foreldrene hadde dokumentert ekstremt lite penger. Er reglene fortsatt slik eller er de forandret?

Alle får. Du får enten hjemmeboerstipend eller borteboerstipend. I tillegg får du utstyrsstipend. De som bor borte får selvfølgelig mye mer enn de som bor hjemme, og de som går f.eks TAF eller TIP får mer i utstyrsstipend enn de som går f.eks allmenn. Grunnen er at de som går TAF eller TIP o.l må kjøpe klær til å jobbe i osv. :)

Gjest Tidssone
Skrevet

Barn av enslige forsørgere får stipend, regnet ut av inntekten til den av foreldrene de bor mest hos. Jeg har to barn på videregående som får stipend. De må betale alt utenom husholdning/mat, busskort og mobil selv.

Skrevet

Man får stipend på vgs bl.a at det skal degge års betaling av skole pc som får etter tre år, i omtrent alle vg skoler får man låne skole bøker, men alt annet må kjøpes selv. Vist begge biologiske foreldre bor vekke fra hverandre får ungen som da bor fast hos dene av foreldrene litt mer i støtte. Stipend blir gitt for at vgs eleven skal klare seg gjennom skoleåret mtp foreldrenes inntekt med alt av utstyr den trenger. Alle får stipend på min 800 kr i året etter den nye pc regelen. Når jeg var 16 fikk jeg 600 kr i måneden i stipend, men på den tiden måtte man kjøpe alle skolebøker selv, fikk da et start stipend som dekket bøkene og man fikk ikke sponset noe pc da.. Haha høres ut som jeg er sikkelig gammel, men er ikke lengre tilbake i tid enn skoleåret 06/07

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...