Gå til innhold

Sytetråd for oss i en økonomisk knipe

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg føler meg rett og slett rumpekjørt økonomisk. For noen dager siden følte jeg at det skulle gå sånn akkurat med 40k på konto, men akkurat denne måneden har regninger ballet seg på på en måte som får meg til å lure på om noen er ute etter meg.

- 3 hull i tennene = dyr tannlegeregning. Norsk helsevern - dekker alt på kroppen din unntatt tennene dine :klappe:

- Jeg har fått regning på studielån (selv om jeg skal studere igjen og har søkt om nytt lån)

- jeg fikk NRK-lisensen i posten

- jeg skal flytte til en annen by, og har 3 mnd oppsigelsestid på leiligheten, så jeg skal betale for hvert fall 2 måneder hvor jeg ikke bruker leiligheten i den gamle byen (takk til samordna opptak for å gi meg svar på hvor jeg skal studere 3 uker før skolen begynner)

- jeg må betale 2 mnd depositum på det nye stedet jeg skal bo, og 2 mnd forskuddsleie.

- det koster også penger å reise til en annen by, det er langt å reise, for ikke å snakke om at jeg har allerede påkostet meg en tur dit for å dra på visninger

- jeg trenger ting som busskort og skolebøker snart, med en liten semesteravgift som toppen på kransekaka

Med andre ord er det et mirakel om jeg klarer meg denne høsten, og jeg får beklage på forhånd til mine fremtidige medstudenter om jeg er kjip på fest når jeg bare sitter og drikker vann i stedet for øl.

Just kill me now...

Anonym poster: 1da74b39073db987907576c6d185f509

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

* Hull i tenner er din egen feil. :)

* Lånekasseregninga må du vel ikke betale dersom du har søkt og fått godkjent mer lån (men her vet jeg altså ikke, i alle tilfeller er det vel dette penger som uansett skal betales tilbake..)

* Det er ikke veldig kontroversielt at det tar en stund å behandle søknader, så å skylde på SO er lame.

* Depositumet får du tilbake, leien måtte du uansett ha betalt.

Å ikke drikke øl er også positivt for økonomien. :)

Endret av girlie88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest IngvildSF

Du får også stor utbetaling av lånekassa i august. Mener å huske det var 18 000kr eller noe sånt. Ting ordner seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

* Lånekasseregninga må du vel ikke betale dersom du har søkt og fått godkjent mer lån (men her vet jeg altså ikke, i alle tilfeller er det vel dette penger som uansett skal betales tilbake..)

* Det er ikke veldig kontroversielt at det tar en stund å behandle søknader, så å skylde på SO er lame.

* Depositumet får du tilbake, leien måtte du uansett ha betalt.

Å ikke drikke øl er også positivt for økonomien. :)

heh

- Hull i tennene kan skje alle. Jeg er i midten av 20-årene, og det er første gang jeg får hull. Om jeg ikke gjør noe med hullene nå kan det bli verre, og da blir tannlegeregningen større

- regningen fra lånekassen kom rett før jeg søkte om nytt lån

- det er faktisk litt kontroversielt, i hvert fall synd at svar fra SO kommer så sent

- jeg er selvsagt klar over at depositum kommer tilbake og at leie uansett må betales

problemet er at det er så mye på en gang. Kontoen min kommer til å gå rett ned til 0 (uten å overdrive, kommer jeg til å ligge rundt 0 på konto). Så kommer selvsagt 18 000 fra lånekassen, hvorav litt over 8 tusen vil gå til neste måneds leie (må betale leie for 2 leiligheter) og noen tusen vil gå til ting som busskort, skolebøker, semesteravgift

Det koster flesk å bare eksistere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner følelsen, den er skikkelig kjip. Men ta lærdom av det! Sånne perioder er grunnen til at de fleste bør ha en bufferkonto.

Og du kommer til å klare deg, garantert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber du i sommer? Da kommer du jo lett à jour i august. Jeg tviler på du trenger å betale Lånekasseregningen med så dårlig økonomi, hvis det har gått med enn 6 måneder må du vel be om utsettelse siden du teknisk sett ikke er student ennå. Kan du ikke få forskudd på studielånet i banken din? Eventuelt depositumslån. Kan du låne av foreldrene dine? De vet jo du får penger i august. Å ta en leilighet med 2 mnd depositum OG 2 mnd forskuddsleie er ditt eget valg.

Anonym poster: 9c478c623eba3d185a6c98a1458e6086

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du trenger ikke å betale regningen fra Lånekassen hvis du har fått innvilga støtte til fulltidsutdanning (30 studiepoeng per semester). Hvis du har søkt om støtte til fulltidsutdanning, men ikke fått svar ennå, kan du vente med å betale regningen for august til du får svar på søknaden.

Får du avslag på søknaden, eller du skal studere deltid, må du enten betale regningen eller søke om betalingsutsettelse.

Hilsen Lånekasseansatt

Anonym poster: 1b184e9a3c5d2fb6a29fe8183a463b54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ta en leilighet med 2 mnd depositum OG 2 mnd forskuddsleie er ditt eget valg.

Blir sikkert litt vel defansivt her, men; depositum og forskuddsleie er veldig vanlig. Dessuten er det utrolig mange studenter i denne byen som ikke finner seg sted å bo, så jeg kan ikke være kresen. Det er klart jeg hadde et valg, men kan vel si at jeg ikke hadde noen alternativer, da jeg prøvde meg på mange steder som ble tatt av andre som kom meg i forkjøpet. Jeg måtte slå til en eller annen gang, eller ikke ha et sted å bo når studiene begynner.

Så da sitter jeg her, og må betale 5 mnd husleie på en måned, og dobbel husleie de 2 neste månedene.

Jeg får håpe at jeg slipper lånekassa sitt siste avdrag da, det hadde vært flott siden det tross alt er den nyeste regningen jeg fikk, og regningen som kanskje ender opp med å brekke ryggen på økonomien min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neii, please.

Håper det ordner seg for deg, TS. Jeg liker å finne trøst i å tenke på at studentlivet heldigvis er midlertidig og det som regel blir mye bedre etterpå. Studentøkonomi er kjipe greier.

Anonym poster: 5bcbbcd70d00af53821d9ec947bef595

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din gamle utleier har jo plikt til å prøve å begrense ditt tap etter at du har flyttet ut. Regner jo med at det er andre studenter der og som er på jakt etter leilighet. Hvorfor blir ikke den gamle leiligheten din leid ut med en gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir sikkert litt vel defansivt her, men

Ikke bare fokuser på det lille tough love jeg hadde i innlegget mitt, jeg hadde jo noe brukelig også. Lånekassen går som hun over her sa antakeligvis greit, så ryggen får du beholde. Forskudd på lån kan også hjelpe. Tennene dine er det ikke så mye å gjøre med, men du kunne kanskje timet behandlingen til når du hadde mer penger? Jobber du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var NRK-lisensen uventet, forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tennene dine er det ikke så mye å gjøre med, men du kunne kanskje timet behandlingen til når du hadde mer penger? Jobber du?

Har jobbet, og nå bruker jeg opp pengene jeg sparte til en "rainy day". Her kommer det til å forsvinne rundt 50-60 000 på en måneds tid, så det er ikke akkurat sånn at jeg var pengelens før dette. Jeg hadde dog sommerferie. Ville ikke drøye tannlege så fryktelig lenge, for jeg begynte å merke ubehag i den ene tanna, og det måtte uansett blitt gjort i løpet av høsten, så jeg ville vært like fattig etter det allikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Din gamle utleier har jo plikt til å prøve å begrense ditt tap etter at du har flyttet ut. Regner jo med at det er andre studenter der og som er på jakt etter leilighet. Hvorfor blir ikke den gamle leiligheten din leid ut med en gang?

Jeg visste jo ikke om jeg måtte flytte før en uke siden. Dessuten skal de andre som bor der bare ta over leia og betale mer, de vil ikke ha nye folk inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er klart det går sånn akkurat, det er bare det at jeg ikke har penger til annet enn det absolutt nødvendige og er litt furten for det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chariot

Ærlig talt! Syns TS må få lov til å syte litt uten å få masse pes. Så masse store utgifter på en gang, flytting, studier, tenner og styr og ordnings. Nei, alle har faktisk ikke en bufferkonto, tro det eller ei.

TS, du har min sympati :)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...