AnonymBruker Skrevet 26. juli 2012 #1 Skrevet 26. juli 2012 De siste fire dagene, har vi hatt mye besøk av en katt her på feriestedet. Ser den gjerne flere ganger om dagen, og den prøver å snike seg inn, og har klart dette ved et par anledninger. Katten er tam, lar meg villig bære den ut. Det kan se ut som en maine coon, altså, en miniatyrgaupe. Har ikke merket noen floker i pelsen på den, men synes den virker litt tynn. Tipper den er ung, men voksen. Er bare så usikker på hva jeg skal gjøre. Synes det er rart den kommer hit hele tiden, og har ikke sett noen etterlysninger på den. Sjekker oppslagstavler og internett. Jeg drar fra ferie nå på lørdag, og da vil det være tomt her. Er det noen måte "å se" at katten er forkommen? For alt jeg vet kan den bo i nabohuset eller i nabolaget og har vært/er på ferie med sine eiere. Hvor lang/kort tid floker pelsen seg dersom den ikke stelles? Jeg vet at den ene katten min er fæl til å gå inn til andre, spesielt da vi hadde en gammel dame som nabo. Han kunne være hos henne flere timer hver dag, men jeg vil påstå at han hadde det, og fremdeles har, det bra Masse kos, masse leker, masse oppmerksomhet og masse mat. Litt usikker på om, og evt. hvordan, jeg skal ta tak i dette.. Anonym poster: 2215695ff2754f75fe6bfbda90330c00
KaDust Skrevet 26. juli 2012 #2 Skrevet 26. juli 2012 Det er aldri lett å vite. Mange katter tror de eier alt som er, og at de kan gå hvor de vil. Vi får besøk av en sort katt flere ganger iløpet av uken som stikker hodet inn i stuen for å se om vi er hjemme før den forsyner seg av kattematen vi har til våre katter her. Og katten til mamma går inn overalt hvor det er en åpen dør. Om ingen har etterlyst den ville jeg bare dratt, da er den antageligvis med eier. Om du er veldig usikker kan du kjøre den til en veterinær å se om den er chippet og kontakte eierne på den måten 1
Gjest Lille-pus Skrevet 26. juli 2012 #3 Skrevet 26. juli 2012 Dersom det er en viss avstand til nærmeste bebodde hus så ville jeg tatt med meg katten til nærmeste vetrinær for å sjekke om katten er chip'et. Dersom du har rett i din antagelse om at katten er 'ung voksen' så er det en viss sannsynlighet for at den bokstavelig talt har gått seg bort. Hør samtidig med beboere i nærmeste hus om de kjenner til katten og kan hjelpe med å identifisere riktig eier. 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2012 #4 Skrevet 26. juli 2012 Vi har sommerhus "bak" et stort boligfelt, så det er godt mulig den hører til der. De nærmeste naboene grenser tomten vår til, som er ca 1 mål, så de ligger nære. Den reagerer ikke på den ene katten min, den vet nok at hun ikke tør gjøre noe, men den skygger banen om den ser den andre katten min med èn gang, uten hyling, fresing og sånn. Jeg tenker den er ung voksen i så måte at den er noen år gammel, den er definitivt over kattungestadiet, og er en stor og flott (dog kanskje litt tynn) katt. Den har heller ingen floker i pelsen som nevnt, noe jeg anser som et positivt tegn, da noen må ha stelt pelsen dens for ikke lang tid tilbake. Anonym poster: 2215695ff2754f75fe6bfbda90330c00
sebra Skrevet 26. juli 2012 #5 Skrevet 26. juli 2012 Du kan jo ringe på til noen av naboene og høre om de kjenner den igjen. Eventuelt ta bilde og sette opp en lapp på en butikk i nærheten og be eierne ringe deg. Da får de tak i deg selv om du ikke er der.
Aurora M. Skrevet 27. juli 2012 #6 Skrevet 27. juli 2012 Som andre sier, sjekk med de nærmeste naboene, hvis ikke det gjør deg klokere tar du pus til veterinær og sjekker om den er chippet. Er den ikke det, så ring Dyrebeskyttelsen, Kattens Vern eller andre frivillige organisasjoner i nærheten og hør om de har plass til å ta den inn i påvente av at en finner eier, eller i påvente av nytt hjem. Hvis du da ikke har anledning til å ta den siste biten selv. Uhyre trangt om plassen hos de fleste nå midt i verste 'dumpetiden'..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå