Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Naboen sin katt er hva man kan kalle tykk, rett og slett. Jeg tror de forer han med vanlig butikkfor (altså ikke noe imot det, hvis katta er normalvektig) og jeg mistenker at dette ikke gjør problemet noe bedre, han er jo ute mye så han er en del aktiv. Jeg vet at man ikke skal stikke nesa si i saker man ikke har noe med, men jeg tenker på helsa til katta.

Hva skal man gjøre? Skal jeg ikke tenke på det? Skal man prøve å si ifra på en forsiktig måte?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvor tykk er tykk da? Jeg har en stor katt som de fleste anser som feit. Han får ordentlig mat, og jeg har sjekket med dyrlegen, og de mente at han ikke var helseskadelig stor, og at slanking ikke var nødvendig. Så da lar jeg det være som det er, siden han er aktiv og trives.

Anonym poster: 93bf6e68b248623a0524b4ac901855a3

AnonymBruker
Skrevet

Er det en langhåret, eller korthåret katt? Jeg har nemlig en langhåret katt som ser tykk ut, pga all pelsen. Men han er langt i fra tykk. Det synes når vi vasker han :fnise:

Anonym poster: 4e2eae0b4ee2c39d32219e16f9bcc098

Skrevet

Han har medium lang pels. Magen subber nesten i bakken. Han er kraftig bygd, men når han ligger på siden så velter magen bare utover, så han er ganske stor.

Skrevet

Problemet med frittgående katter er jo at de sniker til seg mat de ikke skal ha. De finner matrester, fanger kanskje noen mus, eller finner mat satt ut til naboens katt. Det er nok enklere å slanke en innekatt, da har man mer kontroll på matinntaket. Og hvis naboen ikke bryr seg kan det nok bli vanskelig...

Bortsett fra det, så er jeg helt enig i at katter bør ha skikkelig mat. Jeg slanket min egen hankatt litt ved å gi ham bare våtfor, er ikke karbohydrater i det, så da reguleres vekta bedre.

• Liker 1
Skrevet

Er det en langhåret, eller korthåret katt? Jeg har nemlig en langhåret katt som ser tykk ut, pga all pelsen. Men han er langt i fra tykk. Det synes når vi vasker han :fnise:

Anonym poster: 4e2eae0b4ee2c39d32219e16f9bcc098

Jeg har en kastrert huskatt, ganske langhåra, og han kalles bare Formloffen... Fra siden er han rimelig firkanta:) Men under all pelsen er han akkurat passe... Den jeg har måttet slanke litt er en fertil korthårshann(ikke huskatt han da). Litt uvanlig visstnok, siden avlshanner gjerne stresser mye og går ned i vekt...

Skrevet

Hvis magen nesten subber nedi bakken er den helseskadelig tykk, og har det sikkert ikke godt. Hjerte-karproblemer, leddsmerter, diabetes mm. er vanlig hos overvektige katter. De får jo også problemer med å holde seg rene (praktisk umulig å nå til på de 'strategiske plassene' når magen er i veien.. For ikke å snakke om at det er ufattelig tungt og slitsomt å bære på den store kroppen, når de helst ville lange ut bortover gresset, fyke etter fugler opp i trærne o.s.v, slik puser er skapt til. Livskvaliteten er derfor kraftig nedsatt.

Hvis du er motivert for det, synes jeg du skulle si fra på en fin måte. Det er ofte det hjelper om de skjønner at andre reagerer på det. Riktig fôr og mindre fôr, samt mer bevegelse i form av lek er det eneste som hjelper.

Skrevet

Hmm der sa du noe, kanskje jeg skal "trene" han litt ved å leke masse med han når han er ute :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...