AnonymBruker Skrevet 26. juli 2012 #1 Skrevet 26. juli 2012 Til dere som har barn/tenåring med adhd, merker dere stor forskjell på barnet etter det fikk medisiner?? På hvilke områder eventuelt.. Anonym poster: 4c4266fa4391341b1a3dffc55a35c8b1
Maestro Skrevet 26. juli 2012 #2 Skrevet 26. juli 2012 Jeg kan snakke av egen erfaring. Jeg begynte på Ritalin da jeg var 18, å jeg blir mye roligere. Henger med i samtaler uten å falle ut, klarer og gjøre pliktene mine, blir generelt roligere og mer fokusert og konsentrert. 1
Gjest Anonym Skrevet 26. juli 2012 #3 Skrevet 26. juli 2012 Ja,veldig stor forskjell!barnet er i førskolealder,blitt veldig rolig,konsentrert,færre konflikter og har fått hemmet impulsene sine.Med og uten medisinering er som himmel og helvete....
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2012 #4 Skrevet 26. juli 2012 Takk, det var veldig fint å høre.. Er det forskjellige typer medikasjon som gis, eller pleier det først og fremst å være ritalin? Anonym poster: 4c4266fa4391341b1a3dffc55a35c8b1
Gjest Intifada Skrevet 26. juli 2012 #5 Skrevet 26. juli 2012 jeg skjønner ikke hvorfor de gir barn amfetamin jeg da(noe som er innholdet i ritalin) burde heller gi dem mildere narkotiske stoffer som thc(marihuana)hvis de først skal dope ned ungene.. og å gi ritalin til barn i barnehage og barneskolealder er barnemishandling mener nå jeg, i og med at 90 prosent av tilfellene er bare at ungen har mye energi som den ikke får utløp for pga manglende aktivitetsnivå, eller at de er uoppdragne. "ADHD" har økt mye de siste årene ifølge folkehelseinstitiuttet, og det har økt i samsvar med at kidsa sitter foran tv og pc, spiser mye mat med sukker i og ikke får "løpe fra seg".
Gjest Anonym Skrevet 26. juli 2012 #6 Skrevet 26. juli 2012 Takk, det var veldig fint å høre.. Er det forskjellige typer medikasjon som gis, eller pleier det først og fremst å være ritalin? Anonym poster: 4c4266fa4391341b1a3dffc55a35c8b1
Gjest Anonym Skrevet 26. juli 2012 #7 Skrevet 26. juli 2012 Går på ritalin,er vel det som er mest vanlig å prøve ut først..
Gjest Bobler Skrevet 26. juli 2012 #8 Skrevet 26. juli 2012 Bruker ritalin selv, og merker stor forskjell når jeg ikke har tatt medisinene mine. Jeg er mer konsentrert, faller ikke ut hele tiden. Har mer ro, og klarer å sitte ned i mer enn ti minutter. Jeg stresser relativt mye mindre, og jeg sovner fortere samt sover mer sammenhengende enn før. Jeg har heller ikke raseriutbrudd like ofte, og reagerer ikke like fort som jeg ville gjort ellers. 1
Kosemose Skrevet 26. juli 2012 #9 Skrevet 26. juli 2012 jeg skjønner ikke hvorfor de gir barn amfetamin jeg da(noe som er innholdet i ritalin) burde heller gi dem mildere narkotiske stoffer som thc(marihuana)hvis de først skal dope ned ungene.. og å gi ritalin til barn i barnehage og barneskolealder er barnemishandling mener nå jeg, i og med at 90 prosent av tilfellene er bare at ungen har mye energi som den ikke får utløp for pga manglende aktivitetsnivå, eller at de er uoppdragne. "ADHD" har økt mye de siste årene ifølge folkehelseinstitiuttet, og det har økt i samsvar med at kidsa sitter foran tv og pc, spiser mye mat med sukker i og ikke får "løpe fra seg". Hvordan vet du at 90% av unger med ADHD bare er understimulerte eller dårlig oppdratt? Og uansett - hvis medisin kan hjelpe dem til å få et greit liv med normale sosiale relasjoner, og å få brukt de faglige evnene sine og samlet seg slik at de kan skjøtte plikter, holde avtaler og få med seg det som blir sagt rundt dem, da er det kanskje verdt det uansett hva som ligger til grunn for problemet? Det finnes foreldre som har opplevd at barnet sitt har gått fra å være en utstøtt som ikke fikk til noe verken på skolen eller sosialt og som krevde gjennomstrukturerte familie/hjemmeliv uten noe som helst fravik fra rutiner, og som etter medisiner har fått barn som blir oppsøkt av andre unger som vil leke, som får til skolearbeidet og som kan takle et hjemmeliv der ting noen ganger ikke blir som planlagt. 1
Gjest Gjest Skrevet 27. juli 2012 #10 Skrevet 27. juli 2012 Vi merket en god del bedring med Ritalin. (Gutt 8 år), men merket enda større bedring da vi prøvde gluten- og laktosefri diett. (ble anbefalt dette på sykehuset så ikke noe "alternativ-medisin" greier) http://www.klikk.no/...ticle751828.ece Ritalinen hjalp på konsentrasjon og urolighet, mens dietten i tillegg ga betydelige forbedringer i utagerende atferd på skolen og hjemme. Vi kunne gå ned på lavere dose av Ritalin noen måneder etter at vi startet denne dietten. Grunnen til dette er visstnok at fordøyelsessystemet til enkelte barn ikke klarer å bryte ned en type proteiner (peptider) som kommer inn i blodet og påvirker hjernen. Det er mulig å måle peptidnivået i blodet med en urinprøve, men man må få en "bekreftelse/henvisning" fra lege samt at man må betale selv for prøven. Er mye styr, men verdt et forsøk?
CalidumCor Skrevet 27. juli 2012 #11 Skrevet 27. juli 2012 jeg skjønner ikke hvorfor de gir barn amfetamin jeg da(noe som er innholdet i ritalin) burde heller gi dem mildere narkotiske stoffer som thc(marihuana)hvis de først skal dope ned ungene.. og å gi ritalin til barn i barnehage og barneskolealder er barnemishandling mener nå jeg, i og med at 90 prosent av tilfellene er bare at ungen har mye energi som den ikke får utløp for pga manglende aktivitetsnivå, eller at de er uoppdragne. "ADHD" har økt mye de siste årene ifølge folkehelseinstitiuttet, og det har økt i samsvar med at kidsa sitter foran tv og pc, spiser mye mat med sukker i og ikke får "løpe fra seg". Jaha, men her var det vel snakk om de som faktisk har ADHD og ikke de ungene som ikke får løpt fra seg... Det blir faktisk ikke helt det samme! 1
waco Skrevet 27. juli 2012 #12 Skrevet 27. juli 2012 Ritalin ja. Jeg husker på nittitallet var det var kriminelt og gi ritalin til mennesker over atten år! Haha, gjett om det skapte problemer og tilsiktet amfetaminbruk i norge også? Forestill dere attenåringen som i 1998 ble kastet på glattcelle fordi han kjøpte ritalin illegalt på gata av den enkle grunn at det var kriminelt for mennesker over atten og bruke ritalin? En eller annen gang i menneskenes historie må vi innrømme at vi er forferdelige mennesker som faktisk finner det regningssvarende og straffe mennesker med glattcelle og pine fordi han bruker legemidler som stortinget har ansett for og være ulovlige..!? Narkotikapolitikk er så basert på overtro at det nesten blir litt flaut.
Lutetium 71 Skrevet 27. juli 2012 #13 Skrevet 27. juli 2012 jeg skjønner ikke hvorfor de gir barn amfetamin jeg da(noe som er innholdet i ritalin) burde heller gi dem mildere narkotiske stoffer som thc(marihuana)hvis de først skal dope ned ungene.. Det fins ikke ett gram amfetamin i ritalin. Ritalin har en lignende effekt, men det er ikke samme stoff. En viktig forskjell i virkemåten er at ritalin forlenger virketiden til signalstoffene i hjernen (dopamin/noradrenalin), mens amfetamin frigjør mer av de samme signalstoffene. Det virker ikke som du har forstått selve ideen med å gi sentralstimulerende stoffer til barn med ADHD. Det viktigste problemet mange sliter med er konsentrasjonsproblemer, noe som gi deg den første A'en i ADHD; Attention. Ritalin m.fl øker barnas evne til å konsentrere seg, dermed hjelper det akkurat der det skal hjelpe. H'en i ADHD står for Hyperactivity, noe som er en slags bieffekt av at barna ikke klarer å konsentrere seg, sannsynligvis pga av enorm frustrasjon over å komme til kort i egen læring. Din ide om å "dope ned ungene" (sannsynligvis fordi du tror det er hyperaktiviteten man medisinerer mot), hadde ført til enda dårligere evne til å konsentrere seg, og dermed enda dårligere fremtidsutsikter, med tanke på utdanning osv. Bad idea! 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå