AnonymBruker Skrevet 26. juli 2012 #1 Skrevet 26. juli 2012 Kan jeg godta studieplassen jeg har blitt tildelt, men ikke møte opp første skoledag? Jeg vet at jeg da mister plassen, men lurer på om det har noen andre konsekvenser for meg. Har bl.a. ikke funnet noe sted å bo, så hele situasjonen er litt vanskelig akkurat nå. Anonym poster: 1ccd2932679ca0e73cdfb0eab0070e70
Glitnir Skrevet 26. juli 2012 #2 Skrevet 26. juli 2012 Dersom det er et offentlig og gratis studie, får det ingen konsekvenser utover at du mister plassen. Privatskoler har egne regler og du kan ende opp med å måtte betale skolepenger likevel. En annen sak er at dersom du har fått plass på et studie med venteliste er det fair å si ifra så tidlig som mulig slik at noen andre kan få plassen. Dersom du gjerne vil studere der, og det kun er mangel på bosted som stopper deg - ta kontakt med studiestedet/studentunionen. De har ofte kriseløsninger i begynnelsen av semesteret for de som enda ikke har fått et sted å bo. 1
Gjest Janus Skrevet 26. juli 2012 #3 Skrevet 26. juli 2012 Det får ingen konsekvenser for deg, men som Glitnir sier kan det få konsekvenser for en annen person som faktisk har lyst på plassen. Så du bør i hvert fall si fra så raskt som mulig.
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2012 #4 Skrevet 26. juli 2012 Jeg takket ja på Samordna Opptak på et studium en gang (to år siden). Var veldig i tvil om jeg skulle begynne der eller fortsette på det studiet jeg allerede gikk på, av diverse årsaker, og klarte ikke å bestemme meg ordentlig før kvelden før. Da følte jeg det var for sent å si ifra at jeg ikke kom... Første skoledag, på ettermiddagen, sjekket jeg Studentweb, og der sto det "trukket seg" eller noe slikt, så jeg antar at siden jeg ikke møtte opp, så bare strøk de meg av lista og ga plassen videre med én gang. Fikk ingen telefoner fra dem, epost eller andre reaksjoner, og tror ikke det hindrer meg i noe som helst (selv ikke i å søke på og komme inn på samme studium på nytt - men det er ikke lenger aktuelt, så jeg vet ikke 100 % om det går). Det eneste som har skjedd er vel egentlig at jeg et par ganger, LENGE etter studiestart har fått epost om at "innlevering av oppgaven skal skje sånn og sånn" eller "forelesningen den ... flyttes til ..." som helt tydelig er ment for de som faktisk går i den klassen jeg skulle gått i Med alt det sagt, så vil jeg aldri oppfordre noen til å gjøre dette. Jeg befant meg i en veldig presset situasjon med alvorlig sykdom og måtte ta kontinuasjonseksamen noen få dager i forveien, og det studiet jeg takket ja til er et "lettere" studium enn det jeg gikk på og som altså kanskje hadde vært det beste alternativet i min situasjon da. Under normale omstendigheter ville jeg virkelig ikke takket ja og ikke møtt opp! Hvis du virkelig ønsker å begynne på studiet, TS, så vil jeg oppfordre deg til å ha dialog med studiestedet, og å gjøre alt du kan for å få boplass Sett inn en ønskes leid-annonse i lokalavisa hvis det er et mindre sted du skal studere (ikke noe vits i Oslo, tror jeg) og bo evt. på sånne nødinnkvarteringer som universitetene lager rundt studiestart. Får du tilbud om en eller annen kjip hybel, så takk ja og bo der frem til du finner noe bedre - så har du i alle fall tak over hodet Boligmarkedet pleier å løsne veldig utover i semesteret, det er mellom juli og august det er helt texas. Anonym poster: 54f9a73ba78194ca0cd4f1370bf69bdf
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2012 #5 Skrevet 26. juli 2012 Tusen takk for svar! Da takker jeg ja for plassen og ringer skolen så fort det lar seg gjøre dersom jeg ikke skal gå likevel slik at noen andre kan få plassen. Anonym poster: 1ccd2932679ca0e73cdfb0eab0070e70
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå