Gå til innhold

Hunden driter inne.. hjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Har en chihuahua på litt over 1 år, som ikke sier i fra når hun må på do. F.eks kan vi ha vært på en lang tur, så kommer vi hjem så setter hun seg på stuegulvet å driter med en gang vi kommer inn døra... Hun tisser ute også da, men problemet er at hvis jeg ikke tar henne ut akkurat i det hun må tisse, så gjør hun det inne fremfor å si fra om at hun må på do. Det er til å bli gal av :P

Hvordan skal jeg reagere når hun gjør det inne, og har dere noen tips til hvordan jeg skal få henne til å skjønne at det er UTE hun skal gjøre fra seg?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hei! Har en chihuahua på litt over 1 år, som ikke sier i fra når hun må på do. F.eks kan vi ha vært på en lang tur, så kommer vi hjem så setter hun seg på stuegulvet å driter med en gang vi kommer inn døra... Hun tisser ute også da, men problemet er at hvis jeg ikke tar henne ut akkurat i det hun må tisse, så gjør hun det inne fremfor å si fra om at hun må på do. Det er til å bli gal av :P

Hvordan skal jeg reagere når hun gjør det inne, og har dere noen tips til hvordan jeg skal få henne til å skjønne at det er UTE hun skal gjøre fra seg?

Du må vel reagere i det hunden din gjør det. Hvis du er forsen, så er det ingenting du kan gjøre, for da vil den ikke skjønne problemet. Min hun går rundt spisebordet og tripper hvis vi er i stua.. Hvis vi ikke er i stua, må vi høre når den begynner å løpe i sirkel. Våres er flink som sier fra på den måten ihvertfall. Kanskje det hjelper å rose hunden din og gi den godbit når den driter ute?

Anonym poster: 3dbb96eaae7b81dff9ddbafc634bf366

Skrevet

Du må vel reagere i det hunden din gjør det. Hvis du er forsen, så er det ingenting du kan gjøre, for da vil den ikke skjønne problemet. Min hun går rundt spisebordet og tripper hvis vi er i stua.. Hvis vi ikke er i stua, må vi høre når den begynner å løpe i sirkel. Våres er flink som sier fra på den måten ihvertfall. Kanskje det hjelper å rose hunden din og gi den godbit når den driter ute?

Anonym poster: 3dbb96eaae7b81dff9ddbafc634bf366

Takk :) Bruker å rose henne mye når hun gjør det ute ja, men får prøve videre å ta med godbiter. Er så irriterende å gå å vaske drit hele tiden.. :/

AnonymBruker
Skrevet

Min tisset på stueputa. Etter det tok jeg med trekket ute, og la det fra meg på en litt skjult plass på gåturen vår, og hun snuste på det og pissa på det. Jeg tok henne med ut MANGE ganger daglig, og vi gikk rett dit slik at hun skjønte at her skulle hun gjøre fra seg fra nå av. Hver gang sa jeg "tisse" når hu tissa, og "bæsje" når hu bæsja. Etter hvert skjønte hun ordene, og jeg kunne få henne til gjøre fra seg på kommando, uansett hvor vi var. Hun har ikke gjort noe inne siden den gangen.

Anonym poster: 39d661c486e9d6183a43e8be9f6752a5

• Liker 1
Skrevet

Merk deg (skriv det ned om du trenger) når hun må på do og hvilke små tegn hun gir deg, og ta henne ut rundt disse tidene/situasjonene. Ros masse og gi godbiter når hun gjør fra seg ute.

• Liker 1
Skrevet

Takk :) Bruker å rose henne mye når hun gjør det ute ja, men får prøve videre å ta med godbiter. Er så irriterende å gå å vaske drit hele tiden.. :/

Bra du ikke har en større hund som gir fra seg en skikkelig møkka-kake da ;)

• Liker 1
Skrevet

Legg merke til tegn den gir før den må på do. Ikke kjeft når hunden gjør fra seg inne, bare overse, og gi masse ros og godbiter når den gjør fra seg ute :) vi gjor dette, og valpen vår ble stueren allerede på 12 uker:)

AnonymBruker
Skrevet

hunden min var ikke så flink til å si fra. jeg har hengt opp en bjelle ved døra (i hunde høyde selvfølgelig) å han ringer på den når man må tisse eller bæsje. fungerer supert.

Anonym poster: 6c59e08ef289514922d1cf8f99995e6d

Skrevet

Hva gjorde du da hun var valp da? En 1årig hund er unghund, så antar hun har lært seg noen feilvaner allerede.....

Da vi fikk valpen vår (hun er 3 år nå) så gikk vi ut med henne etter hun hadde spist, etter hun hadde sovet, etter vi hadde lekt.......og mange ganger innimellom, og hun var husren etter noen få uker. Ga ingen godbiter for å belønne normal adferd. Så kanskje du bare bør begynne på begynnelsen med å få hunden tørr......(håper dere ikke lar dere forblinde av at dere har en liten hund og behandler den som en baby..)

Skrevet

Vi behandler ikke hunden som en baby. Det er ikke alle med chihuahua som gjør det.

Vi tok henne ut 1 gang i timen ca, etter hun hadde spist osv som du skriver. i tillegg hadde vi et avispapir på gulvet som hun tisset på (det var sånn de gjorde det hos oppdretteren så vi forsatte med det) vi gradvis flytta mot døra og ut til hun etterhvert skulle skjønne at hun skulle gjøre fra seg ute. Nå de siste dagene har hun begynt å skrape på døra når hun skal ut, håper det bare varer.

Skrevet

Fant dette på noe royal petit chihuahua-sider.

"De små rasene som chihuahua er ofte 1 år før de er husrene, mange sliter også med markering inne"

Kanskje det er håp..

Gjest Uanonymbruker
Skrevet

Bare vær konsekvent, start på nytt. Ut hver gang hun har sovet, lekt og spist. Overse dogåing inne, skryt og godbiter og jubling når hun går på do ute. Om hun er en sånn en som ikke gir tegn så må du lære henne det. Vi brukte bjelle på døra, når hun ringer på den så går dere ut.

Skrevet

Hvis det er slik at hunden din tisser/har avf. med engang du kommer inn døra så må du være bestemt ute å være ute heeeelt til hunden til tisser. Slik at hunden venner seg til å tisse ute.

Hvis du kjefter på hunden din når hun gjør fra seg inne vil det føre til å at hun gjemmer seg for å gjøre fra seg. Som de andre sier, ros oppi taket når hun gjør fra seg ute. Gå ut oftere, observer når dere er inne. Ikke la hunden gå inn i et annet rom uten deg i starten, for å forebygge at hun gjørfraseg uten at du følger med :-)

Skrevet

Tusen takk for gode tips :) Bruker ikke kjefte på henne når hun gjør fra seg, men å si bestemt "Nei" for så å ta henne med ut.. er litt redd for at om jeg blir for streng så tror hun at det ikke er greit å gjøre fra seg. :) Ingen "uhell" i dag :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...