Bville Skrevet 26. juli 2012 #1 Skrevet 26. juli 2012 Jeg vet ikke om det er beinhinnebetennelse, men når jeg har brukt å jogge får jeg svært vondt på forsiden av leggene. Jeg kjenner kuler på leggen/ugjevnheter og har blitt fortalt at det er beinhinnebetennelse, men så kjenner jeg andre som har hatt det, og dem sliter mye mer. Kanskje jeg bare har en mild form. Men uansett. jeg har i lang tid kuttet joggingen og trent meg opp ved å gå i fjellet. Har gått mye turer i fjellet, og nå i 3 mnd har jeg vært sikkert minst 2 ganger i uken, ofte 4 ganger i uken den siste mnd. Jeg ønsker ikke å begynne å jogge nå, men så få vondt i leggene igjen slik at fjellturene blir tunge og vonde også. Men jeg lurer på om jeg kanskej har trent leggene såpass nå, at jeg kanskje ikke vil få vondt av jogging? har svært lyst å forsøke å jogge mer.. Men er redd for leggene. Noen som har erfaringer?
Gjest Solsmil Skrevet 26. juli 2012 #2 Skrevet 26. juli 2012 det høres ut som beinhinnebetennelse for meg, ihvertfall. men om du er i tvil om du kan begynne å jogge igjen, så er det jo bare å prøve. går det ikke, så går det ikke - eller omvendt. men hvis du kjenner at du fortsatt har vondt, ville jeg gått til en lege og fått betennelsesdempende medisiner, samt gått til en fysioterapeut som var spesialisert på idrettsskader. det kan hjelpe deg veldig, veldig mye, hvis du ikke klarer å bli helt bra på egenhånd.
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2012 #3 Skrevet 26. juli 2012 Nei, du må ikke finne på å bruke joggingsform som trening når du først har fått beinhinnebetennelse. Da fortsetter du bare å belaste slik at belastningsskaden kan bli enda verre. Hvis du har en mild skade nå, så må du holde deg unna jogging og heller bruke andre treningsformer som er mindre belastende, f.eks spinning og svømming. Venninna mi ignorerte beinhinnebetennelsen, for jogging var liksom drømmen for henne av trening. Det endte med to mislykkede operasjoner, og vondt i beina bare hun går en tur! Så pass godt på deg selv, og kjøp gode sko! Ikke gå rundt i flate tøysko! Lykke til! Hos noen forsvinner det når de slutter å belaste beinet, hos andre kommer og går det i perioder ut i fra hva de har gjort, og hos noen blir det veldig ille veldig fort. Anonym poster: 22592739b3bebd7816c3599eca098fb0 1
Que Skrevet 26. juli 2012 #4 Skrevet 26. juli 2012 Vær forsiktig med joggingen ja!!! Fikk selv beinhinnebetennelse for noen år siden og ignorerte det en god stund. Da sommeren kom og håndballsesongen var over tok jeg en 3 uker lang heeelt treningsfri ferie (ikke speielt lurt, men..) og da ble den borte.. Var da mye mer forsiktig med opptrappingen av trneingen slik at det ikke skulle komme tilbake.. Begynte å kjenne antydning til betennelse igjen da jeg begynte å trene igjen i februar, da brukte jeg sykkel og elipsemaskin som alternativ i noen uker før jeg gradvis gikk over på tredemølle/jogginge ute igjen og nå går det heeelt fint... Så det er virkelig ikke verdt det å ignorere det!
ini Skrevet 26. juli 2012 #5 Skrevet 26. juli 2012 Har slitt mye med beinhinnebetennelse/tibial stress syndrome selv, og det kommer som oftest av for mye løping med dårlige sko eller for hardt underlag. Bruker du riktige sko? Hvordan er underlaget der du løper? Jeg fikk løpeforbud henholdsvis 6-12 uker hver gang jeg hadde antydning til beinhinnebetennelse, og kan overhodet ikke løpe på asfalt nå. Kjenn på kroppen din selv, er det vondt, slutt med det du gjør.
Gjest _Lita_ Skrevet 26. juli 2012 #6 Skrevet 26. juli 2012 (endret) Jeg vet ikke om det er beinhinnebetennelse, men når jeg har brukt å jogge får jeg svært vondt på forsiden av leggene. Jeg kjenner kuler på leggen/ugjevnheter og har blitt fortalt at det er beinhinnebetennelse, men så kjenner jeg andre som har hatt det, og dem sliter mye mer. Kanskje jeg bare har en mild form. Men uansett. jeg har i lang tid kuttet joggingen og trent meg opp ved å gå i fjellet. Har gått mye turer i fjellet, og nå i 3 mnd har jeg vært sikkert minst 2 ganger i uken, ofte 4 ganger i uken den siste mnd. Jeg ønsker ikke å begynne å jogge nå, men så få vondt i leggene igjen slik at fjellturene blir tunge og vonde også. Men jeg lurer på om jeg kanskej har trent leggene såpass nå, at jeg kanskje ikke vil få vondt av jogging? har svært lyst å forsøke å jogge mer.. Men er redd for leggene. Noen som har erfaringer? Jeg har det som deg, og jogger ikke for tiden. Pga benhinnebetennelse og en kneskade. Uansett, jeg merker at ting som kan bedre det er å gå i ulendt terreng i kombinasjon med kremen Orudis. Den er reseptfri, og hjelper meg i allefall. Har hørt om folk som pakker inn leggene sine i plastfolie før de drar ut på joggetur. Aner ikke hvorfor dert skal være bra. Var noe om at det varmet leggen, e.l. Jeg løp ikke på en periode, men startet igjen litt for tidlig, og fikk kronisk behinnebetennelse. Endret 27. juli 2012 av _Lita_
Tullepia Skrevet 26. juli 2012 #7 Skrevet 26. juli 2012 Jeg vet ikke om det er beinhinnebetennelse, men når jeg har brukt å jogge får jeg svært vondt på forsiden av leggene. Jeg kjenner kuler på leggen/ugjevnheter og har blitt fortalt at det er beinhinnebetennelse, men så kjenner jeg andre som har hatt det, og dem sliter mye mer. Kanskje jeg bare har en mild form. Men uansett. jeg har i lang tid kuttet joggingen og trent meg opp ved å gå i fjellet. Har gått mye turer i fjellet, og nå i 3 mnd har jeg vært sikkert minst 2 ganger i uken, ofte 4 ganger i uken den siste mnd. Jeg ønsker ikke å begynne å jogge nå, men så få vondt i leggene igjen slik at fjellturene blir tunge og vonde også. Men jeg lurer på om jeg kanskej har trent leggene såpass nå, at jeg kanskje ikke vil få vondt av jogging? har svært lyst å forsøke å jogge mer.. Men er redd for leggene. Noen som har erfaringer? Mange her påstår seg å vite hva du feiler. Men ingen av dem har møtt deg, undersøkt deg eller er lege. Ta deg derfor heller en tur til legen. I verste fall er det beinhinnebetennelse, men det kan også være rett og slett utrente ben eller noe annet ufarlig. Kulene du kjenner kan være noe så enkelt som dine egne blodårer. Så det beste du kan gjøre er å snakke med legen og få tips fra denne om hvordan du bør legge opp treningen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå