Gå til innhold

Gruer meg voldsomt til å starte studiene igjen. Tror jeg har valgt feil.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Jeg skal begynne 2. året på en bachelor ved en høgskole i Norge. Har fra før av et årsstudium i noe annet enn det jeg studerer nå. Problemet er at jeg gruer meg utrolig mye til å begynne igjen! Selve byen er helt grei, og studentmiljøet og høgskolen er koselig. Men selve studiet... Nei, huff.

Jeg synes spesielt 3 forelesere er fæle, og det er de jeg må forholde meg til store deler av studiet (i hvertfall dette året). Jeg har de på forelesning flere ganger i uka, og har i tillegg innleveringer som jeg må bestå for å kunne gå opp til eksamen. Med andre ord er det mennesker jeg må omgås, og ikke kan ignorere. Jeg synes ikke jeg blir tatt seriøst som student av disse foreleserne, fordi de ved flere anledninger har lurt oss (sagt at vi skal få en viss type spørsmål ved en flervalgsprøve, men gitt oss en helt annen type prøve. Behandler oss som barn, snakker "ned" til oss. Er lite motiverte under forelesning, og gir tydelig uttrykk for at de ikke trives med jobben). Jeg gruer meg allerede nå til å ha disse foreleserne.

I tillegg er jeg redd selve studiet er feil. Jeg finner lite motivasjon til å lese, synes temaene er for diffuse, vanskelig å lære pensum, studiemiljø som er svært konkurransepreget. De siste ukene før eksamen er alltid verst, og jeg drives stort sett av en sterk frykt for å stryke på eksamen, og dermed skuffe meg selv, familie og venner.

Årsaken til at jeg har valgt dette studiet er at jeg vet det er gode muligheter for jobb senere, jeg vet ikke hva jeg ellers vil studere, jeg er redd for å velge feil enda en gang, og jeg har allerede fullført et år, så jeg tenker at jeg liksågodt kan fullføre.