Gå til innhold

Forbrenning om natten?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen kunnskapsrike forumfolk her som har noen meninger om denne artikkelen?

Vet at KK kanskje ikke er den beste kilden, men jeg lurer på om det er noe i dette her eller ikke? Har av og til litt vanskelig for å tro på alt som forskning viser..

http://www.kk.no/899466/%d8k-forbrenningen-mens-du-sover

Anonym poster: 1d9bd2f3992e894418ee23a3866d3edd

Videoannonse
Annonse
Gjest juvelia
Skrevet

Ja jeg tror det ligger noe i det.. Men man trenger jo ikke basere slankingen på denne metoden,finnes sunnere måter.. Å legge seg sulten er ikke altid like behagelig.

Skrevet

Det slike artikler egentlig forteller er at journalisten ikke vet hvordan man skal bruke forskning.

Nå er det ikke sånn at forskning alltid viser sannheten. Det finnes også mange forskjellige måter å drive forskning. Det er altså stor forskjell på om man ser på en statistisk sammenheng mellom noe man observerer og noe man kontrollerer.

F.eks kan man lett se at i perioder der det selges mest is er det også mest drukningsulykker. Det betyr ikke at is fører til drukning. Men dumme journalister forstår ikke alltid dette og er ikke klar over hvilke ord de bruker når de omtaler forskning.

Selve innholdet i artikkelen du viser til omhandler sannsynligvis det vi kaller periodisk faste. Og det finnes mye god forskning på det. Det fungerer faktisk ganske bra, men det er ikke særlig behagelig om du er en som primært bruker karbohydrat som drivstoff. Da vil du gjerne føle seg sliten, sulten og irritabel før kroppen blir vant til det. For de som allerede er tilpasset et lavkarbo/høyfett-kosthold vil nok ikke fastingen oppleves like ille. Prinsippene er ganske like i grunnen. I fasten vil du være i såkalt kostindusert ketose der hjernen og andre deler av kroppen som vanligvis drives av fri glukose drives av ketoner. Som er utskilt fra fett. Og under fasting er det lagrede fettet som brukes.

Det finnes en fyr som er veldig opptatt av dette med faste som skriver om det her: http://www.leangains.com/

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja jeg tror det ligger noe i det.. Men man trenger jo ikke basere slankingen på denne metoden,finnes sunnere måter.. Å legge seg sulten er ikke altid like behagelig.

Det slike artikler egentlig forteller er at journalisten ikke vet hvordan man skal bruke forskning.

Nå er det ikke sånn at forskning alltid viser sannheten. Det finnes også mange forskjellige måter å drive forskning. Det er altså stor forskjell på om man ser på en statistisk sammenheng mellom noe man observerer og noe man kontrollerer.

F.eks kan man lett se at i perioder der det selges mest is er det også mest drukningsulykker. Det betyr ikke at is fører til drukning. Men dumme journalister forstår ikke alltid dette og er ikke klar over hvilke ord de bruker når de omtaler forskning.

Selve innholdet i artikkelen du viser til omhandler sannsynligvis det vi kaller periodisk faste. Og det finnes mye god forskning på det. Det fungerer faktisk ganske bra, men det er ikke særlig behagelig om du er en som primært bruker karbohydrat som drivstoff. Da vil du gjerne føle seg sliten, sulten og irritabel før kroppen blir vant til det. For de som allerede er tilpasset et lavkarbo/høyfett-kosthold vil nok ikke fastingen oppleves like ille. Prinsippene er ganske like i grunnen. I fasten vil du være i såkalt kostindusert ketose der hjernen og andre deler av kroppen som vanligvis drives av fri glukose drives av ketoner. Som er utskilt fra fett. Og under fasting er det lagrede fettet som brukes.

Det finnes en fyr som er veldig opptatt av dette med faste som skriver om det her: http://www.leangains.com/

Tusen takk for svar, begge to :) Jeg er forsåvidt sunn og frisk (og normalvektig) og har ikke tenkt å bruke dette som noe slankemetode. Jeg synes det er interessant å lese om hvordan kroppen fungerer, og å finne ut hvordan "alt" henger sammen. Så jeg er mest interessert i det faglige, kanskje pga. min bakgrunn som inneholder en dæsj av biologi, kjemi og farmasi :P

Ang. det med journalister som ikke skjønner ting, evt. bare trekker frem det folk helst vil lese, er jeg veldig enig med deg i. Er selv snart ferdig med en mastergrad om et tema som er mye i vinden i sladdreblader og aviser, og finner mange forskningsresultater som fremstilles meget lovende, mens som jeg vet er helt på tryne... Og ja, har en god porsjon statistikk bak meg og.

Det dumme er at ikke alle tar slike artikkler med en klype salt, eller tenker nøye gjennom hva artikkelen/forskningen faktisk sier. Folk hopper på den ene trenden etter den andre i håp om å oppnå mirakler på en eller annen måte.

Takk for info om periodisk faste - skal lese litt om det ;)

Anonym poster: 1d9bd2f3992e894418ee23a3866d3edd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...