AnonymBruker Skrevet 25. juli 2012 #1 Skrevet 25. juli 2012 Skal fullføre videregående for å komme inn på et studie til neste år. Nå går jeg andreåret av et annet studie som er forholdsvis krevende (kom inn pga spesielle regler) i realfag. Men studiet sammenfaller med en del av pensum fra vgs. I tillegg skal jeg da ta 12 fag fra videregående skole. Må klare å få 6 i de fleste fagene for å oppnå det snittet jeg må ha. Skal inn på en skole i utlandet, på en linje jeg har drømt om i mange år. Må ha karakterene i hånden tidlig på våren, derfor er høsten eneste sjanse. Har begynt å lese i de fleste fagene, og har hatt stor tro på at dette skal gå, men nå begynner jeg å tvile på meg selv. Har før hatt stoooore planer, og er ikke flink til å se hvor lang tid ting tar. Pleier å ha veldig urealistiske forventninger for hva jeg skal klare på én dag. F.eks. tror jeg at jeg kan bli ferdig med 1T pensum innen fredag kveld (begynte idag). Er dette mulig? Eller lurer jeg meg selv? Anonym poster: 57ce0ea1fff50749d23dd956cc89487a
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2012 #2 Skrevet 25. juli 2012 Jeg leste 1T pensumet på 6 dager - leste et kapittel hver dag. Du klarer om du vil Selv tok jeg fag ved Bjørknes privatskole, og jeg tok så mange fag jeg ville. Tok 10 eksamener til jul og 14 eksamener til våren. Da regnet jeg med alle skriftlige og muntlige, siden man i noen fag må ha skriftlig og muntlig eksamen.<br /><br /> Anonym poster: 36f64a9757365ee1510cf5965a02d2f9
Gjest grapefrukt Skrevet 25. juli 2012 #3 Skrevet 25. juli 2012 Tror vel kanskje du overvurderer deg selv og undervurderer arbeidsmengden en smule,men samtidig er jo ikke det noe du vet med sikkerhet før du har prøvd. Ville sett hvordan det gikk med det faget du leser på nå - og så beregnet den omtrentlige tiden du vil bruke etter det.
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2012 #4 Skrevet 25. juli 2012 Tror vel kanskje du overvurderer deg selv og undervurderer arbeidsmengden en smule,men samtidig er jo ikke det noe du vet med sikkerhet før du har prøvd. Ville sett hvordan det gikk med det faget du leser på nå - og så beregnet den omtrentlige tiden du vil bruke etter det. Det er jo nettopp det, jeg kan ikke vurdere noe mer enn å regne på hvor mange dager jeg har på hvert fag. Høsten blir ikke lengre om jeg finner ut at jeg trenger mer tid. Jeg leste 1T pensumet på 6 dager - leste et kapittel hver dag. Du klarer om du vil Selv tok jeg fag ved Bjørknes privatskole, og jeg tok så mange fag jeg ville. Tok 10 eksamener til jul og 14 eksamener til våren. Da regnet jeg med alle skriftlige og muntlige, siden man i noen fag må ha skriftlig og muntlig eksamen.<br /><br /> Anonym poster: 36f64a9757365ee1510cf5965a02d2f9 Takk Ville egentlig høre om noen andre har klart noe liknende. For hvis noen andre har klart det, er det mulig for meg også. Hvis ingen har klart det, er det lite sannsynlig at jeg skal klare det som første i verdenshistorien Kan jeg spørre hvilke karakterer du siktet etter/fikk? Å stå i alle fagene skal jo gå greit, men å oppnå de karakterene jeg trenger er verre. Anonym poster: 57ce0ea1fff50749d23dd956cc89487a
Gjest grapefrukt Skrevet 25. juli 2012 #5 Skrevet 25. juli 2012 Det er jo nettopp det, jeg kan ikke vurdere noe mer enn å regne på hvor mange dager jeg har på hvert fag. Høsten blir ikke lengre om jeg finner ut at jeg trenger mer tid. Anonym poster: 57ce0ea1fff50749d23dd956cc89487a Nei, men du kan heller ikke vite med sikkerhet om det vil gå så tidlig. Men for all del, jeg kjenner ikke deg og det kan godt tenkes det vil gå helt fint - poenget mitt var at dette ikke er noe du kan regne deg til før dette semesteret knapt har startet, og hvis noen skulle vite om det går bra så er det vel heller deg som kjenner dine grenser, ikke hva eventuelle andre har erfart
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2012 #6 Skrevet 25. juli 2012 For hvis noen andre har klart det, er det mulig for meg også. Anonym poster: 57ce0ea1fff50749d23dd956cc89487a Dette er ikke sant - de kan ha en helt annen kapasitet og læreevne enn deg TS. Anonym poster: f405fd111d64b48672fc814ba3c0da89
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2012 #7 Skrevet 25. juli 2012 Dette er ikke sant - de kan ha en helt annen kapasitet og læreevne enn deg TS. Anonym poster: f405fd111d64b48672fc814ba3c0da89 Kverulant, much? Poenget var vel heller det at jeg ville finne ut av om noen har gjort det samme, for da vet jeg at det går an. Dersom noen har overlevd et lynnedslag, er det også mulig at jeg gjør det. Jeg er skoleflink og har en viss peiling på min egen læringskapasitet. Det er en grunn til at jeg går realfagstudie uten å ha studiekompetanse. Dersom noen som svarer på KG (midt på natten), har gjort det samme, er sannsynligheten der for at jeg også skal klare det. Men jeg er nok ikke noe supergeni, og jeg har veldig liten tro på at jeg skulle klart det, om ingen andre hadde klart det før meg. Anonym poster: 57ce0ea1fff50749d23dd956cc89487a
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2012 #8 Skrevet 26. juli 2012 Er du 100 % sikker på at du trenger så godt snitt? Vet at f.eks. i England så er de ikke like strenge med betalende nordmenn som har en generelt god søknad, + at mange land faktisk er klar over karakterinflasjonen i andre land. Anonym poster: d04f1d20567d97f890ee9da86b3f5934
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2012 #9 Skrevet 26. juli 2012 Er du en strukturert person som har bestemt deg for å greie dette så kommer du nok til å klare å komme deg igjennom 12 fag med en dugelig karakter, men toppkarakter i nesten alt? Den kan bli for vanskelig. én ting er å lese et helt pensum på en uke, men du skal huske det også. Det holder egentlig ikke med en god kortidshukommelse, for eksamen er ikke før om flere måneder. For å klare å huske alt må du ha fotografisk hukommelse eller en sinnsykt god studieteknikk som gjør at det du leser sitter i langtidshukommelsen. Det er anderledes når du sprengleser på et fag 4 dager før eksamen. jeg ville prøvd å lese alt paralelt og ta gode notater. Sett opp en plan over hvor mange timer du skal lese i hvert fag hver dag (du kan selfølgelig ikke lese noe i alle fagene hver dag, men prøv hver uke). Bli ferdig med pensum(ene) i god tid før eksamen og bruk resten av tiden til å pugge alle notatene og løse gamle eksamensoppgaver. Du taper jo ingenting på å prøve (med mindre du er sånn som går rett i kjelleren når ting ikke går som planlagt, i så tilfelle ville jeg ha firt litt på kravene) Lykke til :-) Anonym poster: 8b7525973869c0dccbfcef69094ffb46
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2012 #10 Skrevet 26. juli 2012 Enig med siste taler. Problemet er vel ikke å komme seg gjennom stoffet i hvert fag i løpet av denne tiden, men å faktisk huske alt sammen (du sikter jo mot toppkarakterer) i november og desember. (1T gjør det forøvrig ikke noe om du bare raser gjennom raskt nå. Skal du ta R1 og evt. R2 etterpå så er 1T bare en enkel grunnmur som du bygger videre på, derfor bør 1T-eksamen gå som en lek dersom du har gjennomgått fag på høyere nivå.) Anonym poster: 72418d47bcf6df525ca4b0e818d1300d
cornflake_girl Skrevet 26. juli 2012 #11 Skrevet 26. juli 2012 (endret) Det kommer helt an på: - hvilke fag du skal ta vgs-eksamen i - hvilke emner du tar under høyere utdanning samtidig - hva du kan fra før - arbeidskapasiteten din Jeg tror nok ikke jeg hadde fikset 12 vgs-eksamener + høyere utdanning samme semester med mindre pensumet sammenfalt VELDIG. Endret 26. juli 2012 av cornflake_girl 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2012 #12 Skrevet 26. juli 2012 Jeg tok 10 eksamener en vår. Hadde alle i løpet av en mnd. Leste 2-3 dager før hver eksamen og gikk ut med 50/50 3ere og 4ere. Så regner med om man legger litt ekstra innsats i det må det jo bare gå bra Anonym poster: 4f91623d42f9a459965179b1d921a43a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå