Gå til innhold

Trenger gode forslag!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal ha noen venner til litt enkel mat til helgen, før vi skal videre på konsert. Noen som har forslag til hva jeg kan servere, som ikke tar hele dagen og lage? Som i tillegg er godt, noe alle kan like...;)

Skrevet

Wok av noe slag? Tar ikke lenger tid enn det tar å koke risen/nudlene.

Gjest Fairydust
Skrevet

Vårruller! Det tar lang tid på lage, men det kan lages på forhånd også friterer man bare de før gjestene kommer. Hvis du lager vårruller i morgen f.eks. kan du kaste de i frysen, ta de opp dagen du trenger de, og fritere når de er tinet.

Skrevet

Har du oppskrift på vårruller? Jeg bor ikke så veldig sentralt, sånn med tanke på litt eksotiske ingredienser :P

Gjest Fairydust
Skrevet

Har du en asiatisk matforretning i nærheten? Jeg bruker å kjøpe ark til vårruller, solsikkeolje, glassnudler, krydderblanding til vårruller og søt chilisaus på asiatisk matforretning. Jeg vet ikke om man får tak i f.eks. ark til vårrullene og krydderblandingen andre steder. Og det andre er jo mye billigere enn på vanlige butikker.

Skrevet

Ja, det er vel ei lita sjappe her, da skal jeg jammen meg stikke innom der i morgen å se hva jeg finner :D

Gjest Fairydust
Skrevet

Ja OK :) Jeg har ingen fast oppskrift, jeg bare bruker hodet. Det jeg gjør er:

Jeg steker kjøttdeig (kjøttdeig av storfe + svin gir mye god smak). Så skjærer jeg gulrot, kinakål, gulrot og løk i tynne tynne strimler. Når kjøttdeigen er stekt, har jeg grønnsakene oppi kjøttdeigen. Så lar jeg det surre sammen i 2-3 minutter før jeg har oppi en krydderblanding. Krydderblandingen heter noe sånt som Mama Sitas. Bare spør etter den på matforretningen så viser de deg. Den passer som regel til 70-80 vårruller, så du trenger neppe hele posen. ;) Når krydderblandingen, kjøttdeigen og grønnsakene er blandet og varmet, setter jeg det til side.

Det neste jeg gjør er å koke opp vann i vannkokeren til glassnudlene. De har jeg oppi en stor bolle og heller vann over. Jeg tror det tar noen få minutter før glassnudlene er ferdige. Deretter blander jeg glassnudlene i kjøttdeigen og grønnsaks-blandingen.

Pakkene med vårrulleark er frossne, og skal tas opp av fryseren rett før man begynner å lage vårrullene. Jeg tar ut arkene av pakken og legger dem i et klede. Det vil forhindre de fra å bli tørre. Så tar jeg 1 egg i en liten skål og en pensel, for det er "limet" som holder vårrullene sammen. Jeg tar ut ett og ett ark og legger litt fyll oppi arket. Pensler på kantene og ruller til en vårrull. Er du usikker på fremgangsmåten, google etter bilder og du finner det. Pass på at alt fyllet er inni vårrullen og at arket ikke sprekker. Dette gjør jeg med alle vårrullene, eller til jeg er fri for fyll. Når alle vårrullene er rullet sammen skal de friteres.

Jeg setter frem ei stor jerngryte og har oppi masse olje. Oljen varmes til det bobler. Den beste måten er å stikke en trepinne ned og se om det bobler rundt oljen, da er den klar. Ha vårrullene oppi jerngryta, så mange som du får uten at de ligger oppå hverandre, og stek til de er gått fra hvit til litt gylden brun. Det tar noen minutter. Gjør dette med alle vårrullene.

Om du skal fryse vårrullene må de bli kalde før du legger de i poser. :)

Skrevet

Hva med bakt potet? :) De skal være i ovnen en stund, men de lager seg selv. Fyllet trenger heller ikke å være så avansert eller tidkrevende.

Skrevet

Bakt potet! Nam!

Skrevet

Vårruller er kjempegodt, men det lukter så veldig i huset etter steking. Kanskje ikke det lureste når dere skal videre.

Bakt potet med bacon/skinke, mais, rømme og kryddersmør er bare nam nam.

Skrevet

Gjør det noe om huset lukter når de skal ut, da?

Uansett, jeg synes vårruller er enda bedre når de blir laget i stekeovnen med litt penslet olje over først. Har aldri opplevd et stinkende hus eller stinkende folk av det.

AnonymBruker
Skrevet

Taco, wok, lasagne, nachos.

Anonym poster: d9e2ffa7bf7abcf89c177ab2c2df904c

Skrevet

Gjør det noe om huset lukter når de skal ut, da?

Uansett, jeg synes vårruller er enda bedre når de blir laget i stekeovnen med litt penslet olje over først. Har aldri opplevd et stinkende hus eller stinkende folk av det.

Det kan jo også være stor sjanse for lukt av klær mm også.

Gjest Fairydust
Skrevet

Det kan jo også være stor sjanse for lukt av klær mm også.

Omg... det var jo uansett snakk om å lage vårrullene noen dager på forskudd...! Og hørt om å lufte? Åpne vinduer liksom, slippe ut lukt osv.

Gjest gjest17
Skrevet

Ja OK :) Jeg har ingen fast oppskrift, jeg bare bruker hodet. Det jeg gjør er:

Jeg steker kjøttdeig (kjøttdeig av storfe + svin gir mye god smak). Så skjærer jeg gulrot, kinakål, gulrot og løk i tynne tynne strimler. Når kjøttdeigen er stekt, har jeg grønnsakene oppi kjøttdeigen. Så lar jeg det surre sammen i 2-3 minutter før jeg har oppi en krydderblanding. Krydderblandingen heter noe sånt som Mama Sitas. Bare spør etter den på matforretningen så viser de deg. Den passer som regel til 70-80 vårruller, så du trenger neppe hele posen. ;) Når krydderblandingen, kjøttdeigen og grønnsakene er blandet og varmet, setter jeg det til side.

Det neste jeg gjør er å koke opp vann i vannkokeren til glassnudlene. De har jeg oppi en stor bolle og heller vann over. Jeg tror det tar noen få minutter før glassnudlene er ferdige. Deretter blander jeg glassnudlene i kjøttdeigen og grønnsaks-blandingen.

Pakkene med vårrulleark er frossne, og skal tas opp av fryseren rett før man begynner å lage vårrullene. Jeg tar ut arkene av pakken og legger dem i et klede. Det vil forhindre de fra å bli tørre. Så tar jeg 1 egg i en liten skål og en pensel, for det er "limet" som holder vårrullene sammen. Jeg tar ut ett og ett ark og legger litt fyll oppi arket. Pensler på kantene og ruller til en vårrull. Er du usikker på fremgangsmåten, google etter bilder og du finner det. Pass på at alt fyllet er inni vårrullen og at arket ikke sprekker. Dette gjør jeg med alle vårrullene, eller til jeg er fri for fyll. Når alle vårrullene er rullet sammen skal de friteres.

Jeg setter frem ei stor jerngryte og har oppi masse olje. Oljen varmes til det bobler. Den beste måten er å stikke en trepinne ned og se om det bobler rundt oljen, da er den klar. Ha vårrullene oppi jerngryta, så mange som du får uten at de ligger oppå hverandre, og stek til de er gått fra hvit til litt gylden brun. Det tar noen minutter. Gjør dette med alle vårrullene.

Om du skal fryse vårrullene må de bli kalde før du legger de i poser. :)

Hvilken olje bruker du til fritering? Fikk lyst til å teste, har aldri laget vårruller før :-)

Gjest Fairydust
Skrevet

Hvilken olje bruker du til fritering? Fikk lyst til å teste, har aldri laget vårruller før :-)

Jeg bruker solsikkeolje! Kjøper en svær 3 L flakse på asiatisk matforretning for omtrent halve prisen som på vanlig matbutikk. :)

Gjest gjest17
Skrevet

Jeg bruker solsikkeolje! Kjøper en svær 3 L flakse på asiatisk matforretning for omtrent halve prisen som på vanlig matbutikk. :)

Ok, da har jeg olje :-) Helt enig i det du skriver om innvandrerbutikkene, er kjempebillig i forhold til vanlig matvarebutikk! Pleier å kjøpe krydder, chili, koriander og lignende, mye penger å spare :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...