Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan får man ut rødskjær av håret?

Jeg har masse orange og rødskjær og er drittlei av det

jeg regner med jeg må til frisør, men hva gjør frisøren? må jeg gjennom en lang prosess? vil ha en kaldere brunfarge, i stedet for en varm og rød brudfarge.

vet noen?

Anonym poster: 6431dc4dee7f30d3bf17239d56e61184

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

kald brunfarge er vanskelig å få til, forrige gang jeg gikk til frisør skulle jeg ha askebrun men gikk ut med det evinnelige rødbrune skjæret som jeg alltid får når jeg farger det selv også, bare at denne gangen kostet det 1200 kr

Anonym poster: 6e26ef07606027acf1536795433620ad

Gjest BabyBlue
Skrevet

Da må du nesten gå til en skikkelig frisør og spørre etter en som faktisk KAN det og ser ut til å ha peiling på jobben sin. Ikke ta til takke med en en nyutdannet, ung jente som sier "Jaja, går nok bra det..." For som med det å få til en kald, hvitblond farge etter bleking, er det å få en brunfarge uten rødskjær ganske vanskelig med mindre frisøren har knekket koden gjennom flere år med prøving.

AnonymBruker
Skrevet

rart at brunfarge uten rødskjær skal være så vanskelig for en som driver med farging til vanlig?de har da fargelære på frisørskolene?

Gjest _Lita_
Skrevet

Frisøren jeg bruker sa at håret ofte måtte avfarges i slike tilfeller.

Skrevet

Det vanlige er vel å avfarge for å få ut de røde pigmentene. (?) Det gjorde hvertfall frisøren min da jeg skulle farge håret forrige gang, og det var ikke noe problem. Avfargingen inneholder ammoniakk, og lukter derfor sterkt av "grønnsåpe", og kan være harsh mot hodebunnen din hvis den sitter i for lenge. Grunnen til at avfargingen er såpass sterk er at det skal en del å få ut eksisterende pigmenter (særlig røde) fra hodebunnen. Jeg tror det går an å kjøpe avfarging på en butikk og deretter gjøre det hjemme, men det er virkelig ikke å anbefale, da det tross alt er snakk om ganske sterke kjemikalier, og mye hvis-om-atte som frisøren tar seg av, f.eks. mengden avfarging, tid den skal sitte i etc.

Jeg ville nok gått til en frisør :happy:

AnonymBruker
Skrevet

men det er vel noe rødt i alle brunfarger uansett, som blir tydeligere når fargen gradvis vaskes ut?

Skrevet

Ja, rødtoner finnes i de aller fleste brunfarger, særlig i "kjøpefarger". Ikke alle naturlige brunetter har noe særlig til rødpigmenter, men de fleste har noe. Dette gjør at dersom du farger håret brunt, og da særlig i de mer varme tonene, vil det være en god del røde pigmenter i fargen. Etter hvert som brunfargen blekner/fader, vil rødpigmentene i varierende grad sitte igjen i håret ditt. Du vil sannsynligvis få en slags utvasket-gulrot-look hva rødfargen angår, og det hender også at håret er mer rødt enkelte steder enn andre.

I forhold til å farge over rødskjæret med en kald brunnyanse er jeg usikker på om du bør farge over uten å ha tatt avfarging først. Dersom brunfargen er veldig mørk vil den vanligvis dekke godt over de røde pigmentene, og ammoniakken som er i brunfargen vil også påvirke slik at de røde pigmentene forsvinner mer, men du vil allikevel risikere å få rødskjær i den nye brunfargen din, samt at når den nye fargen begynner å blekne vil du nok ha en viss grad av rødskjær under. Samtidig er det som sagt rødfarge i de fleste brune kjøpefarger, så dersom du vil gå for en kaldere brunnyanse vil jeg anbefale å gå til en ordentlig frisør og få avfarging først. Så vil den nye fargen din også sitte bedre :happy:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...