Gjest j80 Skrevet 25. juli 2012 #1 Skrevet 25. juli 2012 Jeg har en baby som skal begynne i barnehage nå i august, han er da 9mnd. Jeg har lang vei til jobb, og må levere i barnehage kl 7 og hente kl 17, hvordan tror dere dette går? Har noen erfaringer ? Blir barna veldig slitne av å være i barnehage så lenge, eller er det lettere når de er såpass små, venne de til det? Vurderer å jobbe redusert, men vet ikke helt hva jeg har krav på? Hvor mye har jeg rett til å gå ned i stilling i såfall? Og er det da arbeidsgiver som bestemmer hvilke dager og tider jeg skal jobbe ?
Muscae Skrevet 25. juli 2012 #2 Skrevet 25. juli 2012 Å ha et barn på ni måneder i barnehagen er ikke så grusomt som det høres ut, de sover jo mye av den tiden de er der, uansett. Men TI TIMER per dag, det er alt for mye! Her i vår kommune er det maks oppholdstid på åtte timer per dag, uansett alder på barnet, så her hadde du måttet gå ned i stilling eller ordnet deg på annen måte. Du vil jo knapt se barnet mens det er våkent. Da ville jeg nok heller gått ned i stilling, eller prøvd å fått en ordning med å jobbe hjemmefra mens barnet sover el.l. Er det mulig å skifte arbeidssted etter hvert til noe nærmere? Uansett vil barnet bli eldre, og du kan ikke basere deg på å være borte fra 7-17 hver dag når barnet blir eldre, begynner på skole osv. eller jobbe redusert resten av barnets barndom. Her må du gjøre endinger... Jo før, dess bedre. 6
Britt Banditt Skrevet 25. juli 2012 #3 Skrevet 25. juli 2012 Stakkars barn. Du får jo også såvidt sett ungen utenom helgene (regner med ungen er i seng innen 19). Ville gått ned i stilling, evt skaffet en annen jobb. Er det ingen far inne i bildet?
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2012 #4 Skrevet 25. juli 2012 Du har rett til å gå ned i stilling midlertidig, og også rett til å få tilbake ordinær stillingsprosent etter at den avtalte perioden er over. Man må ha vektige sosiale årsaker for dette, og barn under 10 år er en vektig, sosial årsak - spesielt om man er alene. (Kan finne lover og regler senere om nødvendig, får ikke gjort det nå.) Jeg er usikker på om du kan legge føringer for hvordan det skal gjøres, det må vel tilpasses driften i din jobb vil jeg tro. For min del passet det fint med driften at jeg begynner 2 timer senere de dagene jeg har tidlig skift, slik at barna ikke trenger å være i barnehagen mer enn 8:30-15 hver dag. Anonym poster: 5aef4962e523c9f7e97b00d8cfe06960 3
Redbull Skrevet 25. juli 2012 #5 Skrevet 25. juli 2012 Nei herregud, hadde jeg aldri hatt hjerte til!! 3
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2012 #6 Skrevet 25. juli 2012 Fra arbeidsmiljøloven, § 10-2: Arbeidstaker som har fylt 62 år eller som av helsemessige, sosiale eller andre vektige velferdsgrunner har behov for det, har rett til å få redusert sin arbeidstid dersom arbeidstidsreduksjonen kan gjennomføres uten vesentlig ulempe for virksomheten. Når avtalt periode med redusert arbeidstid er over, har arbeidstaker rett til å gå tilbake til tidligere arbeidstid. Leser andre steder at dette kan avtales for inntil 2 år av gangen, og at det skal mye til før arbeidsgiver kan nekte med grunnlag i "vesentlig ulempe". Men jeg vet ikke alt for mye om dette, så kanskje andre kan fylle på med mer. Anonym poster: 5aef4962e523c9f7e97b00d8cfe06960
Fen Skrevet 25. juli 2012 #7 Skrevet 25. juli 2012 Følg tipsene til de anonyme brukerne her!! Jeg jobber selv i barnehage og kan garantere deg at pedagogisk leder/førskolelærer vil ta opp dette med deg på/innen første foreldresamtale dersom du leverer barnet ditt kl 7 og henter det kl 17! Når det gjelder alder er dette veldig avhengig av barnets personlighet, noen barn glir rett inn og stor trives i barnehagen, andre burde kanskje ha ventet enda ett år. I min barnehage har vi en nedre aldersgrense på 11 måneder og det er ikke uten grunn. Jeg håper for barnet ditt sin del at du får til en god ordning med jobben! 2
Gjest Purple Haze Skrevet 25. juli 2012 #8 Skrevet 25. juli 2012 Hvordan noen kan ha hjerte til å sende en 9 måneder gammel baby i barnehagen med 10 timers oppholdstid hver dag, fatter jeg ikke, og jeg er førskolelærer. For det første har de fleste barnehager en grense på hvor mange timer barnet har lov til å være der pr dag. For det andre lurer jeg på hva slags prioriteringer man har om man synes dette er en ok løsning? Har man barn under skolealder har man krav på redusert stilling. 6
Gjest Gjest Skrevet 25. juli 2012 #9 Skrevet 25. juli 2012 Men dere, en del mødre har ikke noe valg.. Annet enn å si opp jobben og leve på NAV.. Og dette blir det mer og mer av når de deler permisjonen opp. Hva skal kvinner gjøre?
Gjest Magdalene Skrevet 25. juli 2012 #10 Skrevet 25. juli 2012 Men dere, en del mødre har ikke noe valg.. Annet enn å si opp jobben og leve på NAV.. Og dette blir det mer og mer av når de deler permisjonen opp. Hva skal kvinner gjøre? Da har man en mann som tar sin del av permen. Er man ikke sammen med barnefar får man overført permisjonen til seg selv. Punktum! 4
Gjest Purple Haze Skrevet 25. juli 2012 #11 Skrevet 25. juli 2012 Men dere, en del mødre har ikke noe valg.. Annet enn å si opp jobben og leve på NAV.. Og dette blir det mer og mer av når de deler permisjonen opp. Hva skal kvinner gjøre? Dette forstår jeg ikke. Hvorfor må man si opp jobben? Det må da vel finnes andre løsninger enn å ha en baby i barnehagen i 10 timer om dagen? Vi lever i det landet i verden med best ordninger for småbarnsfamilier.
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2012 #12 Skrevet 25. juli 2012 Med fare for å bli halshugget her. Faren til min adoptivdatter gjorde dette, han gikk på skole da han ble alenefar, og prioriterte slik at jenta hadde best av om han fikkfullført utdannelsen sin. Hun var i barnehagen fra 7-17 hver dag i et år. Det var et tøft år for dem begge.<br /><br /> Anonym poster: 8925dc06e6dfab139e76e0a36561680a
Muscae Skrevet 25. juli 2012 #13 Skrevet 25. juli 2012 (endret) Men dere, en del mødre har ikke noe valg.. Annet enn å si opp jobben og leve på NAV.. Og dette blir det mer og mer av når de deler permisjonen opp. Hva skal kvinner gjøre? Det skal ikke gå utover barnet. Da får det heller gå utover økonomien. Voksne folk er beskyttet av arbeidsmiljøloven i forhold til arbeidstider og pauser etc. Den beskyttelsen har ikke barna, og da er det opp til foreldrene å gjøre gode valg på vegne av sine barn. Om det innebærer at mor må skifte arbeidsplass, jobbe redusert, jobbe hjemme, eller begynne på studier for å få en mer relevant jobb nærmere hjemmet og barnehagen. Det forplikter å få barn. Selv må jeg si at jeg er til tider dødssliten av å være i barnehagen 7,5 timer for dag, men høyt tempo, støynivå og mange andre mennesker tett innpå seg hele tiden. Ingen grunn til å tro at det ikke er slik for barna innimellom også. Edit: leif Endret 25. juli 2012 av Kjemi
Gjest Gagaen Skrevet 25. juli 2012 #14 Skrevet 25. juli 2012 Hvorfor FÅR man barn hvis man ikke har tid ell anledning til å følge dem opp ? har ingen forståelse for at none påstår man MÅ .
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2012 #15 Skrevet 25. juli 2012 Da har man en mann som tar sin del av permen. Er man ikke sammen med barnefar får man overført permisjonen til seg selv. Punktum! Det er sant. Men det er fortsatt "bare" 46 (47 nå?) uker permisjon (med 100% lønn, mange må velge dette for å klare seg økonomisk). 3 av disse er før termin og er man uheldig og går over, så "mister" man 2 uker til, så 41 uker totalt med barnet. Da er fortsatt barnet bare rundt 10 mnd. Ikke alle har pappaer som kan/vil stille opp heller. Misforstå meg rett, jeg er sjeleglad for at vi har så flotte ordninger for småbarnsfamilier og alenemødre, men det er ikke alltid bare-bare når man også må klare seg økonomisk oppi det hele - både på kort og lang sikt. Og ja, man bør absolutt vente til man har alt slikt på plass før man får barn. Men vi vet alle at ting skjer, og alt blir ikke alltid som planlagt. Anonym poster: 5aef4962e523c9f7e97b00d8cfe06960 6
Muscae Skrevet 25. juli 2012 #16 Skrevet 25. juli 2012 Det er sant. Men det er fortsatt "bare" 46 (47 nå?) uker permisjon (med 100% lønn, mange må velge dette for å klare seg økonomisk). 3 av disse er før termin og er man uheldig og går over, så "mister" man 2 uker til, så 41 uker totalt med barnet. Da er fortsatt barnet bare rundt 10 mnd. Ikke alle har pappaer som kan/vil stille opp heller. Misforstå meg rett, jeg er sjeleglad for at vi har så flotte ordninger for småbarnsfamilier og alenemødre, men det er ikke alltid bare-bare når man også må klare seg økonomisk oppi det hele - både på kort og lang sikt. Og ja, man bør absolutt vente til man har alt slikt på plass før man får barn. Men vi vet alle at ting skjer, og alt blir ikke alltid som planlagt. Anonym poster: 5aef4962e523c9f7e97b00d8cfe06960 Men det tilsier ikke at man må sette babyen i barnehagen ti timer for dagen. Det finnes en mellomting mellom å si opp jobben og ha barnet hjemme hele tiden, og å ha barnet i barnehagen hele åpningstiden.
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2012 #17 Skrevet 25. juli 2012 Men det tilsier ikke at man må sette babyen i barnehagen ti timer for dagen. Det finnes en mellomting mellom å si opp jobben og ha barnet hjemme hele tiden, og å ha barnet i barnehagen hele åpningstiden. Absolutt, derfor jeg skrev om redusert arbeidstid tidligere også. Ville mest frem til at det er ikke "bare å.." i alle tilfeller, noen ganger "må man..". Anonym poster: 5aef4962e523c9f7e97b00d8cfe06960
Gjest pysepusen Skrevet 26. juli 2012 #18 Skrevet 26. juli 2012 Jeg hadde aldri hatt en ni måneder gammel baby i barnehagen så lenge. Gutten vår på litt over to år har mer enn nok med sekstimersdager. Den dagen i uka hvor han må være der sju timer er han helt skutt. Og han sover en-to timer der. Når man har vært i permisjon har man rett på redusert stilling. Det er en egen lov for dette. Akkurat nå er jeg på mobil så jeg har ikke anledning til å finne den.
Gjest suspensum, sedby Skrevet 26. juli 2012 #19 Skrevet 26. juli 2012 Trådstarter her... Jeg skjønner at det ikke er optimalt å være 10 timer i barnehage, men med den jobben jeg har nå må jeg jobbe hele dager, og med 2 timers reisevei i tillegg så blir det sånn. Jeg ønsker derfor å finne meg en annen jobb nærmere, og jeg vurderer å studere på kveldstid en dag i uka i ett år for å styrke sjansene mine til å få ny jobb. Men dette året er jeg også avhengig av å få inn noen kroner, jeg må jo ha noe å leve av... så alternativene blir da å jobbe redusert ( kan jeg f.eks gå ned så mye som til 60 % stilling, har jeg krav på det? ). Da blir det 3 lange dager i barnehage, og 2 korte dager. Det andre alternativet er å si opp jobben min, men hvis jeg da ikke får noen ny jobb med en gang, har jeg da krav på penger fra Nav? Jeg synes det er litt flaut å gå på Nav, når jeg har sagt opp jobben min selv, men da må det blir for barnets skyld i såfall... Og har jeg krav på penger fra Nav hvis jeg studerer en kveld i uka? Må jeg alternativt velge å ikke studere, men kun søke jobb? For jeg kan jo fortsatt søke jobber og få en jobb på dagtid selv om jeg går på skole en kveld i uka... Takker for mange svar, jeg er veldig usikker på hva jeg skal gjøre fremover, og må snart melde fra til jobben hva jeg skal gjøre for noe.... Og så skal vi også snakke med de i barnehagen, og høre hva de sier for noe....
Gjest regine Skrevet 26. juli 2012 #20 Skrevet 26. juli 2012 Er du alene med barnet? Hvis du ikke er det så MÅ da vel du og far sammen greie å finne en bedre løsning enn 10-timers dager i barnehagen? hvis du ER alene så har du muligens mulighet til å få overgangsstønad i inntil 3 år, som du da må bruke til å ta utdannelse. Andre stønader fra NAV er arbeidsledighetstrygd, men mener det er slik at dersom du sier opp jobben, er det en to mnd. karantene periode før du får dagpenger. Dagpenger beregnes ut fra din tidligere lønn, husker ikke %satsene. NAV kan - dersom det er nødvendig av f.eks helsemessige årsaker, gi attføringspenger/arbeidsavklaringspenger i noen år for nødvendig omskolering. Men det gjelder nok ikke hvis du har en utdannelse du kan jobbe med, det er vel helst ment for f.eks. bakere som blir allergiske mot mel og derfor ikke kan fortsette i sitt gamle yrke. Det jeg ikke skjønner er hvorfor du ikke har undersøkt både det ene og det andre litt tidligere. Det er en uke til august - og du aner verken hva du skal gjøre, hvilke rettigheter du har ifht. jobben din hva gjelder å jobe redusert eller om du kan ha krav på noe gjennom NAV. Første bud er faktisk å UNDERSØKE - sette seg inn i hvilke ordninger finnes/hvilke rettigheter har du. Forsøk å finn ut hva NAV sier, snakk med arbeidsgiver mht. tilrettelegging av arbeidstid, finn ut om du kan flytte/se deg om etter ny jobb. Mange muligheter - men du må faktisk gjøre noe selv. for som andre har sagt - 10-timers dag for en 9-mnd baby er ikke bra.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå